• Buradasın

    Kamulaştırmada 6 ve 7 ay kuralı nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Kamulaştırmada 6 ve 7 ay kuralları, 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun 7. ve 10. maddeleriyle ilgilidir 34.
    • 7. madde: İdare, kamulaştırma kararı aldıktan sonra, bu kararın tapu siciline şerh verilmesi için ilgili tapu idaresine bildirir 34. İdare tarafından, şerh tarihinden itibaren 6 ay içinde, 10. maddeye göre kamulaştırma bedelinin tespiti ve taşınmazın idare adına tescili için mahkemeden alınacak belgenin tapu idaresine ibraz edilmemesi durumunda, tapu idaresince şerh resen sicilden silinir 345.
    • 10. madde: Kamulaştırma bedelinin tespiti ve taşınmazın idare adına tescili için açılacak davanın, idarece 6 ay içinde açılması gerekir 13.
    Bu süreler hak düşürücü olup, hâkim tarafından resen dikkate alınır 2.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Hukuki el atma 5 yıl içinde kamulaştırma yapılmazsa ne olur?

    Hukuki el atma durumunda, 5 yıl içinde kamulaştırma yapılmazsa taşınmaz maliki, taşınmazın bedelinin ödenmesi talebiyle dava açabilir. Bu dava, taşınmazın bulunduğu yer asliye hukuk mahkemesinde açılır. Ayrıca, malikin taşınmazı, imar planında yeşil saha, park, okul gibi kamuya ayrılan bir alan üzerinde bulunuyorsa veya imar uygulaması sebebiyle düşen düzenleme ortaklık payı yüzde kırk beşin üzerindeyse, 5 yıllık süre her malik yönünden ayrıca değerlendirilir. Dava açmadan önce idareye başvurma ve uzlaşma görüşmelerinin yapılması zorunlu değildir. Her dava farklı koşullara sahip olduğu için kesin bir süre vermek zor olabilir. Hukuki konularda doğru bilgi ve yönlendirme için bir avukata danışılması önerilir.

    Kamulaştırmada bedel artırımı nasıl hesaplanır?

    Kamulaştırmada bedel artırımı, taşınmazın kamulaştırıldığı tarihteki adil ve piyasa koşullarına uygun değerinin tespit edilerek mülk sahibine ödenmesini sağlamak amacıyla yapılır. Bedel artırımının hesaplanmasında dikkate alınan bazı kriterler: taşınmazın cinsi ve niteliği; yüzölçümü; konum ve mevkii; imar durumu; vergi beyanı; resmi kıymet takdirleri; emsal satış bedelleri. Hesaplama süreci: 1. İdare, taşınmazın bedelini tespit etmek için bir Kıymet Takdir Komisyonu oluşturur. 2. Anlaşma sağlanamazsa, idare taşınmazın bulunduğu yerdeki Asliye Hukuk Mahkemesi'ne başvurarak bedelin tespiti ve taşınmazın kendi adına tescili için dava açar. 3. Mahkeme tarafından belirlenen bedel, mülk sahibine tebliğ edilir. 4. Mülk sahibi, belirlenen bedeli düşük bulursa bedel artırım davası açabilir. Not: Kamulaştırma bedelinin artırımı davası, teknik detayları olan ve uzmanlık gerektiren bir süreçtir.

    Kamulaştırmada ilk adım nedir?

    Kamulaştırmada ilk adım, kamu yararı kararının alınmasıdır. Bu karar, ilgili idari merci (belediye, il özel idaresi, bakanlık vb.) tarafından verilir.

    Kamulaştırma sınırı yola yakın olursa ne olur?

