• Buradasın

    Kaç çeşit kanun hükmünde kararnameler vardır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    İki çeşit kanun hükmünde kararname (KHK) vardır:
    1. Olağan Dönem KHK'ları: Bakanlar Kurulu tarafından, TBMM'nin yetki kanunu ile çıkarılan kararnamelerdir 12. Temel haklar, kişi hak ve ödevleri ile siyasi hak ve ödevler hakkında düzenleme yapılamaz 1.
    2. Olağanüstü Hal KHK'ları: Cumhurbaşkanı başkanlığındaki Bakanlar Kurulu tarafından, TBMM'nin yetki kanunu olmadan çıkarılan kararnamelerdir 13. Uluslararası hukuktan doğan yükümlülükleri yerine getirmek şartıyla, her alanda düzenleme yapılabilir 1.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    657 ve 659 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnameler Arasındaki Fark Nedir?

    657 ve 659 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameler arasındaki temel farklar şunlardır: 1. 657 sayılı Kanun Hükmünde Kararname, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile ilgilidir ve devlet memurlarının vekalet ücreti ile ilgili düzenlemeleri içerir. 2. 659 sayılı Kanun Hükmünde Kararname, genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ve özel bütçeli idarelerin hukuk hizmetlerinin yürütülmesi ile ilgilidir.

    Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile kanun arasında bir çelişki olursa hangisi uygulanır?

    Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile kanun arasında bir çelişki olduğunda, kanun hükümleri uygulanır. Ayrıca, Türkiye Büyük Millet Meclisinin aynı konuda kanun çıkarması durumunda, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi hükümsüz hale gelir.

    Kanun ve KHK arasındaki fark nasıl anlaşılır?

    Kanun ve KHK (Kanun Hükmünde Kararname) arasındaki farklar şu şekilde özetlenebilir: - Kanun, yasama organı olan Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) tarafından çıkarılır ve doğrudan yasama sürecinden geçer. - KHK, yürütme organı olan hükümet veya Cumhurbaşkanı tarafından, TBMM'den yetki devri alınarak veya anayasadan doğrudan yetki ile çıkarılır. Ayrıca, temel haklar, kişi hak ve ödevleri ile siyasi hak ve ödevler gibi konularda KHK ile düzenleme yapılamaz.

    Kanun ve yasa arasındaki fark nedir?

    Kanun ve yasa terimleri eş anlamlıdır ve aynı şeyi ifade eder. Fark ise şu şekildedir: - Yasa, genel kurallar ve düzenlemeler bütünüdür. - Kanun, yasaların uygulanması ve yaptırımlarının düzenlenmesini içeren hukuki bir metindir.

    Kararnameler hangi hallerde yürürlüğe girer?

    Kararnameler, farklı durumlarda farklı şekillerde yürürlüğe girer: 1. Olağan Dönem Kararnameleri: Cumhurbaşkanı tarafından çıkarılan olağan dönem kararnameleri, yayımlandıkları gün yürürlüğe girer. 2. Olağanüstü Hâl Kararnameleri: Olağanüstü hâl ilan edilmeden çıkarılan kararnameler, sebep unsuru bakımından Anayasaya aykırı olur.

    Kanun nedir ve kaç çeşittir?

    Kanun, toplumun düzenini sağlamak ve davranışları yönlendirmek amacıyla oluşturulan yazılı kurallar bütünüdür. Kaç çeşit kanun olduğu ise farklı sınıflandırmalara göre değişiklik gösterebilir: 1. Ana Türler: - Anayasa Kanunları: Devletin temel yapısını, yönetim biçimini ve temel hak ve özgürlükleri düzenler. - Ceza Kanunları: Suçları ve bu suçlara uygulanacak cezaları düzenler. - Medeni Kanunlar: Kişilerin özel hukuk ilişkilerini düzenler (aile hukuku, miras hukuku, mülkiyet hukuku gibi). - Ticaret Kanunları: Ticari ilişkileri ve şirketlerin işleyişini düzenler. - İdare Hukuku Kanunları: Kamu yönetimi ile bireyler arasındaki ilişkileri düzenler. - İş Kanunları: Çalışanlar ile işverenler arasındaki ilişkileri düzenler. - Uluslararası Kanunlar: Devletler arası ilişkileri düzenler. 2. Diğer Sınıflandırmalar: - Kod Kanun ve Çerçeve Kanun: Yeni baştan düzenleme yapan ve değişiklik yapan kanunlar. - Geçici Kanun ve Sürekli Kanun: Belirli bir süre uygulandıktan sonra etkisi sona eren ve sürekli uygulanan kanunlar.

    Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile kanun arasında fark var mı?

    Evet, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile kanun arasında farklar vardır: 1. Çıkarma Yetkisi: Kanun, Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) tarafından çıkarılırken, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi yürütme organı olan Cumhurbaşkanı tarafından çıkarılır. 2. Hiyerarşik Güç: Kanunlar, normlar hiyerarşisinde en üst konumda yer alırken, Cumhurbaşkanlığı kararnameleri kanunlarla eşdeğer normlar olup, onlara aykırı olamaz. 3. Konu Sınırlaması: Anayasaya göre, temel hak ve özgürlükler, ceza hukuku, vergilendirme gibi konular kararnamelerle düzenlenemezken, kanunlar bu alanlarda değişiklik yapabilir. 4. Geçerlilik Süresi: Kanunların yürürlükten kaldırılması için Meclisin yeni bir kanun çıkarması gerekirken, Cumhurbaşkanlığı kararnameleri, Türkiye Büyük Millet Meclisinin aynı konuda kanun çıkarması durumunda hükümsüz hale gelir.