Arşimet, M.Ö. 287-212 yılları arasında yaşamış çok yönlü Yunan matematikçidir. Öklid, M.Ö. 330-275 yılları arasında yaşamış ve Geometrinin Babası olarak bilinir. Thales, Mısır'dan Yunanlılara geometriyi öğreten yedi büyük bilginden biridir
Bu video, bir röportaj veya sohbet formatında olup, konuşmacılar arasında Serkan Bey adında bir kişi bulunmaktadır. Konuşmacılar, İstanbul'daki trafik deneyiminden başlayarak insan ve toplum bilimleri fakültesinin önemi hakkında konuşmaktadır.. Video, modern ve post-modern dönemlerin getirdiği sosyal ve psikolojik sorunları ele alarak başlıyor. Konuşmacılar, teknolojinin hayatımıza girmesiyle birlikte ortaya çıkan yeni sorunları ve bunların insan ruh dünyasına etkilerini tartışıyor. Özellikle çocuk-ergen psikolojisi, yaşlılık psikolojisi ve sosyoloji gibi alanların önemi vurgulanırken, gelecekte sanal dünya ve yapay zeka gibi yeni teknolojilerin hayatımıza girmesiyle birlikte ortaya çıkacak yeni sorunlar da tartışılmaktadır.
Sümerler ilk yazılı kaynakları oluşturmuş ve matematik temellerini atmıştır. Yunan filozofları doğa ve varlık anlayışlarında önemli değişimler göstermiştir. Sokrates ve Sofistler kesin bilgi ve ahlak anlayışını savunmuşlardır. Platon ilk sistemli filozof olup İdealar kuramını geliştirmiştir. Aristoteles varlığın özünü ve bilgi anlayışını geliştirmiştir
Matematik tarihi, keşiflerin kökenlerini ve matematiksel yöntemleri araştırır. En eski matematiksel metinler Mezopotamya ve Mısır'dan gelmektedir. Babil matematiği seksagesimal sayı sistemi ve gelişmiş notasyon kullanmıştır. Mısır matematiği Rhind Papirüsü ve Moskova Papirüsü'nde önemli bilgiler içerir. Yunan matematiği tümdengelimli akıl yürütmeyi ve matematiksel kesinliği geliştirmiştir
Bu video, bir konuşmacının İslam'da modern dönemde ortaya çıkan sorunlar ve İslami misyon hakkında yaptığı bir dini sohbeti içermektedir.. Konuşmacı, modern dönemde gündeme gelen kölelik, cariyelik, taaddüd-ü zevcat gibi konuları ele alarak, İslam'ın bu konularda nasıl bir yaklaşım sergilediğini açıklamaktadır. Video, İslam'ın adalet ve eşitlik kavramlarını nasıl yorumladığını, faiz ve riba kavramlarını nasıl ayırt ettiğini ve Müslümanların modern dönemde tarih yapma iradelerini kaybettiğini vurgulamaktadır. Konuşmacı, Müslümanların kendi misyonlarını unutarak küresel sistemin sahiplerine özür dilemeye başladığını ve bu durumun İslami değerleri nasıl etkilediğini anlatmaktadır.
Bu video, bir öğretmenin öğrencilere tarih dersinde yönetim biçimleri konusunu anlattığı eğitim içeriğidir. Öğretmen, konuyu detaylı bir şekilde açıklamakta ve öğrencilere sorular sorarak interaktif bir ders anlatımı sunmaktadır.. Video, ilk çağdan günümüze kadar gelen yönetim biçimlerini kapsamlı şekilde ele almaktadır. İlk bölümde şehir devletleri, kabile yönetim biçimleri, monarşi (mutlak ve meşruti), merkezi otorite ve teokrasi anlatılırken, ikinci bölümde tiranlık, imparatorluk (kuşatıcı ve kuşatıcı olmayan) ve oligarşi gibi yönetim biçimleri açıklanmaktadır.. Öğretmen, bu konuların yazılı sınavlarda ve üniversite sınavlarında (TYT, AYT) sıkça sorulduğunu vurgulamakta ve özellikle merkezi otoriteyi güçlendirmek için kralların kullandığı yöntemleri detaylı şekilde anlatmaktadır. Ayrıca imparatorluklar konusunda Roma ve Osmanlı gibi kuşatıcı imparatorluklar ile Moğollar gibi kuşatıcı olmayan imparatorluklar örneklerle açıklanmaktadır.
Bu video, bir konuşmacının İbnu'l-Arabi'nin yaratılış felsefesi ve modern dönem hakkındaki görüşlerini anlattığı bir sohbet formatındadır. Konuşmacı, dinleyicilerden gelen sorulara da yanıt vermektedir.. Konuşmacı, Allah'ın isimlerinin sıralaması ve İbnu'l-Arabi'nin "El-Hayy" ismini yaratılışın başlangıcı olarak kabul ettiğini anlatmaktadır. İbnu'l-Arabi'nin yaradılış felsefesinin düz ve lineer değil, devri olduğu vurgulanmaktadır. Ayrıca modern dönemin manevi alandaki etkileri, sahte maneviyatların ortaya çıkması ve bu dönemin kutsallığı konuları ele alınmaktadır. Video, konuşmacının İbnu'l-Arabi'nin görüşlerini aktarması ve dinleyicilerden gelen soruya cevap vermesiyle sona ermektedir.
