Bu video, Güner Demiray tarafından sunulan, bilim ve teknoloji temalı bir şiirsel anlatımdır.. Video, internetin bilgi kaynağı olarak işlevini ve hızlı erişim özelliğini anlatmaktadır. İnternet, öğrenmek istediğimiz şeyi saniyeler içinde bulmamıza, dostlukları hızlıca kurmamıza ve uygarlığın birikimini parıldatırken, uçsuz bucaksız bir okyanus olarak tanımlanmaktadır.
Bu video, bir kimyacı tarafından sunulan, Chemical Abstracts Service (CAS) ve Sifinder Discovery Platformu hakkında kapsamlı bir eğitim sunumudur. Konuşmacı, polimer kimyacısı olarak kendini tanıtmakta ve platformun kullanımını adım adım göstermektedir.. Video, CAS'in tarihçesi, misyonu ve Sifinder Discovery Platformunun üç temel modülü (Formülüs, Analytical Maps ve CS Profile) hakkında bilgi vermektedir. Sunum, platformun arama özellikleri, molekül araması, sentetik metodlar, retro sentez analizi ve analitik metotlar gibi konuları detaylı şekilde ele almaktadır. Ayrıca, platformun 50.000'den fazla dergiyi taradığı ve patentlerin full text erişimini sağladığı belirtilmektedir.. Video, kimya araştırmalarında bilgi erişimi, moleküler formül araması, referans araması, konsept araması ve patent araması gibi farklı arama yöntemlerini göstermektedir. Özellikle Knowledge Graph ve Lexicon gibi yeni modüllerin bilgiler arasındaki bağlantıları görselleştirme özelliği vurgulanmaktadır. Ayrıca, platformun hem yayınlanmış hem de yayınlanmamış makalelere erişim imkanı sunması ve alternatif sentez yolları önermesi de açıklanmaktadır.
Bu video, Haluk Tatar tarafından sunulan eğitici bir tarih anlatımıdır. Anlatıcı, cahilliğin tarihini ve özellikle Osmanlı İmparatorluğu'nun cahil kalma sürecini kronolojik olarak ele almaktadır.. Video, cehaletin tarihini Büyük İskender döneminden başlayarak İslam dünyasının bilgi yükselişini, 12. yüzyıldan itibaren bu yükselişin yavaşlamasını ve Avrupa'nın bilimsel aydınlanma sürecini anlatmaktadır. Osmanlı İmparatorluğu'nda halkın %8'inin okuma yazma bildiği, saray kültürünün gelişmiş olduğu ancak halkın büyük bir kısmının cahil kaldığı vurgulanmaktadır.. Videoda ayrıca Osmanlıca'nın öğrenilmesinin zorluğu, Avrupa'daki okuma yazma oranlarının gelişimi, 1900'lerde Amerika'da yaşanan cehaletle mücadele, radyo elementlerinin kullanımı ve "Radyum Kızları" olayı gibi tarihsel olaylar da ele alınmaktadır. Video, Türkiye'de cehaletin tarihsel boyutunu ve bilgiye erişimin önemini vurgulamaktadır.
Bilgi erişim, istenen bilgiye ulaşmak için yapılan toplama ve tarama sürecidir. Terim ilk kez 1950'de Calvin N. Mooers tarafından kullanılmıştır. Bilgi Çağı'nda bilgi üretim ve erişim hızı önemli ölçüde artmıştır
Metin, dilin kurallarına göre dizilmiş cümleler topluluğudur. TDK'ya göre metin, yazılı veya el yazması kelime bütünüdür. Metnin metinsel olması için yedi ölçüt vardır
YÖK Tez Merkezi, lisansüstü tezlerin elektronik ortamda toplandığı platformdur. Platform, Türkiye'deki üniversitelerde hazırlanan yüksek lisans ve doktora tezlerini içerir. Lisans tezleri henüz platforma dahil edilmemiştir
Bu video, web tarayıcısı kavramını açıklayan eğitici bir içeriktir.. Video, web tarayıcısının ne olduğunu basit bir metaforla anlatmaktadır. Kapı açma benzetmesiyle, web tarayıcısının internetteki bilgilere ulaşabilmemizi sağlayan bir arayüz olduğu açıklanmaktadır. Web tarayıcısının internetin kapısını açarak internetteki bilgilere erişim sağladığı vurgulanmaktadır.
