• Buradasın

    Yasalar kaça ayrılır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Yasalar, çeşitli kriterlere göre farklı şekillerde sınıflandırılabilir:
    • İçeriklerine göre:
      • Kurucu kanunlar 2. Devletin temel yapısını ve bireylerin temel hak ve özgürlüklerini belirler 2. Örnek: 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasası 12.
      • Kod kanunlar 2. Belirli bir alandaki tüm kuralları düzenler 2. Örnek: 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu 2.
      • Olağan kanunlar 2. Parlamento tarafından genel yasama usulüne göre kabul edilir ve günlük yaşamın çeşitli yönlerini düzenler 2. Örnek: 3194 sayılı İmar Kanunu 2.
      • İlkesel kanunlar 2. Temel ilkeleri ve hedefleri belirler, detaylı düzenlemeleri yürütmeye bırakır 2. Örnek: 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu 2.
      • Yetki kanunları 2. Parlamentonun yürütmeye belirli konu, kapsam ve süreyle sınırlı olarak düzenleme yapma yetkisi verdiği kanunlardır 2. Örnek: 4639 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlileri Hakkında Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Yetki Kanunu 2.
      • Bütçe kanunları 2. Devletin yıllık gelir ve giderlerini, harcama yetkisini düzenler 2. Örnek: 7535 sayılı 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu 2.
      • Onay kanunları 2. Uluslararası antlaşmaların iç hukukta geçerli hale gelebilmesi için çıkartılır 2. Örnek: 7492 sayılı Kuzey Atlantik Antlaşmasına İsveç Krallığının Katılımına İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun 2.
      • Kurumsal kanunlar 2. Çeşitli kurumların kuruluşunu, görev ve yetkilerini düzenler 2. Örnek: 2797 sayılı Yargıtay Kanunu 2.
      • Geçici kanunlar 2. Belirli bir olay, kişi veya durum için ya da geçici bir süreyle yürürlükte kalmak üzere çıkarılır 2. Örnek: 7244 sayılı Yeni Koronavirüs (Covid-19) Salgınının Ekonomik ve Sosyal Hayata Etkilerinin Azaltılması Hakkında Kanun 2.
      • Çerçeve kanunlar 2. Yürürlükteki bazı kanunlarda değişiklik yapar 2. Örnek: 7531 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun 2.
    • Diğer sınıflandırmalar:
      • Toplumsal yasalar 5. Allah’ın yeryüzüne koyduğu ve sosyal yaşamla ilgili olan yasalardır
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Anayasa ve kanun arasındaki fark nedir?

    Anayasa ve kanun arasındaki temel farklar şunlardır: Anayasa, en üst hukuk belgesidir. Kanunlar, anayasaya dayanarak çıkarılan düzenlemelerdir. Anayasa, toplumun temel değerlerini ve haklarını korurken, kanunlar daha spesifik konulara ve günlük yaşama yönelik düzenlemeler yapar.

    Kanun ve yasa arasındaki fark nedir?

    Kanun ve yasa terimleri genellikle eş anlamlı olarak kullanılır ve politik iradenin oluşturduğu, ilgili kişileri bağlayan veya serbest bırakan kuralları ifade eder. Ancak, bazı hukukçular kanun ve yasa arasında şu şekilde bir ayrım yapmaktadır: Kanun, fizikî dünyadaki, insan iradesinden bağımsız olarak işleyen, değiştirilemez ve objektif düzenlilikleri ifade eder. Yasa, yasama organının yaptığı herhangi bir düzenlemeyi kapsar ve bu düzenlemeler her zaman doğru veya kalıcı olmayabilir. Bu ayrım, kanunların daha çok nesnel ve değişmez niteliklerini, yasaların ise daha çok öznel ve değişken yönlerini vurgulamak amacıyla yapılmıştır.

    Kaç çeşit mevzuat vardır?

    Mevzuat çeşitli türlere ayrılır, bunlar arasında şunlar bulunur: 1. Kanun (Yasa): Devletin en yüksek düzenleyici belgeleridir. 2. Tüzük: Kanunların uygulanmasında yardımcı olmak için çıkarılan daha üst düzey düzenleyici belgelerdir. 3. Yönetmelik: Kanunların daha ayrıntılı bir şekilde uygulanmasını sağlamak için çıkarılan düzenlemelerdir. 4. Genelge ve Tebliğ: Hükümet organları veya bakanlıklar tarafından çıkarılan, ilgili birimleri bilgilendiren yazılı talimatlardır. 5. Mahkeme Kararları: Hukuk sisteminin uygulamaları için rehber niteliği taşır.

    Anayasa kanunu nedir?

    Anayasa kanunu, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nı ifade eder. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, 2709 sayılı kanunla düzenlenmiş olup, 18/10/1982 tarihinde kabul edilmiş ve 9/11/1982 tarihinde Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Anayasanın bazı temel maddeleri şunlardır: Devletin şekli. Cumhuriyetin nitelikleri. Devletin bütünlüğü. Değiştirilemeyecek hükümler.

    Kanun ve yönetmelik arasındaki fark nedir?

    Kanun ve yönetmelik arasındaki temel farklar şunlardır: Çıkarma Yetkisi: Kanunlar yasama organı tarafından, yönetmelikler ise yürütme organı veya bağlı kurumlar tarafından çıkarılır. Üstünlük: Kanunlar, tüzük ve yönetmeliklerden üstündür; bir kanun, tüzük veya yönetmelikle çelişemez. Kapsam: Kanunlar genel ve soyut hükümler içerirken, yönetmelikler kanunların uygulanmasını kolaylaştırmak için daha spesifik ve detaylı düzenlemeler yapar.

    Kaç çeşit kanun vardır?

    Kanunlar, çeşitli kriterlere göre farklı şekillerde sınıflandırılabilir: İçeriklerine göre: kurucu kanunlar, kod kanunlar, olağan kanunlar, ilkesel kanunlar, yetki kanunları, bütçe kanunları, onay kanunları, kurumsal kanunlar, geçici kanunlar. Çıkarılma yöntemlerine göre: biçimsel kanunlar, maddi kanunlar, çerçeve kanunlar, temel kanunlar, torba kanunlar. Bazı kanun türleri: 2709 sayılı T.C. Anayasası — kurucu kanun. 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu — kod kanun. 3194 sayılı İmar Kanunu — olağan kanun. 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu — ilkesel kanun. 4639 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlileri Hakkında Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Yetki Kanunu — yetki kanunu. 7535 sayılı 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu — bütçe kanunu. 7492 sayılı Kuzey Atlantik Antlaşmasına İsveç Krallığının Katılımına İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun — onay kanunu. 2797 sayılı Yargıtay Kanunu — kurumsal kanun. 7244 sayılı Yeni Koronavirüs (Covid-19) Salgınının Ekonomik ve Sosyal Hayata Etkilerinin Azaltılması Hakkında Kanun — geçici kanun.

    Geçerli ve yürürlükte olan yasa nedir?

    Geçerli yasa, yürürlükte olan ve uygulanabilir durumda olan hukuk kurallarını ifade eder. Yürürlükte olan yasa ise şu durumlarda olabilir: Süresiz yasalar. Belirli süreli yasalar. Bir yasanın yürürlüğe girmesi için, ilgili meclis veya parlamentoya sunulan yasa tasarısının kabul edilip onaylanması, ardından resmi gazetede yayımlanması gereklidir. Yürürlükte olmayan bir yasanın uygulanması yasal olarak geçersizdir.