• Buradasın

    Kamu kurumlarında muhasebe sistemi nasıl olmalı?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Kamu kurumlarında muhasebe sistemi, 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu doğrultusunda şu özelliklere sahip olmalıdır:
    • Tahakkuk Esası: Bütçe hesapları dışındaki tüm gelir, gider, varlık ve yükümlülükler tahakkuk esasına göre raporlanmalıdır 35.
    • Çift Taraflı Kayıt Sistemi: Her muhasebe işlemi, bir hesabın borcuna kaydedilen tutarın, başka bir hesap ya da hesapların alacağına kaydedilmesi esasına dayanır 14.
    • Mali Saydamlık ve Hesap Verebilirlik: Mali tablolar, kamu idarelerinin mali durumunu, performansını ve nakit akışlarını gerçeğe uygun şekilde sunmalıdır 35.
    • Elektronik Sistem Kullanımı: Yeni Devlet Muhasebesi Bilişim Sistemi ve Yeni Harcama Yönetim Sistemi gibi elektronik sistemler kullanılarak işlemler kaydedilmeli ve yönetilmelidir 2.
    • Tam Açıklama: Mali tablolar, kullanıcıların doğru karar vermelerine yardımcı olacak ölçüde yeterli, açık ve anlaşılır şekilde düzenlenmelidir 4.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    MYS muhasebe nedir?

    MYS, "Muhasebe Yönetim Sistemi"nin kısaltmasıdır. MYS, harcama talimatlarının elektronik ortamda hazırlanmasını ve harcama işlemlerinin yürütülmesini sağlayan bir bilişim sistemidir. Bu sistem, "Harcama Talimatı Onay Belgesi" ve "Ödeme Emri Belgesi" gibi belgelerin e-belge standartlarına uygun olarak hazırlanmasına imkan tanır. MYS, dört farklı kullanıcı rolü içerir: Veri Giriş Görevlisi: Belgeleri hazırlar ve Gerçekleştirme Görevlisine gönderir. Gerçekleştirme Görevlisi: Belgeleri kontrol eder veya hazırlar, Harcama Yetkilisine iletir. Harcama Yetkilisi: Belgeleri onaylar ve muhasebe sistemine gönderir. Strateji Kullanıcısı: Ön mali kontrol işlemlerini yapar.

    Muhasebe bölümleri nelerdir?

    Muhasebe bölümleri genel olarak üç ana kategoriye ayrılır: 1. Genel Muhasebe: İşletmelerin finansal işlemlerini kaydeder, sınıflandırır, özetler ve raporlar. 2. Maliyet Muhasebesi: Üretilen ürün veya hizmetin maliyetini hesaplar. 3. Yönetim Muhasebesi: İşletme içi bireylere yönelik olup, planlama ve geleceğe yönelik bilgiler sağlar. Ayrıca, muhasebe alanında Bilgisayarlı Muhasebe, Dış Ticaret Ofis Hizmetleri ve Finans ve Borsa Hizmetleri gibi dallar da bulunmaktadır. Eğitim seviyeleri açısından, muhasebe bölümleri lise düzeyinde Anadolu Ticaret ve Ticaret Meslek Liselerinde, üniversite düzeyinde ise meslek yüksekokullarında ve üniversitelerde (örneğin, İzmir Ekonomi Üniversitesi) sunulmaktadır.

    Kamu harcama yönetmeliği nedir?

    Kamu harcama yönetmeliği, merkezî yönetim kapsamındaki kamu idarelerinde malî işlemlerin gerçekleştirilmesi ve muhasebeleştirilmesi kapsamında, harcamalarda ödeme belgesine bağlanacak kanıtlayıcı belgeleri ve bunların şekil türlerini belirleyen yönetmeliktir. Bu yönetmelik, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu'nun 33. maddesi hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır. Bazı kamu harcama yönetmelikleri: Merkezî Yönetim Harcama Belgeleri Yönetmeliği. Devlet Harcama Belgeleri Yönetmeliği.

