• Buradasın

    Maslach tükenmişlik ölçeği nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Maslach Tükenmişlik Ölçeği (Maslach Burnout Inventory - MBI), Christina Maslach ve Susan E. Jackson tarafından 1981 yılında geliştirilen, mesleki tükenmişliği ölçmek için kullanılan bir psikolojik değerlendirme aracıdır 15.
    Ölçek, tükenmişliği üç ana boyutta değerlendirir:
    1. Duygusal Tükenme (Emotional Exhaustion): Kişinin işi nedeniyle duygusal olarak aşırı genişleme ve bitkinlik duygularını ölçer 14.
    2. Duyarsızlaşma (Depersonalization): Kişinin hizmet verdiği insanlara karşı duygusuz ve kişisel olmayan bir tepkiyi ölçer 14.
    3. Kişisel Başarı (Personal Accomplishment): Kişinin işindeki yetkinlik ve başarılı başarı duygularını ölçer 14.
    Ölçek, farklı gruplara ve ortamlara uyarlanmış beş versiyona sahiptir 1. Uygulama süreci, anket dağıtımı, puanlama ve analiz aşamalarını içerir 5.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Değerlendirme ölçeği nedir?

    Değerlendirme ölçeği, bir nesneyi ya da bir kimseyi doğru ve nesnel bilgilere göre belli birtakım özellikler açısından değerlendirmek için önceden düzenlenen bir ölçme aracıdır. Bazı değerlendirme ölçeği türleri: - Likert ölçeği: Katılımcılar, bir konuyu tanımlayan öğelere katılma düzeylerini derecelendirir. - Doğrusal sayısal ölçek: Katılımcılar, bir soruya veya ifadeye sayısal bir yanıt verir. - Frekans ölçekleri: İnsanların bir eylemi ne sıklıkla veya ne kadar sürede gerçekleştirdiğini anlamaya yardımcı olur. - Eşlenmiş kıyaslama ölçeği: İki şey arasındaki tercihleri ayırt etmeye yardımcı olur. - Resimli/grafik ölçekleri: Katılımcılar, bir sayı seçmek yerine, görüşlerini belirtmek için görseller kullanırlar.

    Maslach Tükenmişlik Ölçeği'nin uyarlanması kim tarafından yapılmıştır?

    Maslach Tükenmişlik Ölçeği'nin uyarlanması, Ergin (1992) tarafından yapılmıştır.

    Maslach tükenmişlik envanteri cinsiyet farkı var mı?

    Maslach Tükenmişlik Envanteri'ne göre cinsiyet farkı bulunmaktadır. Yapılan bazı araştırmalar, kadınların erkeklere göre daha fazla duygusal tükenme yaşadığını ortaya koymuştur. Ancak, tükenmişlik konusunda cinsiyetler arasındaki farklılıkların tutarlı bir şekilde ortaya çıkmadığı da belirtilmektedir.

    Tükenmişlik sendromu için hangi ölçek kullanılır?

    Tükenmişlik sendromu için en yaygın olarak kullanılan ölçek, Maslach Tükenmişlik Ölçeği (MBI)'dir. Bu ölçek, Christina Maslach ve Susan E. Jackson tarafından geliştirilmiştir ve üç alt boyuttan oluşur: 1. Duygusal Tükenme: Bireyin duygusal olarak kendini yıpranmış hissetmesi. 2. Duyarsızlaşma: Hizmet verilen hedef kitleye ve çalışılan kuruma karşı gelişen olumsuz duygular. 3. Kişisel Başarı Hissinin Azalması: Kişinin işindeki başarısını düşük değerlendirmesi. Ölçek, 7'li Likert tipi toplam 22 sorudan oluşur.

    Akademik tükenmişlik sendromu nedir?

    Akademik tükenmişlik sendromu, uzun süreli stres, aşırı iş yükü ve duygusal baskılar sonucu öğrencinin fiziksel, zihinsel ya da duygusal olarak kötü hissetmesidir. Belirtileri arasında: - Sürekli yorgun hissetme ve enerji kaybı; - Çalışmaya ya da sorumluluklara karşı isteksizlik; - Baş ağrısı, mide problemleri, kas ağrıları veya uykusuzluk gibi fiziksel sağlık sorunlarının artması; - Dikkat dağınıklığı, karar verme zorluğu ve unutkanlık; - Sosyal çevreden uzaklaşma, arkadaşlık ilişkilerini sürdürmekte zorlanma; - İşe ya da insanlara karşı soğuk ve ilgisiz bir yaklaşım geliştirme. Bu sendromdan korunmak için: dengeli bir iş-yaşam düzeni kurmak, stres yönetimi tekniklerini uygulamak ve düzenli olarak dinlenme molaları vermek önemlidir.

    Tükenmişlik sendromu en çok hangi meslekte görülür?

    Tükenmişlik sendromu en çok sağlık çalışanları, öğretmenler, beyaz yaka çalışanlar ve hizmet sektöründe çalışanlarda görülür. Ayrıca, mükemmeliyetçi, "hayır diyemeyen", aşırı sorumluluk alan bireylerde de tükenmişlik sendromu daha sık ortaya çıkar.

    Maslach ölçeği kadın erkek farkı var mıdır?

    Maslach Tükenmişlik Ölçeği'ne göre kadın ve erkekler arasında tükenmişlik açısından farklılıklar bulunmaktadır: - Duygusal tükenmişlik boyutunda kadınlar erkeklere göre daha yüksek puan almaktadır. - Duyarsızlaşma alt boyutunda ise erkekler kadınlardan daha yüksek puan elde etmektedir. Ayrıca, kişisel başarı boyutunda da cinsiyet farklılıkları gözlemlenmiş, genç yaştaki akademisyenlerde bu değerin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.