• Buradasın

    Kamulaştırma ve kamulaştırmasız el atma arasındaki fark nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Kamulaştırma ve kamulaştırmasız el atma arasındaki temel farklar şunlardır:
    1. Amaç: Her iki durumda da amaç, kamu yararı çerçevesinde mülkiyet hakkına müdahale etmektir 1.
    2. Yasallık: Kamulaştırma, yasal bir süreçtir ve idare hukuku kapsamında değerlendirilir 12. Kamulaştırmasız el atma ise yasal olmayan, hukuka aykırı bir müdahaledir 4.
    3. Mülkiyetin Geçişi: Kamulaştırmada mülkiyet, idareye malik rızası aranmaksızın geçer 1. Kamulaştırmasız el atmada ise malik rıza göstermediği müddetçe ortada bir mülkiyet geçişi olmaz 1.
    4. Tazminat: Kamulaştırmada mülkiyet sahibine tazminat ödenir 23. Kamulaştırmasız el atmada ise bedel ödenmeksizin idare, malikin rızasını da almadan söz konusu yerlere el atar 1.
    5. Yargı Yeri: Kamulaştırma işlem iptali davaları idare mahkemelerinde, maddi hataların düzeltilmesi davaları ise adli yargıdaki mahkemelerde görülür 1. Kamulaştırmasız el atma davalarında ise fiili el atma adli yargı, hukuki el atma ise idari yargı görev kapsamına girer 1.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Kamulaştirmasiz el atmada idarenin sorumluluğu nedir?

    Kamulaştırmasız el atmada idarenin sorumluluğu, taşınmaz sahibine mülkiyet hakkını ihlal ettiği için tüm zararlarını tazmin etmektir. Bu sorumluluk iki şekilde ortaya çıkabilir: 1. Fiili el atma: İdare, özel mülkiyete tabi bir taşınmaza kamulaştırma yapmadan fiziksel olarak müdahale ederse, taşınmaz sahibi idareye karşı müdahalenin men’i, ecrimisil veya tazminat davası açabilir. 2. Hukuki el atma: İdare, taşınmaz üzerinde yaptığı imar planı değişiklikleri veya benzeri idari işlemlerle mülkiyet hakkını sınırlandırırsa, taşınmaz sahibi idari yargıda tazminat davası açabilir.

    Kamulaştirma bedeli geri alınabilir mi?

    Kamulaştırma bedeli, belirli koşulların sağlanması durumunda geri alınabilir. 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'na göre, kamulaştırma bedelinin kesinleşmesinden itibaren 5 yıl içinde kamulaştırmayı yapan idare tarafından kamulaştırma amacına uygun hiçbir işlem yapılmazsa, taşınmazın eski sahibi veya mirasçıları, kamulaştırma bedelini faiziyle birlikte ödeyerek taşınmazı geri alabilir. Ayrıca, bu hakkın doğmasından itibaren 1 yıl içinde kullanılmaması durumunda geri alma hakkı düşer.

    Kamulaştırma Kanunu'na göre kamulaştırma bedeli nasıl hesaplanır?

    Kamulaştırma Kanunu'na göre kamulaştırma bedeli, aşağıdaki unsurların dikkate alınmasıyla hesaplanır: 1. Taşınmazın Cinsi ve Nevi: Taşınmazın arsa mı yoksa arazi mi olduğu belirlenir. 2. Yüzölçümü: Taşınmazın alanı hesaplanır. 3. Kıymet Takdiri: Taşınmazın kamulaştırma tarihindeki rayiç piyasa değeri, kıymet takdir komisyonu tarafından belirlenir. 4. Emsal Satışlar: Bölgede benzer taşınmazların satış değerleri de değerlendirmede kullanılır. 5. Yapıların Değeri: Taşınmaz üzerinde yapı varsa, bunların resmi birim fiyatları ve yapım maliyeti dikkate alınır. 6. Yıpranma Payı: Yapıların yıpranma oranı hesaplanır. Hesaplama sonucunda belirlenen bedel, peşin ve nakit olarak malike ödenir.

    2942 sayılı kamulaştırma kanunu 3 maddesi nedir?

    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun 3. maddesi, idarelerin kanunlarla yapmak yükümlülüğünde bulundukları kamu hizmetlerinin veya teşebbüslerinin yürütülmesi için gerekli olan taşınmaz malları, kaynakları ve irtifak haklarını; bedellerini nakden ve peşin olarak veya belirli koşullarda taksitlerle ödemek suretiyle kamulaştırma yapabileceklerini düzenler. Ayrıca, Bakanlar Kurulunca kabul olunan, büyük enerji ve sulama projeleri ile iskan projelerinin gerçekleştirilmesi, yeni ormanların yetiştirilmesi, kıyıların korunması ve turizm amacıyla yapılacak kamulaştırmalarda, bir gerçek veya özel hukuk tüzelkişisine ödenecek kamulaştırma bedelinin o yıl Genel Bütçe Kanununda gösterilen miktarının, nakden ve peşin olarak ödeneceğini belirtir. Bu maddenin tamamı için 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun ilgili maddesine veya mevzuat.gov.tr gibi kaynaklara başvurulabilir.

    Acel kamulaştırma parsele etkisi nedir?

    Acele kamulaştırmanın parsele etkileri şunlardır: El koyma: Acele kamulaştırma kararıyla taşınmaza el konur, ancak tapu devri gerçekleşmez. Bedel tespiti: Taşınmazın değeri idare tarafından belirlenir ve malik adına bankaya yatırılır. Kullanım: İdare, taşınmazı hemen kullanmaya başlayabilir. Yasal süreç: Malik ile uzlaşma sağlanamazsa idare, bedel tespiti ve tescil davası açar. Acele kamulaştırma, yalnızca kamu yararı gerektiren ve aciliyet arz eden durumlarda uygulanabilen istisnai bir yöntemdir.

    Kamulaştırma bedelini kim belirler?

    Kamulaştırma bedelini öncelikle idarenin kıymet takdir komisyonu belirler. Eğer idare ve taşınmaz sahibi bedel konusunda anlaşamazsa, asliye hukuk mahkemesinde kamulaştırma bedelinin tespiti için dava açılır ve bu davada bilirkişiler tarafından taşınmazın değeri belirlenir.

    Kamulaştırma Kanunu 10. madde nedir?

    Kamulaştırma Kanunu'nun 10. maddesi, kamulaştırmanın satın alma usulü ile yapılamaması durumunda izlenecek süreci düzenler. Bu maddeye göre: 1. İdare, gerekli bilgi ve belgelerle birlikte asliye hukuk mahkemesine başvurarak taşınmaz malın kamulaştırma bedelinin tespitini ve idare adına tescilini ister. 2. Mahkeme, idarenin başvuru tarihinden itibaren en geç otuz gün sonrası için bir duruşma günü belirler ve bu tarihi malike bildirir. 3. Duruşmada hakim, tarafları anlaşmaya davet eder; anlaşma sağlanması halinde bedel kesinleşir. 4. Belirlenen bedel, peşin veya taksitle ödenmek üzere hak sahibi adına bankaya yatırılır.