• Buradasın

    Özel eğitim ve özel gereksinimli arasındaki fark nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Özel eğitim ve özel gereksinimli kavramlar arasındaki fark şu şekilde açıklanabilir:
    • Özel gereksinimli: Bireysel ve gelişim özellikleri ile eğitim yeterlilikleri açısından akranlarından anlamlı düzeyde farklılık gösteren bireyleri ifade eder 135. Bu farklılıklar, zihinsel, fiziksel, davranışsal, duyusal ve duygusal olabilir 5.
    • Özel eğitim: Özel gereksinimli bireylerin eğitim ve sosyal ihtiyaçlarını karşılamak üzere geliştirilmiş eğitim programları ve özel olarak yetiştirilmiş personel ile uygun ortamlarda sürdürülen eğitimdir 123.
    Özel gereksinimli bireyler, özel eğitim hizmetlerinden yararlanırlar 12.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Özel eğitim ve rehberlik aynı şey mi?

    Özel eğitim ve rehberlik aynı şey değildir, ancak birbiriyle ilişkili kavramlardır. Özel eğitim, özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitim ve sosyal ihtiyaçlarını karşılamak için özel olarak yetiştirilmiş personel ve uygun ortamlarda sürdürülen eğitim hizmetleridir. Rehberlik ise, bireyin kendini tanıması, çevresindeki olanakların farkına varması, problemlerini çözmesi ve gerçekçi kararlar alarak kendini gerçekleştirebilmesi için yapılan profesyonel ve sistemli yardım sürecidir. Rehberlik, özel eğitimin bir parçası olarak kabul edilebilir, ancak rehberlik hizmetleri daha geniş bir kapsamı içerir ve sadece özel eğitim ihtiyacı olan bireylere değil, tüm öğrencilere yönelik olabilir.

    Özel eğitim ve özel gereksinimli bireylerin hakları nelerdir?

    Özel eğitim ve özel gereksinimli bireylerin hakları çeşitli ulusal ve uluslararası yasal düzenlemelerle güvence altına alınmıştır. İşte bazıları: 1. Eğitim Hakkı: Özel gereksinimli bireylerin eğitim hakkı, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın 42. maddesi ve 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu'nda belirtilmiştir. 2. Fırsat Eşitliği: Özel gereksinimli bireylere, genel eğitim sisteminde yer alma ve parasız, zorunlu ilk ve orta öğretim olanaklarından yararlanma hakkı sağlanır. 3. Bireysel Eğitim Planı: Eğitim, bireyin bireysel ihtiyaçlarına uygun bir öğretim planı çerçevesinde verilir. 4. Sosyal Hizmetler: Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, özel gereksinimli bireylerin sosyal hizmetlerden yararlanma haklarını düzenler. 5. Tanılama ve Yerleştirme: Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin tanılanması ve uygun okula yerleştirilmesi, Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği ile belirlenir.

    Düzenli ve özel eğitim nedir?

    Düzenli eğitim ve özel eğitim kavramları farklı bağlamlarda kullanılır: 1. Düzenli Eğitim: Standart öğretim programları ve yöntemleri ile tüm öğrencilerin genel gelişimine yönelik eğitim sürecidir. 2. Özel Eğitim: Bireysel farklılıkları olan öğrenciler için özelleştirilmiş eğitim programlarını kapsar. Özel eğitimin temel bileşenleri arasında bireyselleştirilmiş eğitim planları (BEP), kaynaştırma eğitimi, rehabilitasyon programları ve destekleyici öğretim hizmetleri yer alır.

    Özel Gereksinim Alanları Nelerdir?

    Özel gereksinim alanları, bireylerin günlük yaşamlarını sürdürebilmeleri için ihtiyaç duydukları çeşitli destek ve hizmetleri kapsar. Bu alanlar şunlardır: 1. Fiziksel Gereksinimler: Bedensel engeller nedeniyle hareket etme veya fiziksel aktivitelerde bağımsızlık eksikliği. 2. Zihinsel Gereksinimler: Zihinsel engeller nedeniyle bilişsel veya entelektüel yeteneklerde zorluk. 3. Duygusal Gereksinimler: Duygusal veya davranışsal sorunlar nedeniyle sosyal etkileşimde zorluklar. 4. Öğrenme Gereksinimleri: Öğrenme güçlükleri veya engelleri nedeniyle eğitimde destek ihtiyacı. 5. İletişim Gereksinimleri: Konuşma veya iletişim becerilerinde zorluk yaşayan bireylerin özel iletişim yöntemleri veya destek araçlarına ihtiyacı. 6. Sağlık Gereksinimleri: Kronik hastalıklar, alerjiler veya özel tıbbi ihtiyaçlar gibi sağlık sorunlarına özel destek gereksinimi. 7. Sosyal Gereksinimler: Sosyal becerilerde destek ihtiyacı olan bireyler.

