• Buradasın

    Boğazlardan geçiş ücreti ne zaman zorunlu oldu?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Boğazlardan geçiş ücreti, 1936 yılında imzalanan Montrö Boğazlar Sözleşmesi ile zorunlu hale gelmiştir 4. Bu sözleşme, ticaret gemilerinin Türk boğazlarında geçiş serbestisi ilkesini korurken, boğaz geçiş rejiminin Türkiye'nin güvenliği dikkate alınarak yeniden düzenlenmesini sağlamıştır 4.
    Türk boğazlarından uğraksız geçen gemilerden alınan ücretler, 7 Ekim 2022, 1 Temmuz 2023 ve 1 Temmuz 2025 tarihlerinde güncellenmiştir 135.
    • 7 Ekim 2022: Cumhurbaşkanlığı kararı ile ücretlerde güncelleme yapılarak, gemilerden net ton başına alınan ücret 4,08 dolara çıkarılmıştır 5.
    • 1 Temmuz 2023: Ücret, 4,42 dolar olarak yeniden güncellenmiştir 5.
    • 1 Temmuz 2025: Altın Frank değeri %15 artırılarak 5,83 dolara yükseltilmiştir 3.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    1841 Boğazlar Sözleşmesi nedir?

    1841 Boğazlar Sözleşmesi, 13 Temmuz 1841 tarihinde Avusturya İmparatorluğu, Fransa Krallığı, Birleşik Krallık, Prusya, Rus İmparatorluğu ve Osmanlı İmparatorluğu arasında Londra'da imzalanan uluslararası bir sözleşmedir. Sözleşmenin bazı maddeleri: Boğazlar, Osmanlı Devleti'nin egemenliğinde kalacaktır. Savaş zamanında boğazlar savaş gemilerine kapalı olacaktır. Barış zamanında ise tüm savaş gemileri serbest şekilde geçecektir. Statükonun korunması, Avrupa devletlerinin garantisinde olacaktır. Sözleşmenin önemi: Boğazlar, uluslararası bir statü kazanmıştır. Osmanlı Devleti'nin boğazlardaki mutlak egemenliği sona ermiştir. Rusya, Hünkâr İskelesi Antlaşması ile elde ettiği üstünlüğü kaybetmiştir. En çok kazanç sağlayan ülkeler İngiltere ve Fransa olmuştur.

    İstanbul Boğazlar Antlaşması nedir?

    İstanbul Boğazlar Antlaşması, diğer adıyla Boğazlar Antlaşması, 18 Mart 1915 tarihinde I. Dünya Savaşı çerçevesinde Üçlü İtilaf arasında imzalanan gizli bir antlaşmadır. Antlaşmanın bazı maddeleri: İstanbul ve Çanakkale Boğazları, savaş sonrasında Rusya'ya bırakılmıştır. İstanbul şehri, tarafların eşit kullanımına açık bir serbest liman olacaktır. Antlaşma, Britanya'nın Çanakkale Savaşı'nda zafer kazanması halinde yürürlüğe girmek üzere imzalanmış, ancak savaşın kaybedilmesi üzerine antlaşma akim kalmıştır.

    Türkiye'deki boğazlar neden önemli?

    Türkiye'deki boğazların önemli olmasının bazı nedenleri: Stratejik konum: Türk Boğazları, Karadeniz'i Akdeniz'e bağlayan tek suyolu olarak stratejik öneme sahiptir. Ekonomik önem: Boğazlar, Türkiye'nin ekonomisi için hayati önem taşır. Jeopolitik önem: Boğazlar, Avrupa ve Asya kıtaları arasındaki sınır olarak kabul edilir ve Türkiye'nin jeostratejik konumunu güçlendirir. Çevresel ve güvenlik riskleri: Boğazlar, güçlü akıntılar, keskin dönüşler ve değişken hava koşulları nedeniyle seyir açısından zor ve tehlikelidir.

    Geçiş ücreti nasıl ödenir?

    Geçiş ücretleri, genellikle Hızlı Geçiş Sistemi (HGS) üzerinden ödenir. Ödeme yöntemleri: Anlaşmalı bankalar: HGS hesabı açarak, internet veya mobil bankacılık üzerinden ödeme yapılabilir. E-Devlet: Son 60 güne ait geçiş ücretleri ve ihlalli geçişler e-Devlet üzerinden takip edilip ödenebilir. PTT: Ön yüklemeli HGS etiketleri için PTT şubelerinden otomatik ödeme talimatı verilebilir. Nakit ödeme seçeneği bazı tünel ve köprülerde bulunmamaktadır, örneğin Avrasya Tüneli'nde nakit ödeme yapılamaz. Geçiş ihlali durumunda, 15 gün içinde HGS hesabına yeterli bakiye yüklenmesi halinde ceza uygulanmaz.

    Boğazlar Komisyonu nedir?

    Uluslararası Boğazlar Komisyonu, 1923'ten 1936'ya kadar Milletler Cemiyeti'nin himayesinde Türk Boğazlarını (Çanakkale ve İstanbul Boğazları) yöneten uluslararası bir kurumdu. Görevleri: Savaş gemilerinin ve askerî uçakların geçişine ilişkin hükümlere uyulup uyulmadığını gözetlemek. Her yıl Milletler Cemiyeti'ne faaliyet raporu sunmak. Gerekli yönetmelikleri yapmak. Üyeleri: Bir Türk temsilcinin başkanlığında, Boğazlar Mukavelesi'ni imzalayan devletlerin temsilcilerinden oluşmaktaydı. Kuruluşu: Lozan Antlaşması'nın eki olan Boğazlar Mukavelesi ile kurulmuştur. Kaldırılması: 20 Temmuz 1936'da imzalanan Montrö Boğazlar Sözleşmesi ile yetkileri Türkiye'ye devredilmiş ve komisyon kaldırılmıştır.

    Boğaz köprüleri neden zamlandı?

    Boğaz köprülerindeki zamlar, işçilik ve malzeme fiyatlarındaki artışlar, bakım ve işletme maliyetlerindeki yükselmeler gibi nedenlerle gerçekleştirilmektedir. 2025 yılı için yapılan zamla, 15 Temmuz Şehitler Köprüsü ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nde tek yön otomobil geçiş ücreti 47 TL olmuştur. Ayrıca, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu'nun açıklamasına göre, köprü ve otoyol ücretlerine 2025 yılı için yüzde 43,93 oranında bir artış daha yapılması planlanmaktadır.

    İstanbul Boğazından geçiş ücreti nasıl hesaplanır?

    İstanbul Boğazı'ndan geçiş ücreti, geminin net tonajı ve geçiş yaptığı güzergah dikkate alınarak hesaplanır. Hesaplama için aşağıdaki adımlar izlenir: 1. Gemi Net Tonu: Geminin tonajı belirlenir. 2. Geçiş Türü: İstanbul Boğazı'ndan Karadeniz'e giriş, Marmara'dan giriş, vb. gibi geçiş türü seçilir. 3. Ücret Türü: Fener, tahlisiye veya gemi trafik hizmeti gibi ücretler belirlenir. Güncel geçiş ücretleri için Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü'nün fener ve tahlisiye ücreti hesaplayıcısını kullanabilirsiniz.