• Buradasın

    Muhasebe mevzuatı hangi kanunlara tabidir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Muhasebe mevzuatı, aşağıdaki kanunlara tabidir:
    1. 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu 12.
    2. 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi 12.
    3. 3/12/2014 tarihli ve 2014/7052 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği 12.
    Ayrıca, muhasebe uygulamaları Vergi Usul Kanunu ve diğer ilgili vergi kanunlarıyla da iç içedir 3.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Tekdüzen muhasebe sistemi nedir?

    Tekdüzen Muhasebe Sistemi, muhasebe uygulamalarında aynı hesap planının kullanılmasını, aynı muhasebe ilkelerinin benimsenmesini ve muhasebe bilgilerinin aynı tip mali tablo ve raporlarda sunulmasını öngören bir sistemdir. Türkiye'de bu sistem şu şekilde özetlenebilir: - Yürürlüğe Giriş Tarihi: 1 Ocak 1994. - Kapsam: Bilanço esasına göre defter tutan gerçek ve tüzel kişileri kapsar. - Amaç: İşletmelerin faaliyet ve sonuçlarının sağlıklı ve güvenilir bir biçimde muhasebeleştirilmesini, mali tablolar aracılığıyla sunulan bilgilerin tutarlılık ve karşılaştırılabilirlik niteliklerini koruyarak gerçek durumu yansıtmasını sağlamaktır. Tekdüzen Muhasebe Sistemi, tekdüzen hesap planı ile desteklenir ve bu planda yer alan kodlar değiştirilemez, ancak mükellefler kendi faaliyetlerine uygun hesapları muhasebe kayıtlarına işleyebilirler.

    Borçlar kanununa göre mevzuat çeşitleri nelerdir?

    Borçlar Kanununa göre mevzuat çeşitleri iki ana kategoriye ayrılır: aslî kaynaklar ve tali kaynaklar. 1. Aslî Kaynaklar: - Türk Borçlar Kanunu (TBK): Borç ilişkilerini düzenleyen temel kanundur. - İş Kanunu, Türk Ticaret Kanunu ve Türk Medenî Kanunu gibi genel kanunlar. 2. Tali Kaynaklar: - Örf ve âdet hukuku: Hâkim, kanunlarda hüküm bulamadığı durumlarda örf ve âdet kurallarına başvurur. - Hâkimin yarattığı hukuk: Hâkim, olaya uygulayabileceği bir örf ve âdet kuralı bile bulamazsa, kanun koyucu olsaydı nasıl bir kural koyacak idiyse ona göre karar verir.

    Kanun ve yönetmelik arasındaki fark nedir?

    Kanun ve yönetmelik arasındaki temel farklar şunlardır: 1. Çıkarma Yetkisi: Kanunları yasama organı, yönetmelikleri ise yürütme organı çıkarır. 2. Kapsam ve Genellik: Kanunlar daha genel ilkeleri belirtirken, yönetmelikler bu ilkeleri somut durumlara uyarlar. 3. Üstünlük: Kanunlar, yönetmeliklere göre daha üstün bir konumdadır ve yönetmelikler kanunlara aykırı olamaz. 4. Detaylandırma: Yönetmelikler, kanunların uygulanmasını kolaylaştırmak ve detaylandırmak için çıkarılır.

    Muhasebe standartları tebliğleri nelerdir?

    Muhasebe standartları tebliğleri iki ana kategoride toplanabilir: 1. 1 Seri No'lu Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliği: Bu tebliğ, 26 Aralık 1992 tarihinde yayımlanmış olup, bilanço usulünde defter tutan gerçek ve tüzel kişilerin muhasebe uygulamalarını düzenler. 2. Türkiye Muhasebe Standartları (TMS): Bu standartlar, Türkiye Muhasebe Standartları Kurulu tarafından hazırlanmış ve daha sonra Kamu Gözetimi Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu tarafından güncellenmiştir.

    Kamu kurumlarında muhasebe sistemi nasıl olmalı?

    Kamu kurumlarında muhasebe sistemi şu şekilde olmalıdır: 1. Çift Taraflı Kayıt Sistemi: Her türlü muhasebe işlemi çift taraflı kayıt sistemine göre kaydedilmelidir. 2. Standart ve Genel Kabul Görmüş İlkeler: Muhasebe uygulamaları, uluslararası standartlara uygun olarak belirlenmeli ve uygulanmalıdır. 3. Tahakkuk Esası: Mali işlemler tahakkuk esasına göre kaydedilmeli, gelirler tahsil edildiği, giderler ise ödendiği yılda muhasebeleştirilmelidir. 4. Belgeye Dayanma Zorunluluğu: Tüm muhasebeleştirme işlemleri kanıtlayıcı belgelere dayandırılmalıdır. 5. Hesap Planının Detayı: Yöneticilerin yönetim ihtiyaçlarına uygun detayda bir hesap planı kullanılmalıdır. 6. Mali Tabloların Tamlığı: Mali tablolar, doğru ve anlaşılır şekilde düzenlenmeli, tam ve zamanında iç ve dış kullanıcılara sunulmalıdır. Ayrıca, Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi (BKMYBS) kullanılarak muhasebe süreçlerinin entegrasyonu ve otomasyonu sağlanmalıdır.

    Genel yönetim muhasebe yönetmeliği hangi muhasebe ilkelerine dayanır?

    Genel yönetim muhasebe yönetmeliği, aşağıdaki muhasebe ilkelerine dayanır: 1. Belgelendirme: Muhasebe kayıtları, gerçek durumu yansıtan ve usulüne uygun olarak düzenlenmiş belgelere dayandırılır. 2. Dönemsellik: Kamu idarelerinin faaliyetleri belirli dönemlerde raporlanır ve her dönemin faaliyet sonuçları diğer dönemlerden bağımsız olarak saptanır. 3. İhtiyatlılık: Muhtemel risklere ve olaylara karşı karşılık ayrılır, faaliyet sonucunu değiştirmeye yönelik gizli yedekler veya gereğinden fazla karşılık ayrılmaz. 4. Maliyet Esası: Varlıklar ve hizmetler, elde edilme maliyet bedelleriyle muhasebeleştirilir. 5. Sosyal Sorumluluk Kavramı: Muhasebe uygulamalarında toplumun çıkarlarının gözetilmesi ve bilgi üretiminde gerçeğe uygun, tarafsız ve dürüst davranılması esastır. 6. Süreklilik: Kamu idarelerinin faaliyetleri herhangi bir zaman sınırlamasına tabi olmaksızın sürdürülür. 7. Parayla Ölçülme: Muhasebe kayıtları, ortak ölçü olarak ulusal para birimi ile yapılır. 8. Tam Açıklama: Mali tablolar, doğru karar vermeye yardımcı olacak ölçüde yeterli, açık ve anlaşılır şekilde düzenlenir. 9. Tutarlılık: Muhasebe uygulamaları, faaliyet ve bütçe uygulama sonuçlarının karşılaştırılabilirliğini sağlar.

    SPK muhasebe standartları hangi tebliğ?

    SPK muhasebe standartları, Sermaye Piyasasında Finansal Raporlamaya İlişkin Esaslar Tebliği (Seri: XI, No: 14.1) ile düzenlenmiştir.