• Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Boğazlar Komisyonu, 1923 yılında imzalanan Lozan Antlaşması'nın bir parçası olarak, İstanbul ve Çanakkale Boğazları'nı denetlemek amacıyla kurulan uluslararası bir organdır 12.
    Komisyon, bir Türk temsilcinin başkanlığında, sözleşmeye taraf olan devletlerin temsilcilerinden oluşuyordu 2. Görevi, boğazlardan geçen savaş gemilerinin ve hava sahasının kullanımını denetlemekti 2.
    1936 yılında imzalanan Montrö Boğazlar Sözleşmesi ile Boğazlar Komisyonu'nun görevi sona erdirilmiştir 12.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    İstanbul Boğazları hangi antlaşma ile Türkiye'ye verildi?

    İstanbul Boğazları, 20 Temmuz 1936 tarihinde imzalanan Montrö Boğazlar Sözleşmesi ile Türkiye'ye verilmiştir. Bu sözleşme, 1923 yılında imzalanan Lozan Boğazlar Sözleşmesi'nin yerine geçmiştir.

    Boğazlar Antlaşması'nı kim imzaladı?

    Montrö Boğazlar Sözleşmesi, 20 Temmuz 1936 tarihinde Türkiye'nin yanı sıra Bulgaristan, Fransa, İngiltere, Avustralya, Yunanistan, Japonya, Romanya, Sovyetler Birliği ve Yugoslavya tarafından imzalanmıştır. Sözleşmeyi imzalayan diğer ülkelerin temsilcileri ve görevleri şu şekildedir: Bulgaristan: Doktor Nicolas P. Nicolaev, Orta Elçi. Fransa: Henri Ponsot, Fransa Cumhuriyeti Ankara Fevkalâde Büyük Elçi ve Murahhası. Romanya: M. Nicolas Titülesco, Hariciye Nazırı. Sovyetler Birliği: Merkezî İcra Komitesi. Yugoslavya: M. Vespasien Pella, Lâhi Fevkalâde Murahhas ve Orta Elçisi. Türkiye'yi ise Hariciye Vekili Dr. Rüştü Aras, Paris Fevkalâde Büyük Elçisi Suad Davaz, Büyük Elçi Numan Menemencioğlu, Genelkurmay İkinci Başkanı Korgeneral Asım Gündüz ve Akvam Cemiyeti nezdinde Daimî Murahhas Sivas Mebusu Necmeddin Sadak temsil etmiştir.

    İtilâf Devletleri neden Boğazları uluslararası bir komisyonun yönetimine bırakmıştır?

    İtilâf Devletleri, Boğazların askerden arındırılması ve uluslararasılaştırılması amacıyla Boğazları uluslararası bir komisyonun yönetimine bıraktı. Bu kararın arkasında, I. Dünya Savaşı sonrası barış ve güvenlik endişeleri yatıyordu.

    1841 Boğazlar Sözleşmesi nedir?

    1841 Boğazlar Sözleşmesi, 13 Temmuz 1841 tarihinde Avusturya İmparatorluğu, Fransa Krallığı, Birleşik Krallık, Prusya, Rus İmparatorluğu ve Osmanlı İmparatorluğu arasında Londra'da imzalanan uluslararası bir sözleşmedir. Sözleşmenin bazı maddeleri: Boğazlar, Osmanlı Devleti'nin egemenliğinde kalacaktır. Savaş zamanında boğazlar savaş gemilerine kapalı olacaktır. Barış zamanında ise tüm savaş gemileri serbest şekilde geçecektir. Statükonun korunması, Avrupa devletlerinin garantisinde olacaktır. Sözleşmenin önemi: Boğazlar, uluslararası bir statü kazanmıştır. Osmanlı Devleti'nin boğazlardaki mutlak egemenliği sona ermiştir. Rusya, Hünkâr İskelesi Antlaşması ile elde ettiği üstünlüğü kaybetmiştir. En çok kazanç sağlayan ülkeler İngiltere ve Fransa olmuştur.

    Boğazlar sorunu ilk ne zaman ortaya çıktı?

    Boğazlar sorunu, ilk kez 1770 yılında Rusya'nın Çanakkale Boğazı'na saldırmasıyla ortaya çıkmıştır. Bu tarihten önce, Osmanlı Devleti Karadeniz'i yabancı gemilere kapatmıştı.

    Montrö Boğazlar Sözleşmesi'nin maddeleri nelerdir?

    Montrö Boğazlar Sözleşmesi'nin bazı önemli maddeleri: 1. Ticari Gemilerin Geçiş Rejimi: Barış zamanında, ticaret gemileri bayrak ve yük ne olursa olsun Boğazlardan geçiş özgürlüğünden yararlanacaktır. 2. Savaş Zamanında Geçiş: Türkiye savaşta değilse, savaşan devletlerin savaş gemileri de Boğazlardan geçiş özgürlüğüne sahip olacaktır. 3. Savaş Gemilerinin Tonajı: Boğazlardan aynı anda en fazla 9 adet gemi geçebilecek ve belirli tondan büyük savaş gemilerinin geçişi yasaklanacaktır. 4. Karadeniz'deki Savaş Gemileri: Karadeniz'e kıyısı olan devletlerin savaş gemileri, Boğazlardan geçiş yapabilir ancak Karadeniz'de en fazla 2 gün kalabilirler. 5. Asker ve Silah: Boğazların her iki tarafında asker ve silahtan arındırılmış bir bölge oluşturulacak ve Türkiye bu bölgede savunma yapabilecektir. 6. Fesih Şartları: Sözleşme, yürürlüğe giriş tarihinden başlayarak 20 yıl sürecektir, ancak geçiş özgürlüğü ilkesinin süresi sonsuz olarak belirlenmiştir.

    Boğazlar sorunu nasıl çözüldü?

    Boğazlar sorunu, Montrö Boğazlar Sözleşmesi ile çözülmüştür. 20 Temmuz 1936'da imzalanan bu sözleşme ile: Ticaret gemileri ve uçakları barış zamanında Türk Boğazları'ndan geçiş serbestisine sahip olmuştur. Savaş gemileri için barış zamanında Boğazlardan geçiş serbestisi tanınmış, ancak Karadeniz yönüne geçişte bazı kısıtlamalar getirilmiştir. Savaş zamanında, Türkiye muharip değilse, tarafsız devletlerin ticaret gemileri düşmana yardım götürmedikleri sürece geçebilecek, savaştığı devletin gemilerine karşı ise Türkiye her türlü hakkını kullanabilecektir. Boğazlar çevresinde belirli bölgeler askerden arındırılmıştır. Antlaşmanın öngördüğü düzene uyulmasını, başkanı Türk olan bir komisyon denetleyecektir.