Information retrieval identifies and retrieves relevant system resources based on search queries. Queries specify information needs and are matched against database information. Results are typically ranked rather than uniquely identifying single objects. Documents are often represented by surrogates or metadata rather than stored directly
Bu video, birkaç kişinin yeni medya konusundaki görüşlerini paylaştığı bir sohbet formatındadır. Konuşmacılar arasında yeni medya bölümü hakkında bilgi veren biri de bulunmaktadır.. Video, yeni medyanın ne olduğu sorusuyla başlayıp, katılımcıların günlük hayatta internet, sosyal medya ve dijital medya kullanım deneyimlerini paylaşmalarıyla devam ediyor. Yeni medyanın hayatın kolaylaştırdığı, dijital medya çalışmaları alanında uygulamalı eğitim veren bir bölüm olduğu, internet bankacılığı, e-ticaret ve sosyal medya kullanımı gibi örneklerle anlatılıyor. Ayrıca yeni medyanın bilginin her an her yerde ulaşılabilir hale gelmesi olanağını sağladığı vurgulanıyor.
Kütüphane, vatandaşların ücretsiz kitap ve bilgi kaynaklarına erişimini sağlar. Üyelik işlemleri nüfus cüzdanıyla gerçekleştirilir. Kütüphane 15 Eylül-15 Haziran arası Pazar ve Pazartesi, diğer günler kapalıdır. Toplam 3 personel ile hizmet vermektedir
Ders interaktif yöntemle işlenmektedir. Öğrencilerin önceden hazırlık yapması gerekmektedir. Yurtiçi ve yurtdışı literatür bilgisi önemlidir
Bu video, dört yıllık bilgi ve belge yönetimi eğitimi almış genç kütüphaneci adaylarının halk kütüphaneleri hakkında yaptığı bir sosyolojik araştırma formatındadır. Videoda Haydar Eyüp Ejder ve diğer öğrenciler yer almaktadır.. Video, halk kütüphanelerinin gerçek yüzünü anlatmayı amaçlamaktadır. İlk bölümde halk kütüphanelerinin sadece ders çalışma yerleri değil, toplumun bilgi birikimlerini aktardığı, herkesin bilgi ihtiyacını karşılayan kurumlar olduğu vurgulanmaktadır. Daha sonra sokak röportajları şeklinde çeşitli kişilerle (çocuklar, üniversite öğrencileri, esnaf) halk kütüphaneleri hakkında görüşler alınmaktadır. Röportajlarda insanların kütüphaneleri sıkıldığı, gidilmeyen bir yer olarak algıladığı ve genellikle sadece öğrencilerin kullandığı bir yer olduğu belirtilmektedir. Video, kütüphanelerin daha fazla halka ulaşması gerektiğini vurgulayarak sona ermektedir.
Bu videoda bir konuşmacı, sivil toplum ve girişimcilik alanlarında deneyimlerini ve düşüncelerini paylaşıyor. Konuşmacı, üniversite ve lise yıllarında kulüplerde yer aldığını belirtiyor.. Konuşmacı, sivil toplum ve girişimcilik alanlarının ciddi büyüme potansiyeli olduğunu ve ilginin arttığını vurguluyor. Mezunların bu alanlara bir burunlarını sokmalarını, deneyerek kendilerini keşfetmelerini tavsiye ediyor. Ayrıca, teknolojinin günümüzde bilgiye erişimi kolaylaştırdığını ve merak ettikleri konularda çekinmeden denemelerini, vazgeçmemelerini öneriyor.
