Edebi akım, sanatçıların ortak dünya görüşü çerçevesinde oluşturdukları harekettir. Akımlar genellikle güzel sanatların tüm kollarını kapsar. Her akım kendinden öncekine göre yeni perspektifler sunar. Akımlar toplumdan bağımsız düşünülemez ve farklı yazarlar tarafından uygulanır
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan parnasizm şiir akımı hakkında bilgilendirici bir ders formatındadır.. Video, parnasizmin tanımı ve özellikleriyle başlayıp, 19. yüzyılın ikinci yarısında Fransa'da romantik şiire tepki olarak doğduğunu anlatmaktadır. Parnasizmin en belirgin özellikleri (biçimselliğe önem verme, pozitivizm ve determinizmden etkilenme, eski Yunan ve Latin uygarlıklarına yönelme, dışa dönük şiir anlayışı) detaylı olarak açıklanmaktadır. Ayrıca Türk edebiyatındaki temsilcileri Tevfik Fikret ve Yahya Kemal hakkında bilgi verilmekte ve sınav için önemli detaylar vurgulanmaktadır.
Bu video, bir edebiyat programında Yahya Kemal (asıl adı Ahmet Agah) ile yapılan röportajı içermektedir. Röportajda Yahya Kemal, kendi edebi tarzı ve çalışmaları hakkında bilgi vermektedir.. Röportajda Yahya Kemal'in Nev-Yunanilik ve Neoklasizm akımlarından etkilendiği, Osmanlı tarihi ve medeniyetine hayranlığı, şiirlerinde müzikaliteye verdiği önem ve Parnasizm akımının Türk edebiyatındaki en önemli temsilcisi olduğu anlatılmaktadır. Ayrıca şiirlerinde aruz ölçüsünü kullandığı, halk edebiyatına itibar etmediği ve bestelenen şiirleriyle tanındığı belirtilmektedir. Röportajın sonunda Yahya Kemal'in eserleri hakkında bilgi verilmektedir.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan Servet-i Fünun edebiyatı dersinin bir bölümüdür. Eğitimci, Servet-i Fünun dönemindeki sanatçıları ve özellikle Tevfik Fikret'i detaylı olarak anlatmaktadır.. Video, Servet-i Fünun dönemi sanatçılarını "sahte hacim" şeklinde şifreleyerek tanıtarak başlamakta ve ardından Tevfik Fikret'in şairlik yönü, ressamlığı ve eserleri hakkında kapsamlı bilgiler sunmaktadır. Tevfik Fikret'in "Hanı Yağma", "Yağmur", "95'e Doğru", "Ferda" gibi önemli şiirleri ve "Rubab-ı Şikeste", "Haluk'un Defteri", "Şermin" gibi çocuk kitapları ele alınmaktadır.. Videoda ayrıca Tevfik Fikret'in Parnasizm akımından etkilenmesi, aruz ve hece ölçüsünü kullanması, mazlum hikaye yazma tarzı ve İttihat ve Terakki yönetimine yönelik eleştirileri, Sultan II. Abdülhamid'in istibdat dönemine karşı protestoları ve Türk gençliğine yönelik mesajları hakkında bilgiler verilmektedir.
1880-1900 yılları arasında egemen olan edebiyat akımıdır. Akımın bildirisi 1880'de Emile Zola tarafından kaleme alınmıştır. Determinizm ve Darwin'in evrim kuramından etkilenmiştir. Deneysel gerçekçilik ve nesnellik ilkelerini benimsemiştir. Zola, Maupassant ve Goncourt Kardeşler başlıca temsilcileridir
Edebiyat, toplumun kültürel birikimini ve değerlerini yansıtır. Toplum ve edebiyat birbirini etkiler ve geliştirir. Sanatçının eseri toplumsal gerçeklikten bağımsız olamaz
Bu video, bir konuşmacı tarafından sunulan eğitim içeriği formatında hazırlanmış edebi akımlar dersidir.. Video, edebiyat akımlarının ne olduğunu, nasıl oluştuğunu ve genel özelliklerini açıklayarak başlıyor, ardından klasisizm, romantizm, realizm, doğalcılık (natüralizm), parnasizm ve sembolizm (simgecilik) akımlarını detaylı şekilde inceliyor. Her akım için ortaya çıkış tarihi, temel prensipleri, dil ve üslup özellikleri, temsil edilen konular ve dünya ile Türk edebiyatındaki temsilcileri açıklanıyor.. Konuşmacı, akımlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları vurgulayarak, özellikle sınavlara hazırlanan öğrencilere yönelik kapsamlı bir derste bulunmaktadır. Video, edebiyat akımları konusunda temel bilgileri pekiştirmek isteyenler için hazırlanmıştır.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan parnasizm akımı hakkında bilgilendirici bir ders formatındadır.. Video, parnasizmin tanımı ve özellikleriyle başlayıp, 19. yüzyılın ikinci yarısında Fransa'da romantik şiire tepki olarak doğduğunu anlatmaktadır. Parnasizmin en belirgin özellikleri (biçimselliğe önem verme, pozitivizm ve determinizmden etkilenme, eski Yunan ve Latin uygarlıklarına yönelme, dışa dönük şiir anlayışı) detaylı olarak açıklanmaktadır. Ayrıca Türk edebiyatındaki temsilcileri Tevfik Fikret ve Yahya Kemal olarak belirtilmektedir. Video, sınav hazırlığı için önemli bilgiler içermektedir.