    Eşleme çalışmaları özel eğitim nedir?

    Özel eğitimde eşleme çalışmaları, birbirinin aynısı veya birbirine benzeyen nesnelerin bir araya getirilmesini içerir. Eşleme çalışmalarının bazı amaçları: Ayırt etme ve dikkatini yöneltme becerisini geliştirme. Uyaran kontrolü ve yönerge takibini sağlama. Gruplama ve sınıflama yapma yeteneğini artırma. Eşleme çalışmaları, özellikle otizm ve benzeri nörolojik bozukluklar gösteren bireylerde, duyusal algı ve öğrenme zorluklarını aşmak için önemlidir. Eşleme çalışmaları genellikle şu adımları içerir: 1. Üç boyutlu nesnelerle eşleme. 2. İki boyutlu görsellerle eşleme. 3. Aynı sınıftan eş olmayan nesneleri eşleme. 4. Farklı sınıflardan nesneleri eşleme. Eşleme çalışmalarının bir uzman tarafından programlanması önerilir.

    Özel eğitim dersinde neler işlenir?

    Özel eğitim dersinde işlenen konular şunlardır: 1. Yapılandırılmış Öğrenme Ortamları: Tahmin edilebilir rutinler ve net beklentiler oluşturmak. 2. Görsel Destekler: Anlayışı ve iletişimi geliştirmek için görsel programlar, ipuçları ve iletişim panoları kullanmak. 3. Sosyal Beceri Eğitimi: Rol yapma ve sosyal hikayeler yoluyla sosyal etkileşim becerilerinin öğretilmesi. 4. Davranışsal Müdahaleler: Zorluklarla başa çıkmak için olumlu pekiştirme ve davranış değiştirme tekniklerinin uygulanması. 5. Duyusal Bütünleme: Öğrencilerin duyusal hassasiyetleri yönetmelerine yardımcı olacak duyu dostu alanlar ve aktiviteler sağlamak. 6. Akademik Beceriler ve Dil Gelişimi: Farklılaştırılmış öğretim ve dil açısından zengin etkinlikler ile eğitim materyallerinin uyarlanması. 7. Duygusal Gelişim ve Düzenleme: Duygu tanımlama, başa çıkma stratejileri ve olumlu pekiştirme teknikleri. 8. Öz Bakım ve Bağımsızlık Becerileri: Günlük yaşam becerileri ve fonksiyonel becerilerin öğretilmesi. Ayrıca, özel eğitim derslerinde beden eğitimi ve mesleki eğitim gibi alanlara da yer verilebilir.

    Kaç çeşit özel eğitim ihtiyacı vardır?

    Özel eğitim ihtiyacı çeşitli alanlarda ortaya çıkabilir ve farklı türleri vardır. İşte bazıları: 1. Zihinsel Yetersizlik: Hafif, orta veya ağır seviyede zihinsel yetersizliği olan bireyler. 2. Öğrenme Güçlüğü: Disleksi, diskalkuli, disgrafi gibi okuma, yazma ve matematikle ilgili zorluk yaşayanlar. 3. Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar: Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB), otizm spektrum bozukluğu. 4. Fiziksel Engel: Omurilik felci, kas distrofisi gibi nedenlerle hareket kısıtlılığı yaşayanlar. 5. İşitme ve Görme Engeli: İşitme veya görme kaybı olan bireyler. 6. Dil ve Konuşma Bozukluğu: Kekemelik, artikülasyon sorunları gibi konuşma güçlüğü çekenler. 7. Üstün Yetenek: Akademik, sanatsal veya liderlik alanında yaşıtlarından ileri düzeyde gelişmiş bireyler. Bu ihtiyaçlar, bireyselleştirilmiş eğitim planları (BEP) ile karşılanır.