    Genel yönetim muhasebe yönetmeliği hangi muhasebe ilkelerine dayanır?

    Genel yönetim muhasebe yönetmeliği, muhasebe ilke ve kurallarının dayanağını oluşturan aşağıdaki temel kavramlara dayanır: Belgelendirme. Dönemsellik. İhtiyatlılık. Maliyet esası. Sosyal sorumluluk kavramı. Süreklilik. Parayla ölçülme. Tam açıklama. Tarafsızlık. Tutarlılık. Önemlilik. Özün önceliği.

    5018 kamu mali yönetimi ve kontrol kanunu kaç bölümden oluşur?

    5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu iki kısım ve on bölümden oluşur. Kısımlar: 1. Genel Hükümler. 2. Kamu İdare Bütçeleri. Bölümler: 1. Amaç, Kapsam ve Tanımlar. 2. Kamu Maliyesi. 3. Kamu Hesapları. 4. Muhasebe Sistemi. 5. Kamu Malî Kontrolü. 6. Merkezî Yönetim Bütçe Kanunu. 7. Merkezî Yönetim Kapsamındaki Kamu İdarelerinin Malî İşlemleri. 8. Malî Hizmetler ve Kontrol. 9. İç Denetim. 10. Dış Denetim.

    Kamu mali yönetimi ve kontrol kanununun temel ilkeleri nelerdir?

    5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu'nun temel ilkeleri şunlardır: Kamu malî yönetiminin uyumlu bir bütün olarak oluşturulması ve yürütülmesi. Kamu maliyesinin kamu görevlilerinin hesap verebilmelerini sağlayacak şekilde uygulanması. Maliye politikasının makroekonomik ve sosyal hedefler ile uyumlu bir şekilde oluşturulması ve yürütülmesi. Kamu malî yönetiminin Türkiye Büyük Millet Meclisinin bütçe hakkına uygun şekilde yürütülmesi. Kamu malî yönetiminin malî disiplini sağlaması. Kamu idarelerinin mal ve hizmet üretimi ile ihtiyaçlarının karşılanmasında ekonomik veya sosyal verimlilik ilkelerine uygun olarak maliyet-fayda veya maliyet-etkinlik analizlerinin yapılması. Bütçelerin stratejik planlar dikkate alınarak hazırlanması ve değerlendirilmesi. Bütçelerin kamu malî işlemlerinin kapsamlı ve saydam bir şekilde görünmesini sağlaması. Belirli gelirlerin belirli giderlere tahsis edilmemesi. Bütçelerde gelir ve gider denkliğinin sağlanması.

    Kamu sosyal tesislerinde muhasebe nasıl yapılır?

    Kamu sosyal tesislerinde muhasebe işlemleri, "Kamu Kurum ve Kuruluşlarınca İşletilen Sosyal Tesislerin Muhasebe Uygulamalarına Dair Esas ve Usuller" çerçevesinde yürütülür. Temel muhasebe kavramları: Süreklilik: Sosyal tesislerin faaliyetleri zaman sınırlamasına tabi olmaksızın sürdürülür. Dönemsellik: Faaliyetler belirli dönemlerde raporlanır ve her dönemin sonuçları bağımsız olarak saptanır. Parayla Ölçülme: Ekonomik olaylar ulusal para birimi ile kaydedilir. Maliyet Esası: Varlıklar elde edilme maliyet bedelleriyle muhasebeleştirilir. Belgelendirme: Kayıtlar gerçek durumu yansıtan belgelere dayanır. Kayıt sistemi: Bilanço Esası: Çift taraflı kayıt sistemi kullanılır. İşletme Hesabı Esası: Tek taraflı kayıt tutulur. Mali tablolar: Bilanço: Varlıklar, yabancı kaynaklar ve öz kaynakları gösterir. Gelir Tablosu: Elde edilen gelirleri ve yapılan giderleri detaylandırır. İşletme Hesabı Özeti: Gider ve gelir tablolarını içerir.