• Buradasın

    Kamulaştırma yetkisi kime aittir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Kamulaştırma yetkisi, Anayasa ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'na göre devlet ve kamu tüzel kişilerine aittir 125.
    Kamulaştırma yapabilecek kurum ve kişiler:
    • Kamu tüzel kişilikleri: Belediyeler, il özel idareleri, bakanlıklar gibi kamu kurumları 25.
    • Kanunla yetkilendirilmiş özel tüzel kişiler: Enerji projeleri kapsamında elektrik, doğal gaz ve petrol iletim şirketleri gibi 2.
    Özel hukuk tüzel kişileri veya gerçek kişilerin kamulaştırma yapma yetkisi yoktur 25.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Hukuki el atma 5 yıl içinde kamulaştırma yapılmazsa ne olur?

    Hukuki el atma durumunda, 5 yıl içinde kamulaştırma yapılmazsa taşınmaz maliki, taşınmazın bedelinin ödenmesi talebiyle dava açabilir. Bu dava, taşınmazın bulunduğu yer asliye hukuk mahkemesinde açılır. Ayrıca, malikin taşınmazı, imar planında yeşil saha, park, okul gibi kamuya ayrılan bir alan üzerinde bulunuyorsa veya imar uygulaması sebebiyle düşen düzenleme ortaklık payı yüzde kırk beşin üzerindeyse, 5 yıllık süre her malik yönünden ayrıca değerlendirilir. Dava açmadan önce idareye başvurma ve uzlaşma görüşmelerinin yapılması zorunlu değildir. Her dava farklı koşullara sahip olduğu için kesin bir süre vermek zor olabilir. Hukuki konularda doğru bilgi ve yönlendirme için bir avukata danışılması önerilir.

    Kamulaştırma kanununun 2 maddesi nedir?

    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun 2. maddesi, bu kanunun uygulanmasında kullanılan bazı tanımları içerir. Bu tanımlardan bazıları şunlardır: İdare: Yararına kamulaştırma hak ve yetkisi tanınan kamu tüzelkişilerini, kamu kurum ve kuruluşlarını, gerçek ve özel hukuk tüzelkişilerini ifade eder. Taşınmaz mal veya kaynağın bulunduğu yer: Taşınmaz malın tapuda kayıtlı olduğu, değilse tapu siciline kayıtlı olması gereken il veya ilçeyi ifade eder.

    Kamulaştırma Kanunu 27. madde nedir?

    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun 27. maddesi, acele kamulaştırmayı düzenler. Bu maddeye göre, yurt savunması ihtiyacına veya aceleliğine Bakanlar Kurulunca ya da Cumhurbaşkanlığınca karar alınacak hallerde veya özel kanunlarla öngörülen olağanüstü durumlarda gerekli olan taşınmaz mallar, kıymet takdiri dışındaki işlemler sonradan tamamlanmak üzere ilgili idarenin istemi ile mahkemece yedi gün içinde tespit edilir. İdare, bu tespit edilen değeri mal sahibi adına bir bankaya yatırarak taşınmaz mala el koyabilir. Acele kamulaştırma, kamulaştırma sürecinin olağan yolundan farklı olarak, taşınmazın malikinde mülkiyet hakkını korurken idarenin taşınmaz üzerinde serbestçe tasarrufta bulunabilmesini sağlar. 27. madde davaları, bedel ve tescil yönünden bağlayıcı değildir.

    Kamulaştirmasiz el atmada idarenin sorumluluğu nedir?

    Kamulaştırmasız el atmada idarenin sorumluluğu, taşınmaz maliklerinin mülkiyet haklarının ihlali nedeniyle tazminat ödemektir. İdarenin sorumluluklarından bazıları: Tazminat ödeme: Malikin haksız fiil nedeniyle uğradığı zararları ve taşınmazın bedelini tazmin etmek. Kamulaştırma işlemlerini yapma: 5 yıl içinde gerekli kamulaştırma işlemlerini gerçekleştirmek. Uzlaşma başvurusu: Malikin zararının giderilmesi için ilgili kuruma başvurmasını sağlamak. Kamulaştırmasız el atmada açılabilecek davalar: Tazminat davası: Asliye hukuk mahkemesinde taşınmaz bedelinin ödenmesi için açılır. Tapu iptali ve tescil davası: İdarenin taşınmazı kendi adına kaydetmesi durumunda açılır. Ecrimisil (haksız işgal tazminatı) davası: İdarenin taşınmazı hukuka aykırı kullanması nedeniyle açılır.

    Kamulaştırma Kanunu'na göre kamulaştırma bedeli nasıl hesaplanır?

    Kamulaştırma Kanunu'na göre kamulaştırma bedeli, aşağıdaki unsurların dikkate alınmasıyla hesaplanır: 1. Taşınmazın Cinsi ve Nevi: Taşınmazın arsa mı yoksa arazi mi olduğu belirlenir. 2. Yüzölçümü: Taşınmazın alanı hesaplanır. 3. Kıymet Takdiri: Taşınmazın kamulaştırma tarihindeki rayiç piyasa değeri, kıymet takdir komisyonu tarafından belirlenir. 4. Emsal Satışlar: Bölgede benzer taşınmazların satış değerleri de değerlendirmede kullanılır. 5. Yapıların Değeri: Taşınmaz üzerinde yapı varsa, bunların resmi birim fiyatları ve yapım maliyeti dikkate alınır. 6. Yıpranma Payı: Yapıların yıpranma oranı hesaplanır. Hesaplama sonucunda belirlenen bedel, peşin ve nakit olarak malike ödenir.

    EPDK kamulaştırma yapabilir mi?

    Evet, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) kamulaştırma yapabilir. EPDK, 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu, 4646 sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanunu ve 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu kapsamındaki faaliyetler için gerekli olan taşınmazların elde edilmesinde kamulaştırma yapma yetkisine sahiptir. Bu yetki, kamu yararının gerektirdiği durumlarda, enerji üretim, iletim ve dağıtım tesislerinin kurulması amacıyla kullanılabilir.

    Kamulaştırma bedeli mahkeme kararıyla nasıl tahsil edilir?

    Kamulaştırma bedelinin mahkeme kararıyla tahsil edilmesi süreci şu adımları içerir: 1. Mahkeme Kararının Kesinleşmesi: İdare, kamulaştırma bedelinin belirlenmesi için mahkemeye başvurur ve mahkeme, bilirkişi raporları alarak bedeli belirler. 2. İdare ile İletişim: Kesinleşmiş mahkeme kararı alındıktan sonra, kamulaştırmayı gerçekleştiren idare ile iletişime geçilmelidir. 3. Gerekli Belgelerin Hazırlanması: İdare, bedelin ödenmesi için aşağıdaki belgelerin hazırlanmasını isteyebilir: - Mahkeme kararının bir örneği; - Kimlik belgesi (TC kimlik kartı veya pasaport); - Banka hesap bilgileri (bedelin nereye yatırılacağı için). 4. Ödeme Süreci: İdare, kamulaştırma bedelinin yatırılması gereken banka hesap bilgilerini sağlar ve bu bilgiye genellikle resmi yazıyla iletilir. 5. Ödeme Belgesinin Saklanması: Bedel yatırıldığında, bankadan alınacak ödeme dekontu dikkatlice saklanmalıdır. Eğer belirlenen kamulaştırma bedelinin yetersiz olduğunu düşünüyorsanız, itiraz etme hakkınız bulunmaktadır.