Romanların amacı, gerçekleşebilecek olguları betimlemek ve ahlaki değerleri yansıtmaktır. Günlük hayat, hayalî tasvirlerle dolu köksüz yalanlardır. Rousseau'ya göre duygular ve içgüdüler, aklın tahlillerinden üstündür. Modernizm, okurların merakını kamçılamayı amaçlar
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan edebiyat dersi formatındadır. Eğitimci, Parnasizm akımını detaylı bir şekilde anlatmaktadır.. Video, Parnasizm akımının tanımı ve özellikleriyle başlayıp, 19. yüzyılın ikinci yarısında Fransa'da romantik şiire tepki olarak ortaya çıktığını açıklamaktadır. Akımın kuramcısı Guatr, özellikleri (nesnel bakış açısı, ahenk, kusursuz biçim, Eski Yunan ve Latin kültürlerine hayranlık, egzotik manzaralara yönelim), etkili olduğu nazım şekli (sone) ve temsilcileri (yabancı: Gauter, Françoiscope, Jose Maria de Heredia, Theodor Banville; yerli: Tevfik Fikret, Cenap Şahabettin, Yahya Kemal Beyatlı) hakkında bilgiler verilmektedir. Video, bir sonraki akım olan Sembolizm'e geçişle sona ermektedir.
Bu video, edebiyat tarihi konusunda eğitim içeriği sunan bir ders formatındadır.. Video, 19. yüzyılın ortalarında Fransa'da ortaya çıkan Parnasizm akımını detaylı şekilde anlatmaktadır. Parnasizmin özellikleri, romantizme karşı tepkisi, şiirde gerçekçilik anlayışı, biçim güzelliğine verdiği önem ve önemli temsilcileri (Buti, Lil, Prudom, Heredia) açıklanmaktadır. Ayrıca Türk edebiyatındaki Parnasizm temsilcileri (Tevfik Fikret ve Yahya Kemal) ve akımın önemli özellikleri (duygunun yerini düşünce alması, nesnel tabiat tasvirleri, sanat için sanat anlayışı) vurgulanmaktadır. Video, Parnasizm ile ilgili soru-cevap bölümüyle sonlanmaktadır.
Bu video, Açık ST kanalında Ahmet Hoca tarafından sunulan bir eğitim dersidir. Hoca, edebiyat altı dersinin devamı olarak Servetifünun, Edebiyatı Cedide, Fecri Ati ve Milli Edebiyat dönemlerindeki akımları anlatmaktadır.. Videoda öncelikle Parnasizm akımı ele alınmakta, "realizmin şiirdeki halidir" olarak tanımlanmakta ve şiirin dış yapısı, sözcüklerin sıralanışı, ses uyumu, ölçü ve uyakk vazgeçilmez çizgileri vurgulanmaktadır. Tevfik Fikret'in bu akımı en çok kullanan şair olduğu belirtilmektedir. Ardından Sembolizm akımı incelenmekte, Fransa'da Parnasizm'e tepki olarak doğduğu, 20. yüzyılda dünya edebiyatını en çok etkileyen akım olduğu ve edebiyatımıza getiren Şahabettin, en iyi kullanan ise Ahmet Haşim olduğu açıklanmaktadır. Video, bir soru-cevap bölümüyle sonlanmakta ve bir sonraki derste roman ve hikaye akımlarının işleneceği belirtilmektedir.
Edebiyatçı toplumdan bağımsız yaşayamaz ve eserlerinde toplumsal izler bulunur. Edebiyat toplumsal sorunları dile getirir ve değişime etki eder. Türk edebiyatında Tanzimat'tan Cumhuriyet'e toplumsal konular ağırlık kazanmıştır
İdeolojik sapmalardan uzak, estetik haz uyandıran şiirler yazılır. Şiirde anlama değil, duyulma ve hissedilme ön plandadır. Dize ve dil baş tacıdır, biçim endişesi vardır. Özgün ve yaratıcı imgeler dilin mantığına uygun oluşturulur
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, bir öğretmen tarafından edebi akımlar hakkında bilgi verilmektedir.. Videoda klasizm, romantizm, realizm, naturalizm, sembolizm ve parnasizm gibi edebi akımlar karşılaştırmalı olarak anlatılmaktadır. Her akım için temel özellikleri, dil tarzı, konu seçimi ve önemli temsilcileri açıklanmaktadır. Öğretmen, akımların birbirine tepki olarak ortaya çıktığını vurgulayarak, her akım için anahtar kelimeler ve Türk edebiyatındaki temsilcileri (Mol Yer, Şinasi, Victor Hugo, Puşkin, Hüseyin Rahmi Gürpınar, Ahmet Haşim, Tevfik Fikret gibi) paylaşmaktadır.
