• Buradasın

    Şiir ve İnşa Harabat tartışması nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Şiir ve İnşa Harabat tartışması, Tanzimat döneminde, 1868 yılında Ziya Paşa'nın Hürriyet gazetesinde yayımlanan "Şiir ve İnşa" makalesi ile 1875'te çıkardığı Harabat adlı divan şiiri antolojisinin ön sözü arasındaki çelişkiden kaynaklanır 125.
    Şiir ve İnşa makalesinde, Türk edebiyatının Arapça ve Farsça boyunduruğundan kurtulması gerektiğini savunan Ziya Paşa, Harabat'ta Osmanlıca'nın bu dillerle zenginleşmesi gerektiğini belirterek divan edebiyatını över 15. Bu çelişkili durum, özellikle Namık Kemal'in tepkisini çeker ve Kemal, bu duruma karşılık Tahrib-i Harabat adlı eseri yazar 15.
    Tahrib-i Harabat'ta, Ziya Paşa'nın halk edebiyatı taraftarı olduğu halde Harabat'ta divan edebiyatına özlem duymasının çelişki olduğunu savunan Namık Kemal, ayrıca Harabat'tan aldığı şiir örneklerini eleştirir 15.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Şiir ve inşa hangi akıma aittir?

    "Şiir ve İnşa" makalesi, Tanzimat edebiyatı akımına aittir.

    Ziya Paşa'nın Harabat önsözünde şiir ve inşaya nasıl bir eleştiri getirmiştir?

    Ziya Paşa, Harabat önsözünde şiir ve inşaya yönelik iki zıt eleştiri getirmiştir: 1. Şiir ve İnşa Makalesindeki Görüşlerinin Zıddı: Ziya Paşa, daha önce Hürriyet gazetesinde yayımlanan "Şiir ve İnşa" makalesinde halk edebiyatını ve dilini savunmuş, gerçek şiirimizin halk şiiri olduğunu belirtmişti. 2. Dil ve Edebiyat Anlayışı: Ziya Paşa, Harabat'ta Osmanlıca'nın Arapça ve Farsça ile zenginleştiğini savunmuş ve bu dillerin bir araya gelerek oluşturduğu dili yüceltmiştir. Bu, onun eski edebiyat anlayışını yansıtmakta ve yeni edebiyat anlayışına karşı bir duruş sergilemektedir.

    Hangi şiir hangi akıma aittir?

    Bazı şiirlerin ait olduğu akımlar: 1. "Merdiven" şiiri, Servet-i Fünun Edebiyatı akımına aittir. 2. "Toplumcu şiir" anlayışı, İkinci Yeni Akımı içinde yer alır. 3. "Garip Akımı" şiirleri, Orhan Veli, Melih Cevdet Anday ve Oktay Rıfat tarafından başlatılmıştır. 4. "Saf (öz) şiir" anlayışı, Ahmet Haşim, Ahmet Hamdi Tanpınar ve Cahit Sıtkı Tarancı gibi şairler tarafından temsil edilmiştir.

    Ziya Paşa'nın şiir ve inşa makalesi ne anlatıyor?

    Ziya Paşa'nın "Şiir ve İnşâ" makalesi, yazı, dil ve edebiyat üzerine olan düşünceleri eleştirel bir üslupla ortaya koyar. Makalede ele alınan bazı konular: Şiir ve düzyazı kavramları: Şiir, vezinli söz (kelâm-ı mevzûn) olarak tanımlanır. Divan şiiri ve nesri: Divan şiir ve nesri, Doğu eksenli özentilik olarak görülür ve yerel ile ulusal olmadığı belirtilir. Halk şiiri ve nesri: Türklerin doğal şiiri, halk şairlerinin eserleri olarak kabul edilir. Eğitim: Eğitimin, nazım ve nesirde güzel yazmayı öğrenmekle aynı anlama geldiği ifade edilir. Taklit: Türklerin, İranlıları ve Arapları taklit etmeleri nedeniyle ortaya melez bir şiir ve nesir çıktığı söylenir. Özgünlük: Kendine özgü bir şiir ve nesrin olduğu, bunun taşrada ve İstanbul’da halk arasında hâlâ olduğu gibi durduğu belirtilir. Makalenin sonunda, şiir ve nesirdeki eksikliklerin giderilmesi için doğal olmak ve kendine yönelmek gerektiği vurgulanır.

    Harabat ve Tahribi Harabat neden yazıldı?

    Harabat ve Tahribi Harabat, Tanzimat dönemi edebiyatında eski ve yeni tartışması kapsamında yazılmıştır. Harabat, Ziya Paşa'nın 1875'te yayımlanan, Türk, Arap, İran ve Çağatay sahasında yazılmış şiirlerden seçmeler içeren 3 ciltlik divan edebiyatı antolojisidir. Tahribi Harabat ise, Namık Kemal'in Ziya Paşa'nın Harabat'ına karşılık yazdığı eleştiri eseridir. Namık Kemal, Tahrib-i Harabat'ı 1875'te, o dönemde Magosa'da sürgün hayatı yaşarken yazmıştır.

    Ziya Paşa Harabat'ta neyi savunur?

    Ziya Paşa, Harabat antolojisinde şunları savunur: Divan edebiyatı: Eserde, Osmanlıca'nın zenginleşmesi gerektiği savunulur ve Divan edebiyatı övülür. Edebî dil ve nazım tekniği: Divan şiirinin edebî dil ve nazım tekniği bakımından bir tarihçesi sunulur. Şairlik: Şairliğin doğuştan gelen bir kabiliyet olduğu ve nitelikli eğitimin önemi vurgulanır. Eski şiirin tekâmülü: Ahmed Paşa, Necâtî Bey, Zâtî, Bâkî, Fuzûlî, Nâbî, Nef‘î, Şeyhülislâm Yahyâ, Şeyhülislâm Bahâî Mehmed Efendi, Nedîm, Şeyh Galib, Râgıb Paşa ve Keçecizâde İzzet Molla gibi şairler överek divan şiirinin tekâmülü anlatılır. Ziya Paşa, daha önce Şiir ve İnşa makalesinde edebiyatın Arapça ve Farsça boyunduruğunda kurtulmasını savunmuşken, Harabat'ta bu görüşünü reddetmiştir.

    Harabat ve şiir ve inşa aynı mı?

    Hayır, Harabat ve Şiir ve İnşa aynı değildir. Şiir ve İnşa, Ziya Paşa'nın 1868'de Hürriyet gazetesinde yayımlanan, divan şiirini ve nesrini eleştiren makalesinin adıdır. Harabat, Ziya Paşa'nın 1875'te yayınlanan, Türk, Arap, İran ve Çağatay sahasında yazılmış şiirlerden seçmeler içeren 3 ciltlik divan edebiyatı antolojisinin adıdır. Ziya Paşa, bu iki eserinde farklı görüşler savunmuştur: Şiir ve İnşa'da yeni edebiyatı ve halk edebiyatını savunurken, Harabat'ın önsözünde divan edebiyatını övmüştür.