• Buradasın

    Kamu kurumlarında muhasebe sistemi nasıl olmalı?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Kamu kurumlarında muhasebe sistemi, 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu doğrultusunda şu özelliklere sahip olmalıdır:
    • Tahakkuk Esası: Bütçe hesapları dışındaki tüm gelir, gider, varlık ve yükümlülükler tahakkuk esasına göre raporlanmalıdır 35.
    • Çift Taraflı Kayıt Sistemi: Her muhasebe işlemi, bir hesabın borcuna kaydedilen tutarın, başka bir hesap ya da hesapların alacağına kaydedilmesi esasına dayanır 14.
    • Mali Saydamlık ve Hesap Verebilirlik: Mali tablolar, kamu idarelerinin mali durumunu, performansını ve nakit akışlarını gerçeğe uygun şekilde sunmalıdır 35.
    • Elektronik Sistem Kullanımı: Yeni Devlet Muhasebesi Bilişim Sistemi ve Yeni Harcama Yönetim Sistemi gibi elektronik sistemler kullanılarak işlemler kaydedilmeli ve yönetilmelidir 2.
    • Tam Açıklama: Mali tablolar, kullanıcıların doğru karar vermelerine yardımcı olacak ölçüde yeterli, açık ve anlaşılır şekilde düzenlenmelidir 4.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Genel yönetim muhasebe yönetmeliği hangi muhasebe ilkelerine dayanır?

    Genel yönetim muhasebe yönetmeliği, aşağıdaki muhasebe ilkelerine dayanır: 1. Belgelendirme: Muhasebe kayıtları, gerçek durumu yansıtan ve usulüne uygun olarak düzenlenmiş belgelere dayandırılır. 2. Dönemsellik: Kamu idarelerinin faaliyetleri belirli dönemlerde raporlanır ve her dönemin faaliyet sonuçları diğer dönemlerden bağımsız olarak saptanır. 3. İhtiyatlılık: Muhtemel risklere ve olaylara karşı karşılık ayrılır, faaliyet sonucunu değiştirmeye yönelik gizli yedekler veya gereğinden fazla karşılık ayrılmaz. 4. Maliyet Esası: Varlıklar ve hizmetler, elde edilme maliyet bedelleriyle muhasebeleştirilir. 5. Sosyal Sorumluluk Kavramı: Muhasebe uygulamalarında toplumun çıkarlarının gözetilmesi ve bilgi üretiminde gerçeğe uygun, tarafsız ve dürüst davranılması esastır. 6. Süreklilik: Kamu idarelerinin faaliyetleri herhangi bir zaman sınırlamasına tabi olmaksızın sürdürülür. 7. Parayla Ölçülme: Muhasebe kayıtları, ortak ölçü olarak ulusal para birimi ile yapılır. 8. Tam Açıklama: Mali tablolar, doğru karar vermeye yardımcı olacak ölçüde yeterli, açık ve anlaşılır şekilde düzenlenir. 9. Tutarlılık: Muhasebe uygulamaları, faaliyet ve bütçe uygulama sonuçlarının karşılaştırılabilirliğini sağlar.

    Kamu harcama yönetmeliği nedir?

    Kamu harcama yönetmeliği, merkezî yönetim kapsamındaki kamu idarelerinde malî işlemlerin gerçekleştirilmesi ve muhasebeleştirilmesi kapsamında, harcamalarda ödeme belgesine bağlanacak kanıtlayıcı belgeleri ve bunların şekil türlerini belirleyen yönetmeliktir. Bu yönetmelik, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu'nun 33. maddesi hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır. Bazı kamu harcama yönetmelikleri: Merkezî Yönetim Harcama Belgeleri Yönetmeliği. Devlet Harcama Belgeleri Yönetmeliği.

    Kamu sosyal tesislerinde muhasebe nasıl yapılır?

    Kamu sosyal tesislerinde muhasebe işlemleri, aşağıdaki adımlar izlenerek gerçekleştirilir: 1. Gelir ve Giderlerin Kaydedilmesi: Sosyal tesislerde elde edilen gelirler ve yapılan giderler, kanıtlayıcı belgelere dayanarak aylık olarak kaydedilir. 2. Yevmiye Defteri ve Büyük Defter Kayıtları: İşlemler, yevmiye defterine tarih ve numara sırasına göre kaydedilir ve buradan büyük defter hesaplarına dağıtılır. 3. Mizan Hazırlanması: Ay sonunda, yevmiye defterindeki kayıtların doğruluğunu teyit etmek için mizan hazırlanır. 4. Hesapların Konsolide Edilmesi: Sosyal tesislerin tüm hesapları konsolide edilerek, Strateji Geliştirme Başkanlığı tarafından Hazine ve Maliye Bakanlığı'nın Kamu Harcama ve Muhasebe Bilişim Sistemi'ne (KBS) aktarılır. 5. Yıl Sonu İşlemleri: Yıl sonunda, hesapların kapatılması ve yeni yıla devredilmesi işlemleri yapılır.

