• Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Uluslararası Boğazlar Komisyonu, 1923'ten 1936'ya kadar Milletler Cemiyeti'nin himayesinde Türk Boğazlarını (Çanakkale ve İstanbul Boğazları) yöneten uluslararası bir kurumdu 12.
    Görevleri:
    • Savaş gemilerinin ve askerî uçakların geçişine ilişkin hükümlere uyulup uyulmadığını gözetlemek 2.
    • Her yıl Milletler Cemiyeti'ne faaliyet raporu sunmak 2.
    • Gerekli yönetmelikleri yapmak 2.
    Üyeleri:
    • Bir Türk temsilcinin başkanlığında, Boğazlar Mukavelesi'ni imzalayan devletlerin temsilcilerinden oluşmaktaydı 23.
    Kuruluşu:
    • Lozan Antlaşması'nın eki olan Boğazlar Mukavelesi ile kurulmuştur 23.
    Kaldırılması:
    • 20 Temmuz 1936'da imzalanan Montrö Boğazlar Sözleşmesi ile yetkileri Türkiye'ye devredilmiş ve komisyon kaldırılmıştır 14.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    İstanbul Boğazları hangi antlaşma ile Türkiye'ye verildi?

    İstanbul Boğazları, 20 Temmuz 1936 tarihinde imzalanan Montrö Boğazlar Sözleşmesi ile Türkiye'ye verilmiştir. Bu sözleşme, 1923 yılında imzalanan Lozan Boğazlar Sözleşmesi'nin yerine geçmiştir.

    İtilâf Devletleri neden Boğazları uluslararası bir komisyonun yönetimine bırakmıştır?

    İtilaf Devletleri, Sevr Antlaşması kapsamında Boğazları uluslararası bir komisyonun yönetimine bırakmıştır çünkü bu, Boğazların kontrolünü sınırlayarak Türkiye'nin egemenliğini kısıtlamayı ve uluslararası su yollarını düzenlemeyi amaçlamıştır. Bu kararın diğer nedenleri arasında: Rus egemenliğini sınırlama isteği; İtilaf Devletleri, boğazların kapanmasının Karadeniz'de sınırsız Rus egemenliğine yol açacağını düşünmüştür. Siyasi ve stratejik çıkarlar: İngiltere, boğazların açıklığı rejimini, özellikle Rusya'daki siyasi durumun değişmesiyle benimsemiştir. Ayrıca, bu düzenleme, savaş ve barış zamanında boğazların serbest geçişe açık olmasını sağlamak için de yapılmıştır.

    1841 Boğazlar Sözleşmesi nedir?

    1841 Boğazlar Sözleşmesi, 13 Temmuz 1841 tarihinde Avusturya İmparatorluğu, Fransa Krallığı, Birleşik Krallık, Prusya, Rus İmparatorluğu ve Osmanlı İmparatorluğu arasında Londra'da imzalanan uluslararası bir sözleşmedir. Sözleşmenin bazı maddeleri: Boğazlar, Osmanlı Devleti'nin egemenliğinde kalacaktır. Savaş zamanında boğazlar savaş gemilerine kapalı olacaktır. Barış zamanında ise tüm savaş gemileri serbest şekilde geçecektir. Statükonun korunması, Avrupa devletlerinin garantisinde olacaktır. Sözleşmenin önemi: Boğazlar, uluslararası bir statü kazanmıştır. Osmanlı Devleti'nin boğazlardaki mutlak egemenliği sona ermiştir. Rusya, Hünkâr İskelesi Antlaşması ile elde ettiği üstünlüğü kaybetmiştir. En çok kazanç sağlayan ülkeler İngiltere ve Fransa olmuştur.

    Montrö Boğazlar Sözleşmesi'nin maddeleri nelerdir?