Antik Dünyanın Yedi Harikası listesi Akdeniz çevresindeki eserlerden derlenmiştir. Yedi sayısı Yunanlar için bereket ve mükemmeliyeti temsil ediyordu. Herodotus ve Callimachus İskenderiye Müzesi'nde bu listeleri hazırlamıştır. Sadece Giza Piramitleri günümüze ulaşmıştır
Bu video, "Komik Adam" kanalından bir içerik üreticisinin Wolverine karakterinin Türkçe çizgi romanlarının okuma sırasını anlattığı bir bilgilendirme içeriğidir.. Video, Wolverine'in 1974'te halk 181 sayısıyla tanıştığı bilgisiyle başlayıp, Türkiye'de çıkan solo çizgi romanlarını üç gruba ayırarak sıralıyor: klasik dönem (1974-2000), modern dönem (2000 sonrası) ve one shot çizgi romanları. Ayrıca kronolojik okuma sırası da sunuluyor. İçerik üreticisi, piyasada bulunma ihtimalleri azalan klasik dönem ciltlerini tercih etmek yerine, Wolverine'in ölümü ve geri dönüşü, Savage Wolverine serisi ve diğer çerezlik one shot çizgi romanlarını okumayı öneriyor. Bir sonraki videoda Old Man Logan ve diğer evrenlerdeki Wolverine hikayelerinden bahsedileceği belirtiliyor.
Modern arşivcilik 1846'da Hazine-i Evrak Nezareti'nin kurulmasıyla başladı. İlk modern arşiv binası 1849'da İtalyan mimar Fossati tarafından inşa edildi. Osmanlı Arşivi'nde yaklaşık 95 milyon belge ve 400 bin defter bulunuyor
Makedonya İmparatorluğu 13 yılda süper güç olup yıkıldı. Roma İmparatorluğu kuruluşundan ikiye ayrılana kadar süper güçtü. Bizans İmparatorluğu 395-1071 arası Avrupa'nın süper gücüydü. Kutsal Roma-Cermen İmparatorluğu 962-1806 arası süper güç oldu
Bu video, Mehmet Bakırcı Hoca ile yapılan bir dini sohbet formatındadır. Konuşmacı, İslam tarihi ve modern dönem hakkında bilgiler paylaşmaktadır.. Videoda öncelikle İsrailoğulları'nın (müslümanlar) tarihi, Musa, Harun, Davud, Süleyman gibi peygamberlerin dönemleri ve yaşadığı iki bozgun kronolojik olarak anlatılmaktadır. Ardından Selahaddin Eyyubi komutasındaki Müslümanların Kudüs'e geri dönüşü, Moğolların İslam dünyasına etkisi ve son yüz yıl önceki İslam dünyasının yaşadığı büyük yenilgi ele alınmaktadır.. Konuşmacı, İslam dünyasının yeni bir diriliş sürecine girdiğini ve Allah'ın vaadinden caymayacağını vurgulamaktadır. Video, bir sonraki bölümde Davud Aleyhisselam'ın anlatılacağı bilgisiyle sonlanmaktadır.
Bu video, teknoloji öncesi ve modern dönem arasındaki farkları gösteren bir anlatım formatındadır. Anlatıcı, her iki dönemdeki günlük yaşam alışkanlıklarını karşılaştırmaktadır.. Video, navigasyon, mektup yazma, evcil hayvanlar, oyunlar, çalışma, para transferi, kart oyunları, sosyal medya, fotoğraf çekme, iş arama, temizlik, banyo ve kitap okuma gibi günlük aktiviteleri teknoloji öncesi ve modern dönem arasında karşılaştırarak anlatmaktadır. Her bir konu için önce eski yöntemler gösterilip, ardından modern teknolojinin bu alanlara nasıl katkıda bulunduğu açıklanmaktadır. Video, teknolojinin hayatımızı nasıl kolaylaştırdığını ve değiştirdiğini göstermektedir.
Bu video, bir eğitim içeriği olup, konuşmacı modern dönemin karakterlerini ve özellikle Bediüzzaman'ın bu dönem içindeki yerini anlatmaktadır.. Video, modern dönemin kodlarını anlamak için Sultan Mahmud'un dönemi üzerinde durmaktadır. Sultan Mahmud'un valileri ataması ve imparatorlukta merkezileşmeyi sağlama çabaları, imparatorluğun farklı bölgelerinde (Kürdistan, Balkanlar) başlayan ayaklanma hareketlerine yol açmıştır. Konuşmacı, bu ayaklanmaların etnik bilinç henüz oluşmamış bir dönemde vergi verme ve merkezin politikalarına karşı bir direniş olduğunu vurgulamaktadır.
