• Buradasın

    Akademik tükenmişlik sendromu nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Akademik tükenmişlik sendromu, akademik personelin yaşadığı, duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarı duygusunun azalması ile karakterize edilen bir durumdur 35.
    Akademik tükenmişlik sendromunun bazı nedenleri:
    • artan iş yükü 3;
    • yayın yapma ve başarılı olma konusundaki yoğun baskılar ve engellenmeler 3;
    • kişisel yeterliliklerin sürekli sorgulanması 3;
    • akademik çalışmalara verilen desteğin azlığı 3;
    • fiziki çalışma koşullarının olumsuzluğu 3.
    Akademik tükenmişlik sendromunun bazı belirtileri:
    • fiziksel ve duygusal olarak tükenmiş hissetme 1;
    • sosyal çevreden uzaklaşma 1;
    • motivasyon kaybı 2;
    • işe karşı kayıtsızlık 2.
    Akademik tükenmişlik sendromu, depresyon ve anksiyete gibi psikolojik sorunlara yol açabileceğinden, ruh sağlığı uzmanından yardım alınması gerekebilir 1.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Tükenmişlik sendromu neden hızla yaygınlaşıyor?

    Tükenmişlik sendromunun hızla yaygınlaşmasının bazı nedenleri: Yoğun iş hayatı ve stres: Rekabet odaklı iş ortamları, fazla iş yükü, mobbing ve iş-özel hayat dengesinin sağlanamaması tükenmişlik sendromunu tetikleyebilir. Ekonomik kaygılar: Gelecek korkusu, ekonomik belirsizlikler ve sürekli "üretken olma" baskısı bireyleri yorabilir. Uzaktan çalışma: Uzaktan çalışma ile iş ve özel hayat arasındaki sınırların belirsizleşmesi, tükenmişlik riskini artırabilir. Sosyal medya ve dijital kalabalık: Sosyal medya ve dijital platformların kullanımı, zihinsel yorgunluğu artırabilir. Genç kuşakta "ait olmama" duygusu: Özellikle genç kuşakta bir yere ait hissetmeme duygusu, tükenmişlik yaşama olasılığını artırabilir.

    Akademisyenlerde tükenmişlik ve çeşitli stres kaynaklarının incelenmesi kim yaptı?

    Akademisyenlerde tükenmişlik ve çeşitli stres kaynaklarının incelenmesi, Canan Ergin tarafından yapılmıştır. Ergin'in "Akademisyenlerde Tükenmişlik ve Çeşitli Stres Kaynaklarının İncelenmesi" başlıklı makalesi, 15 Aralık 1995 tarihinde Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi'nin 12. cildinin 1-2. sayısında yayımlanmıştır.

    Can sıkıntısı neden akademik başarıyı etkiler?

    Can sıkıntısı, akademik başarıyı birkaç şekilde olumsuz etkileyebilir: Odaklanmayı engeller. Devamsızlık ve derse ilgisizliği artırır. Motivasyonu düşürür. Okul tatminsizliğine yol açar. Bu nedenle, derslerde can sıkıntısını önlemek için öğrencilerin aktif olmasını sağlayacak yöntemler uygulanması önerilir.

    Maslach tükenmişlik ölçeği nedir?

    Maslach Tükenmişlik Ölçeği (MBI), bireylerin iş yaşamlarında tükenmişlik belirtilerini ölçmek için kullanılan yaygın bir değerlendirme aracıdır. Ölçeğin değerlendirdiği üç ana boyut şunlardır: 1. Duygusal Tükenmişlik. 2. Duyarsızlaşma (Depersonalizasyon). 3. Kişisel Başarıda Azalma. Ölçek çeşitli gruplara uygulanabilir: Çalışanlar; Sağlık çalışanları; Eğitimciler; Sosyal hizmet uzmanları; Yöneticiler; Genel çalışma grupları. Ölçek, kurumlara çalışan sağlığı ve refahını iyileştirme, verimliliği artırma, çalışan bağlılığını ve memnuniyetini yükseltme gibi faydalar sağlar.

    Tükenmişlik sendromu belirtileri nelerdir?

    Tükenmişlik sendromunun bazı belirtileri: Duygusal ve fiziksel bitkinlik: Sürekli yorgunluk, enerji kaybı, motivasyon düşüklüğü, baş ağrıları, mide sorunları. Kişisel başarının azalması: Kendini yetersiz ve başarısız hissetme. Duyarsızlaşma: İş arkadaşlarına ve çevreye karşı tahammülsüzlük, ilgi ve motivasyon kaybı. Unutkanlık ve dikkat dağınıklığı: Konsantre olmakta zorlanma, normal işleri yerine getirmekten çekinme, erteleme davranışı. Bağışıklık sisteminin zayıflaması: Soğuk algınlığı, grip gibi hastalıklara karşı duyarlılık. Sosyal izolasyon: Sosyal çevreden uzaklaşma, soğukkanlılığı daha kolay kaybetme. Boşluk ve anlamsızlık hissi: Hayattan zevk alamama, umutsuzluk, karamsarlık. Tükenmişlik sendromu belirtileri varsa, bir uzmana danışılması önerilir.

    Akademik başarıyı etkileyen faktörler nelerdir?

    Akademik başarıyı etkileyen faktörler, bireysel, çevresel ve okul kaynaklı olarak üç ana başlıkta incelenebilir. Bireysel faktörler: Benlik saygısı. Öz-yeterlik. Motivasyon. Ders çalışma alışkanlığı. Çevresel faktörler: Anne-baba eğitim durumu. Ailenin sosyo-ekonomik düzeyi. Okul kültürü. Okul kaynaklı faktörler: Derse yönelik tutum. Öğretmen davranışları. Okul müdürünün liderliği. Ayrıca, fiziksel aktivite, bilişsel olmayan faktörler (otokontrol, kararlılık) ve ders dışı etkinliklere katılım da akademik başarıyı etkileyen faktörler arasında yer alır.

    Akademik ne anlama gelir?

    Akademik kelimesi, akademi ile ilgili olan ve bilimsel niteliği olan anlamlarına gelir. Türk Dil Kurumu'na göre kelimenin iki anlamı vardır: 1. Sınavlar, ödevler, hocalar ve tezler gibi üniversiteye özgü unsurları ifade eder. 2. Bir konuyu derinlemesine analiz etme, eleştirel bir gözle değerlendirme ve bu değerlendirmeyi somut verilere dayandırma becerisini tanımlar. Ayrıca, akademik unvanlar ve öğretim üyeleri için de kullanılabilir.