    MYS muhasebe nedir?

    MYS, "Muhasebe Yönetim Sistemi"nin kısaltmasıdır. MYS, harcama talimatlarının elektronik ortamda hazırlanmasını ve harcama işlemlerinin yürütülmesini sağlayan bir bilişim sistemidir. Bu sistem, "Harcama Talimatı Onay Belgesi" ve "Ödeme Emri Belgesi" gibi belgelerin e-belge standartlarına uygun olarak hazırlanmasına imkan tanır. MYS, dört farklı kullanıcı rolü içerir: Veri Giriş Görevlisi: Belgeleri hazırlar ve Gerçekleştirme Görevlisine gönderir. Gerçekleştirme Görevlisi: Belgeleri kontrol eder veya hazırlar, Harcama Yetkilisine iletir. Harcama Yetkilisi: Belgeleri onaylar ve muhasebe sistemine gönderir. Strateji Kullanıcısı: Ön mali kontrol işlemlerini yapar.

    Muhasebe bölümleri nelerdir?

    Muhasebe bölümleri şunlardır: 1. Genel Muhasebe (Finansal Muhasebe): İşletmenin sahip olduğu varlıkları ve bu varlıkları elde ettiği kaynakları gösteren muhasebe bölümüdür. 2. Maliyet Muhasebesi: Üretim işletmelerinin üretim maliyetlerinin belirlenmesinde kullanılan muhasebe bölümüdür. 3. Yönetim Muhasebesi: Genel muhasebe ve maliyet muhasebesinden yararlanılarak yeni veriler üreten, işletme yöneticilerinin karar almada ihtiyaç duydukları sayısal bilgileri sağlayan bölümdür. 4. İhtisas Muhasebesi: Belirli sektörlere ve alanlara özgü muhasebe uygulamalarını içeren özel bir daldır.

    5018 kamu mali yönetimi ve kontrol kanunu kaç bölümden oluşur?

    5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu iki kısım ve on bölümden oluşur. Kısımlar: 1. Genel Hükümler. 2. Kamu İdare Bütçeleri. Bölümler: 1. Amaç, Kapsam ve Tanımlar. 2. Kamu Maliyesi. 3. Kamu Hesapları. 4. Muhasebe Sistemi. 5. Kamu Malî Kontrolü. 6. Merkezî Yönetim Bütçe Kanunu. 7. Merkezî Yönetim Kapsamındaki Kamu İdarelerinin Malî İşlemleri. 8. Malî Hizmetler ve Kontrol. 9. İç Denetim. 10. Dış Denetim.

    Kamu mali yönetimi ve kontrol kanununun temel ilkeleri nelerdir?

    5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu'nun temel ilkeleri şunlardır: Kamu malî yönetiminin uyumlu bir bütün olarak oluşturulması ve yürütülmesi. Kamu maliyesinin kamu görevlilerinin hesap verebilmelerini sağlayacak şekilde uygulanması. Maliye politikasının makroekonomik ve sosyal hedefler ile uyumlu bir şekilde oluşturulması ve yürütülmesi. Kamu malî yönetiminin Türkiye Büyük Millet Meclisinin bütçe hakkına uygun şekilde yürütülmesi. Kamu malî yönetiminin malî disiplini sağlaması. Kamu idarelerinin mal ve hizmet üretimi ile ihtiyaçlarının karşılanmasında ekonomik veya sosyal verimlilik ilkelerine uygun olarak maliyet-fayda veya maliyet-etkinlik analizlerinin yapılması. Bütçelerin stratejik planlar dikkate alınarak hazırlanması ve değerlendirilmesi. Bütçelerin kamu malî işlemlerinin kapsamlı ve saydam bir şekilde görünmesini sağlaması. Belirli gelirlerin belirli giderlere tahsis edilmemesi. Bütçelerde gelir ve gider denkliğinin sağlanması.