Bu video, Akif, Ahmet ve diğer katılımcıların yer aldığı bir akademik tartışmayı içermektedir. Konuşmacılar, bir doktora tezinin genişletilmiş iki makalesini ele almaktadır.. Videoda, Batı siyaset düşüncesinde klasik dönemlerden modern dönemlere geçiş süreci incelenmektedir. Tartışmada, Aristotelesçi bir evrenden organizmanın ve biyolojik metaforların merkezi olduğu bir evrenden daha mekanizmacı bir evrene geçiş süreci ele alınmakta, modern siyaset tasavvurunun altı başlıkta ele alınan unsurları (siyasetin özerkliği, bireycilik, akılcılık, iyi hayat meselesi, haklar ve hukuk) tartışılmaktadır.. Ayrıca, modern siyasetin temelindeki mekanizmacılık anlayışının riskleri, organiklik anlayışının siyasetteki yeri ve İbn-i Haldun'un siyaset felsefesi de ele alınmaktadır. Konuşmacılar, mekanizmacılık eleştirisinin kozmolojik tasavvurdan geldiği görüşünü paylaşırken, bu eleştirinin prosedürel ve kurumsal çözümleri kenara ittiği konusunda da tartışmaktadırlar.
Bu video, bir konuşmacının felsefi ve sosyolojik konular hakkında düşüncelerini paylaştığı bir sohbet formatındadır. Konuşmacı, Rönesans ve Modern Dönemden başlayarak günümüzdeki toplumsal yapıları analiz etmektedir.. Video, Rönesans'ta ortaya çıkan hümanizmin modern dönemdeki gelişimini ve günümüzdeki bireyciliğin aslında kolektivizmle nasıl bir ilişkide olduğunu ele almaktadır. Konuşmacı, itperestler, veganizm, bilimcilik ve ateizm gibi hareketleri kolektivizm örnekleri olarak göstermekte ve bunların toplumsal etkilerini tartışmaktadır. Ayrıca, bilimin ahlaki değerlendirmeler yerine sadece veri sunabileceğini vurgulamakta ve farklı görüşlere sahip insanlardan nasıl faydalanılacağını, parantez açmadan onların değerli görüşlerini değerlendirmeyi öğretmeyi amaçlamaktadır.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan Türk edebiyatının tarihi dönemleri hakkında bir ders anlatımıdır.. Video, tarih biliminin dönemlere ayrılma yöntemini açıklayarak başlar ve Türk edebiyatının üç temel dönemini detaylı şekilde incelemektedir: İslam öncesi Türk edebiyatı (destan dönemi), İslam uygarlığı etkisinde Türk edebiyatı (din dönemi) ve Batı uygarlığı etkisinde Türk edebiyatı (modern dönem). Her dönem için tarihsel aralıklar, edebi özellikleri ve toplumsal etkileri hakkında bilgiler verilmektedir. Özellikle Divan edebiyatı ve Halk edebiyatı arasındaki farklar ve Tanzimat Fermanı'nın modern dönem üzerindeki etkisi vurgulanmaktadır.
Bu video, bir matematik felsefesi dersi formatında Müjdat Takıca'nın 2020 yılında yazdığı "Matematik Felsefesi" kitabını tanıtan bir eğitim içeriğidir.. Video, matematik felsefesinin temel sorularını ve ilgi alanlarını açıklayarak başlıyor, ardından matematik felsefesinin üç dönemi (antik dönem, modern dönem ve yakın dönem) kronolojik olarak ele alınıyor. Antik dönem bölümünde Platon ve Aristoteles'in matematik felsefeleri, modern dönem bölümünde ise Descartes, Leibniz ve Kant gibi önemli filozofların katkıları inceleniyor.. Videoda ayrıca mantıkçılık, formalizm, sezgicilik ve yapısalcılık gibi temel matematik felsefesi kuramları, matematiğin doğası, matematiksel bilginin temelleri ve matematiğin kesinliği gibi konular da detaylı olarak ele alınmaktadır. Matematik felsefesinin matematiğin aore oluş gibi temel sorunları da videoda vurgulanan konular arasındadır.
Bu video, bir akademisyen tarafından sunulan akademik bir ders formatındadır. Konuşmacı, edebiyat eserlerini modernleşme, sömürgecilik ve ekonomik yapılar açısından analiz etmektedir.. Ders, modern dönemin ekonomik ve siyasi yapısını edebi eserler üzerinden incelemektedir. Yakup Kadri'nin "Ankara", Halide Edip Adıvar'ın "Sinekli Bakkal", "Mahrem Macera" ve Nigugug Wat Siongo gibi eserler üzerinden modernleşme sürecindeki toplumsal değişimler, ahlaki bozulmalar ve kültürel çatışmalar ele alınmaktadır. Ayrıca Bank of England'in kuruluşu ve kağıt para sisteminin tarihsel gelişimi de dersin bir parçasıdır.. Videoda Don Kişot, Robinson Crusoe, Joseph Conrad'ın "Karanlığın Yüreği" ve Goethe'nin "Faust" gibi eserler de modernleşme sürecini yansıtan örnekler olarak incelenmektedir. Konuşmacı, edebiyatın tarihsel olayları nasıl öngördüğünü ve analiz ettiğini vurgulayarak, sosyoloji öğrencilerinin edebi eserleri de araştırmalarında göz önünde bulundurması gerektiğini belirtmektedir.