Bu video, bir eğitimci tarafından "pıtırcıklarım" diye hitap ettiği öğrencilere sunulan Batı edebiyatındaki akımlar hakkında bir ders formatındadır.. Videoda Batı edebiyatındaki akımlar kronolojik olarak ele alınmaktadır. İlk bölümde Parnasizm, Sembolizm, Empresyonizm, Ekspresyonizm, Fütürizm, Dadaizm, Sürrealizm ve Egzistansiyalizm akımları incelenirken, ikinci bölümde varoluşçuluk, letizm ve kübizm gibi akımlar açıklanmaktadır. Her akım için temel özellikleri, temsilcileri ve Türk edebiyatındaki etkileri detaylı olarak anlatılmaktadır.. Eğitimci, akımları anlamak için kodlamalar ve günlük hayattan örnekler kullanarak konuyu somutlaştırmakta, ayrıca akımlar arasındaki ilişkiler ve karşıtlıkları da ele almaktadır. Video, bir sonraki derste Tanzimat dönemi Türk edebiyatına giriş yapılacağı bilgisiyle sonlanmaktadır.
Bu video, Deniz Hoca tarafından sunulan 11. sınıf edebiyat dersinin bir bölümüdür ve Türk edebiyatındaki Servet-i Fünun edebiyatı ve Parnasizm akımlarını ele almaktadır.. Video, Servet-i Fünun edebiyatının tanımı ve tarihçesiyle başlayıp, dönemin şiir özelliklerini detaylı şekilde incelemektedir. Servet-i Fünun edebiyatının sembolizm ve Parnasizm akımlarının etkisi altında olduğu, ağır ve süslü dil kullandığı, konu bütünlüğü sağladığı ve aruz ölçüsünü tercih ettiği anlatılmaktadır. Ayrıca dönemin önemli şairleri Tevfik Fikret, Cenap Şahabettin ve Süleyman Nazif hakkında bilgiler verilmektedir.. Videoda Tevfik Fikret'in edebiyatımızdaki en karamsar şairlerden biri olduğu, "Şermin" adlı çocuk şiir kitabı ve "Haluk'un Defteri" gibi önemli eserleri olduğu anlatılırken, Cenap Şahabettin'in Fransa'da tıp eğitimi almış, sembolizm akımının temsilcisi olduğu ve aruz ölçüsünü güçlü bir şekilde kullandığı vurgulanmaktadır. Video, sınavlarda yardımcı olabilecek bilgiler içermektedir.
Bu video, Müşte Hoca tarafından sunulan bir edebiyat dersidir. Hoca, Fecriati edebiyatını detaylı bir şekilde anlatmaktadır.. Videoda Fecriati edebiyatının genel özellikleri, beyannamesi ve edebi eserleri ele alınmaktadır. 1909-1912 yılları arasında süren bu kısa dönem, Ahmet Haşim'in önderliğinde gerçekleşmiş ve Parnasizm ve Sembolizm akımlarından etkilenmiştir. Ders, Fecriati'nin sanat anlayışı, şiir, roman, hikaye ve tiyatro alanlarındaki özellikleri ve beyannamesinin içeriğini kapsamlı şekilde incelemektedir. Hoca, bir sonraki videoda Fecriati sanatçılarını tek tek ele alacağını belirtmektedir.
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, konuşmacı tarafından Servet-i Fünun edebiyatı hakkında bilgi verilmektedir.. Video, Servet-i Fünun edebiyatının 1896-1901 yılları arasında geçen beş yıllık bir dönem olduğunu açıklayarak başlıyor. Konuşmacı, bu edebiyat topluluğunun özellikleri detaylı şekilde anlatıyor: sanat içindir anlayışı, bireysel konuların işlenmesi, Fransız edebiyatının örnek alınması, şiirde parnasizm ve sembolizm, roman ve hikayede realizm ve natüralizm akımlarının etkisi, ağır ve süslü dil kullanımı, aruz ölçüsünün devam etmesi ve serbest müstezatın geliştirilmesi gibi konuları ele alıyor. Video, bir sonraki bölümde Servet-i Fünun temsilcilerinin anlatılacağını belirterek sona eriyor.
Bu video, batı edebiyatı sanat akımlarına dizi kapsamında parnasizm şiir akımını anlatan bir eğitim dersidir.. Video, parnasizmin tanımı ve özellikleri ile başlayıp, romantik şiire tepki olarak 19. yüzyılın ikinci yarısında Fransa'da doğduğunu açıklar. Parnasizmin sanatçıların "sanat için sanat" ilkesi, şiirde biçim mükemmelliğine önem vermesi, klasik Yunan ve Latin şiirine dönüşmesi gibi özellikleri anlatılır. Daha sonra parnasizmin önemli sanatçıları ve yapıtları (Theophile Gautier, Theodore de Banville, Leconte de Lisle, José María de Heredia, Francis Coppée) tanıtılarak, bu akımın Türk edebiyatındaki etkileri (Tevfik Fikret ve Yahya Kemal Beyatlı) hakkında bilgi verilir.