• Buradasın

    Özel gereksinime sahip bireylere nasıl davranılmalı?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Özel gereksinime sahip bireylere şu şekilde davranılmalıdır:
    • Empati kurmak 12. Bireylerin yaşadığı zorlukları ve duygusal deneyimlerini anlamaya çalışmak önemlidir 12.
    • Saygılı iletişim 12. İletişimde saygılı ve sabırlı olunmalı, kişisel alana ve sınırlara dikkat edilmelidir 12.
    • Kişiselleştirilmiş yaklaşım 12. Her bireyin farklı ihtiyaçları olabileceği için, bu ihtiyaçlar dikkate alınmalıdır 12.
    • Üslup kullanımına dikkat etmek 2. Olumsuz veya ayrımcı dil kullanmaktan kaçınılmalıdır 12.
    • Bağımsızlığı desteklemek 12. Bireylerin kendi kararlarını vermelerine ve bağımsızlıklarını korumalarına yardımcı olunmalıdır 12.
    • Engelsiz ortamlar yaratmak 12. Fiziksel ve dijital ortamlar erişilebilir hale getirilmelidir 12.
    • Yardım teklif etmek 12. İhtiyaç duyulduğunda yardım etmeye istekli olunmalı, ancak önce izin alınmalıdır 12.
    • Eşit hak ve fırsatları korumak 12. Ayrımcılık ve önyargı reddedilmelidir 12.
    • Destekleyici bir toplum oluşturmak 12. Kapsayıcı bir yaklaşım benimsenerek, bireylerin dahil olduğu bir ortam oluşturulmalıdır 12.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Özel gereksinimli öğrencilere yaklaşım ilkeleri nelerdir?

    Özel gereksinimli öğrencilere yaklaşım ilkeleri şunlardır: Yeterlilik ilkesi: Tanılamada bireyin yeterli ve yetersiz olduğu yönler birlikte değerlendirilir. İş birliği ilkesi: Tanılama sürecinde aile, okul ve uzmanlar iş birliği içinde çalışır. İsteklilik ilkesi: Tanılama sürecinin her aşamasında ailenin ve gerektiğinde bireyin görüşü alınarak katılımı sağlanır. Gizlilik ilkesi: Tanılama sürecinin her aşamasında birey ve ailenin görüşleri alınmadan hiçbir açıklama yapılmaz. En az sınırlandırma: Özel gereksinimli bireyler, mümkün olduğu kadar tipik gelişim gösteren akranları ile birlikte tutulur. Bireyselleştirilmiş eğitim: Her öğrencinin öğrenme hızı farklıdır, bu nedenle uyarlamalar yapılırken öğrencinin yeterlilikleri ve öğrenmeye hazır bulunuşluluğu göz önünde bulundurulur. Kanıta dayalı uygulamalar: Ne öğretileceği, nasıl öğretileceği ve hangi program ve stratejilerin etkili olacağı ile ilgili karar vermeye yardımcı olan programlar kullanılır. Yeterlilik temelli öğretim: Öğrenme için görme, işitme, koklama, dokunma ve tat alma duyu organlarının işlevde bulunması ve duyu organlarına uygun yaşantıların olması gerekir. Pekiştirme ve tekrar: Öğrenimlerin kalıcı olması için pekiştireçler kullanılır. Duygular ve öğrenme: Aşırı duygular öğrenme sürecini olumsuz etkiler, bu nedenle olumlu bir sınıf atmosferi oluşturulur.

    Özel eğitim ve özel gereksinimli arasındaki fark nedir?

    Özel eğitim ve özel gereksinimli kavramlar arasındaki fark şu şekilde açıklanabilir: Özel gereksinimli: Bireysel ve gelişim özellikleri ile eğitim yeterlilikleri açısından akranlarından anlamlı düzeyde farklılık gösteren bireyleri ifade eder. Özel eğitim: Özel gereksinimli bireylerin eğitim ve sosyal ihtiyaçlarını karşılamak üzere geliştirilmiş eğitim programları ve özel olarak yetiştirilmiş personel ile uygun ortamlarda sürdürülen eğitimdir. Özel gereksinimli bireyler, özel eğitim hizmetlerinden yararlanırlar.

    Özel eğitim ve özel gereksinimli bireylerin hakları nelerdir?