    Montrö Boğazlar Sözleşmesi'nin bazı maddeleri: Ticari gemilerin geçiş rejimi: Barış zamanında, gündüz ve gece, bayrak ve yük ne olursa olsun, hiçbir işlem olmaksızın Boğazlardan geçiş özgürlüğü. Savaş zamanında Türkiye savaşan değilse, aynı geçiş özgürlüğü. Savaş gemilerinin geçiş rejimi: Savaş zamanında Türkiye savaşta ise, Türkiye ile savaşta olan bir ülkeye bağlı olmayan ticaret gemileri, düşmana yardım etmemek koşuluyla Boğazlardan geçebilir. Türkiye kendini savaş tehlikesi altında sayarsa, gemilerin Boğazlara gündüz girmesi ve Türk makamlarının gösterdiği yoldan geçmesi gerekir. Boğazlardan geçiş için Türk hükümetine diplomasi yoluyla ön bildirim yapılması zorunludur. Diğer hükümler: Boğazlar kayıtsız şartsız Türkiye'ye bırakılacak ve tahkimat yapma hakkı tanınacaktır. Sözleşmenin süresi 20 yıl olup, geçiş özgürlüğü ilkesi sonsuzdur. Sözleşmenin tüm maddelerine tr.wikipedia.org ve cumhuriyet.com.tr sitelerinden ulaşılabilir.

    Boğazlar Antlaşması'nı kim imzaladı?

    Montrö Boğazlar Sözleşmesi, 20 Temmuz 1936 tarihinde Türkiye'nin yanı sıra Bulgaristan, Fransa, İngiltere, Avustralya, Yunanistan, Japonya, Romanya, Sovyetler Birliği ve Yugoslavya tarafından imzalanmıştır. Sözleşmeyi imzalayan diğer ülkelerin temsilcileri ve görevleri şu şekildedir: Bulgaristan: Doktor Nicolas P. Nicolaev, Orta Elçi. Fransa: Henri Ponsot, Fransa Cumhuriyeti Ankara Fevkalâde Büyük Elçi ve Murahhası. Romanya: M. Nicolas Titülesco, Hariciye Nazırı. Sovyetler Birliği: Merkezî İcra Komitesi. Yugoslavya: M. Vespasien Pella, Lâhi Fevkalâde Murahhas ve Orta Elçisi. Türkiye'yi ise Hariciye Vekili Dr. Rüştü Aras, Paris Fevkalâde Büyük Elçisi Suad Davaz, Büyük Elçi Numan Menemencioğlu, Genelkurmay İkinci Başkanı Korgeneral Asım Gündüz ve Akvam Cemiyeti nezdinde Daimî Murahhas Sivas Mebusu Necmeddin Sadak temsil etmiştir.

    Boğazlar sorunu ilk ne zaman ortaya çıktı?

    Boğazlar sorunu, ilk kez 1770 yılında Rusya'nın Çanakkale Boğazı'na saldırmasıyla ortaya çıkmıştır. Bu tarihten önce, Osmanlı Devleti Karadeniz'i yabancı gemilere kapatmıştı.

    Boğazlar sorunu nasıl çözüldü?

    Boğazlar sorunu, Montrö Boğazlar Sözleşmesi ile çözülmüştür. 20 Temmuz 1936'da imzalanan bu sözleşme ile: Ticaret gemileri ve uçakları barış zamanında Türk Boğazları'ndan geçiş serbestisine sahip olmuştur. Savaş gemileri için barış zamanında Boğazlardan geçiş serbestisi tanınmış, ancak Karadeniz yönüne geçişte bazı kısıtlamalar getirilmiştir. Savaş zamanında, Türkiye muharip değilse, tarafsız devletlerin ticaret gemileri düşmana yardım götürmedikleri sürece geçebilecek, savaştığı devletin gemilerine karşı ise Türkiye her türlü hakkını kullanabilecektir. Boğazlar çevresinde belirli bölgeler askerden arındırılmıştır. Antlaşmanın öngördüğü düzene uyulmasını, başkanı Türk olan bir komisyon denetleyecektir.