    Kamulaştırma sınırının yola yakın olması durumunda şu sonuçlar doğabilir: 1. Hukuki Sorunlar: Kamulaştırma sınırı, imar planıyla çelişiyorsa veya plan hiç yoksa mahkemeden dönebilir ya da uygulamada iptale uğrayabilir. 2. Parsel Bütünlüğünün Bozulması: Sınır, parsel bütünlüğünü bozabilir ve bu da belediye ile vatandaş arasında sorunlara yol açabilir. 3. Ek Maliyetler: Gereksiz yere imar parsellerine girilmesi, ileride ek kamulaştırma maliyetleri yaratabilir. 4. Yapının Yaralanması: Eğer kamulaştırma sınırı bir yapının yanından geçiyorsa, vatandaş yapının zarar gördüğünü iddia edebilir ve bu durum mahkemeye taşınabilir. Bu tür sorunları önlemek için, kamulaştırma sınırının imar planına uygun olarak belirlenmesi ve gerekirse plan tadilatı yapılması önerilir.

    Kamulaştırılan arazilerde gerçek değer ödenir mi?

    Evet, kamulaştırılan arazilerde gerçek değer ödenir. Anayasa'nın 35. ve 46. maddelerinde güvence altına alınan kamulaştırmanın anayasal öğelerinden biri "gerçek karşılık" olduğundan, kamulaştırılan arazinin gerçek bedelinin malike ödenmesi gerekmektedir. Ancak, 20.09.1971 tarihli anayasa değişikliği ile "gerçek karşılık" yerine "karşılık" ifadesi kullanılmış ve "rayiç değer" yerine "vergi değeri" esası getirilmiştir. 2019 yılında Anayasa Mahkemesi, Kamulaştırma Kanunu'nun 11. maddesinin (ı) bendinde yer alan ve objektif değer artışı oranını arazi bedelinin %50'si ile sınırlayan kuralı iptal etmiştir.

    2942'ye göre kamulaştırma ne zaman yapılır?

    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'na göre kamulaştırma, aşağıdaki durumlarda yapılır: Kamu hizmetlerinin yürütülmesi: Kanunlarla ve Cumhurbaşkanlığı kararnameleriyle yükümlü olunan kamu hizmetlerinin veya teşebbüslerinin yürütülmesi için gerekli olan taşınmaz mallar, kaynaklar ve irtifak hakları kamulaştırılabilir. Büyük enerji ve sulama projeleri: Bakanlar Kurulunca kabul edilen büyük enerji ve sulama projeleri ile iskân projelerinin gerçekleştirilmesi için. Yeni ormanların yetiştirilmesi: Yeni ormanların yetiştirilmesi amacıyla. Kıyıların korunması: Kıyıların korunması ve turizm amacıyla yapılacak kamulaştırmalarda. İmar planları: Uygulama imar planlarında umumi hizmetlere ve resmî kurumlara ayrılmak suretiyle mülkiyet hakkının özüne dokunacak şekilde tasarrufu hukuken kısıtlanan taşınmazlar hakkında, imar programlarının yürürlüğe girmesinden itibaren beş yıllık süre içerisinde. Kamulaştırma işlemi, idarenin yeterli ödeneği temin etmesinden sonra başlatılabilir.

    Kamulaştırma Kanunu'na göre kamulaştırma bedeli nasıl hesaplanır?

    Kamulaştırma Kanunu'na göre kamulaştırma bedeli, aşağıdaki unsurların dikkate alınmasıyla hesaplanır: 1. Taşınmazın Cinsi ve Nevi: Taşınmazın arsa mı yoksa arazi mi olduğu belirlenir. 2. Yüzölçümü: Taşınmazın alanı hesaplanır. 3. Kıymet Takdiri: Taşınmazın kamulaştırma tarihindeki rayiç piyasa değeri, kıymet takdir komisyonu tarafından belirlenir. 4. Emsal Satışlar: Bölgede benzer taşınmazların satış değerleri de değerlendirmede kullanılır. 5. Yapıların Değeri: Taşınmaz üzerinde yapı varsa, bunların resmi birim fiyatları ve yapım maliyeti dikkate alınır. 6. Yıpranma Payı: Yapıların yıpranma oranı hesaplanır. Hesaplama sonucunda belirlenen bedel, peşin ve nakit olarak malike ödenir.