    Özel eğitim ve özel gereksinimli bireylerin hakları çeşitli ulusal ve uluslararası yasal düzenlemelerle güvence altına alınmıştır. İşte bazıları: 1. Eğitim Hakkı: Özel gereksinimli bireylerin eğitim hakkı, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın 42. maddesi ve 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu'nda belirtilmiştir. 2. Fırsat Eşitliği: Özel gereksinimli bireylere, genel eğitim sisteminde yer alma ve parasız, zorunlu ilk ve orta öğretim olanaklarından yararlanma hakkı sağlanır. 3. Bireysel Eğitim Planı: Eğitim, bireyin bireysel ihtiyaçlarına uygun bir öğretim planı çerçevesinde verilir. 4. Sosyal Hizmetler: Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, özel gereksinimli bireylerin sosyal hizmetlerden yararlanma haklarını düzenler. 5. Tanılama ve Yerleştirme: Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin tanılanması ve uygun okula yerleştirilmesi, Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği ile belirlenir.

    Özel gereksinimli ve dezavantajlı bireylere yönelik hizmetler nelerdir?

    Özel gereksinimli ve dezavantajlı bireylere yönelik hizmetler çeşitli alanlarda sunulmaktadır: 1. Eğitim Hizmetleri: - Eğitimde erişim: Burslar, ücretsiz eğitim programları ve özel eğitim hizmetleri. - Kaynaştırma eğitimi: Engelli bireylerin akranlarıyla eşit eğitim alması. 2. Sağlık Hizmetleri: - Ücretsiz veya düşük maliyetli sağlık hizmetleri. - Rehabilitasyon: Fiziksel ve psikolojik rehabilitasyon hizmetleri. 3. İstihdam Hizmetleri: - Meslek edindirme kursları ve engelli istihdamı teşvikleri. - Kadın girişimciliğini destekleyen projeler. 4. Sosyal Hizmetler: - Sosyal yardımlar: Gıda, barınma, eğitim ve sağlık yardımları. - Psikolojik danışmanlık ve aile danışmanlığı hizmetleri. 5. Erişilebilirlik Hizmetleri: - Toplu taşıma, bina ve kamusal alanların erişilebilir hale getirilmesi. 6. Kültürel Hizmetler: - Sanat, spor ve kültürel etkinlikler düzenleyerek sosyal katılımı artırma.

    Özel gereksinimle ilgili hangi yasa var?

    Çocuklar için özel gereksinim ile ilgili yasa, "Çocuklar İçin Özel Gereksinim Değerlendirmesi Hakkında Yönetmelik"tir. 20 Şubat 2019 tarihli 30692 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan bu yönetmelik, özel gereksinimi olan çocukların gereksinimlerini erişkinlerden farklı şekilde belgeleyerek sağlık, eğitim, rehabilitasyon, diğer sosyal ve ekonomik haklara ve hizmetlere erişimlerinin sağlanmasını amaçlar. Ayrıca, 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu, 1/7/1976 tarihli ve 2022 sayılı 65 Yaşını Doldurmuş Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk Vatandaşlarına Aylık Bağlanması Hakkında Kanun ve 1/7/2005 tarihli ve 5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanun da bu yönetmeliğin dayanağını oluşturur.

    Özel gereksinimli bireylerin kazanımları nasıl belirlenir?

    Özel gereksinimli bireylerin kazanımlarının belirlenmesinde şu yöntemler kullanılır: Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP). Performansa dayalı yöntemler. Kazanım düzenlemeleri. Özel gereksinimli bireylerin başarılarının belirlenmesinde, kazanımların BEP'te belirlenen düzenlemelere göre yorumlanması önemlidir.

    Özel gereksinimli bireylerde teknoloji kullanımı nedir?

    Özel gereksinimli bireylerde teknoloji kullanımı, bireylerin öğrenme deneyimlerini zenginleştiren ve erişilebilirliği artıran önemli bir araçtır. Teknoloji kullanımının bazı amaçları: Motivasyonu artırma ve öğrenmeyi daha eğlenceli hale getirme. Dikkat süresini artırma ve davranış problemlerini azaltma. Sosyal ve akademik gelişimi destekleme. Bireyselleştirilmiş eğitim planları uygulama. Veri toplama ve ilerlemeyi takip etme. Kullanılan bazı teknoloji türleri: Yardımcı teknolojiler: Alternatif ve destekleyici iletişim cihazları, metin okuma/konuşma tanıma yazılımları, uyarlanmış donanımlar. Eğitim yazılımları ve uygulamalar: Sosyal beceri öğretimi, fonolojik farkındalık, okuma akıcılığı, matematik becerileri üzerine odaklanan programlar. Sanal gerçeklik (VR) ve artırılmış gerçeklik (AR): Sosyal beceri eğitimi ve soyut kavramların somutlaştırılması gibi alanlarda kullanılır.