Bu video, TÜBİTAK tarafından desteklenen bir araştırma projesinin bilimsel sunumunu içermektedir. Sunumda Duygu Hoca, Özgür Hoca, Mutlu Hoca, Başak Hoca ve diğer araştırmacılar yer almaktadır. Araştırmacılar Hacettepe Üniversitesi, Akdeniz Üniversitesi ve Atatürk Üniversitesi'nden birlikte çalışmaktadır.. Sunum, "COVID-19 Sürecinde Yaşlıların Bilgi Arayışı ve Değerlendirmesi" adlı proje kapsamında 10 Temmuz-27 Ağustos 2021 tarihleri arasında Türkiye'nin 12 istatistik bölgesinde 65 yaş ve üzeri 1075 kişi ile yapılan araştırmanın sonuçlarını ele almaktadır. Sunumda yaşlıların medya kullanım alışkanlıkları, dijital eşitsizlik, dijital sermaye ve bilgi erişimi konuları detaylı olarak incelenmektedir.. Araştırma sonuçlarına göre, yaşlıların medya kullanımında televizyon hala önemli bir rol oynamakta, ancak akıllı telefonların da dijital erişimde önemli bir yere sahip olduğu belirlenmiştir. Dijital eşitsizliğin yaşla değil, toplumsal pozisyon, gelir ve eğitim durumuna bağlı olduğu vurgulanmıştır. Ayrıca, COVID-19 döneminde yaşlıların bilgi ihtiyacı artırken, yanlış bilgi yayılması (infodemi) konusunda da önemli bulgular elde edilmiştir. Sunum, sosyal politika geliştiricilere yönelik önerilerle sonlanmakta ve 11 Aralık'ta düzenlenecek bir çalıştayda detaylı sonuçların paylaşılacağı belirtilmektedir.
Bu video, birkaç kişinin ekonomi ve bilgi konularında tartıştığı bir sohbet formatındadır. Konuşmacılar arasında ekonomi, kripto para ve bilgi erişimi hakkında görüşlerini paylaşan kişiler bulunmaktadır.. Videoda öncelikle merkeziyetçi para ekonomisi ve kripto paranın merkezi otoriteyi azalttığı konusu tartışılmaktadır. Ardından bilgi erişimi ve e-bundle uygulaması hakkında konuşulmaktadır. Video, Beylerbeyi iskelesinde halkın nabzını tutma deneyimiyle sonlanmaktadır.
Bu video, bir reklam formatında sunulmuş olup, Cem Bey ve Nihat Bey adlı karakterler yer almaktadır. Ayrıca bir teyze karakteri de bulunmaktadır.. Video, akıllı telefonların hayatımızı nasıl kolaylaştırdığını anlatmaktadır. İlk bölümde, akıllı telefonların bilgileri kolayca erişilebilir hale getirdiği ve günlük hatırlatmaları yapabildiği gösterilmektedir. İkinci bölümde ise akıllı telefonların fatura ödemelerini otomatikleştirdiği ve zamanı geldiğinde otomatik olarak ödeme yapabildiği vurgulanmaktadır.
Bu video, Karabük Üniversitesi'nde düzenlenen bir kütüphane açılış törenini göstermektedir. Törende Kamil Güleç adlı bir birey ve ailesi tarafından kurulan kütüphane tanıtılmaktadır.. Videoda ilim ve bilginin önemi vurgulanarak başlanmakta, ardından kütüphanenin açılışı gerçekleştirilmektedir. Konuşmacılar, kütüphanenin gençlerin bilgiye ulaşmalarını sağlayacağını ve üniversitenin eğitim seviyesini yükselteceğini belirtmektedir. Ayrıca İslam medeniyetinin ilim, irfan ve kitap üzerine kurulu olduğu vurgulanarak, kütüphanenin ilim ve fazilet mekanı olması dileğiyle tören sona ermektedir.
Bu video, teknolojinin faydalarını savunan ve zararlarını savunan iki grup arasında geçen bir tartışma formatındadır. Jüri üyeleri de tartışmaya katılmaktadır.. Videoda teknolojinin faydaları ve zararları konusu ele alınmaktadır. Sağ taraf, teknolojinin bilgiye ulaşmayı kolaylaştırdığını, hayatımızı kolaylaştırdığını ve sosyalleşmeyi sağladığını savunurken, sol taraf teknolojinin zararlarını, kötü alışkanlıkları, çevre ve radyasyon sorunlarını ve hastalıklara neden olduğunu vurgulamaktadır. Jüri üyeleri de görüşlerini paylaşarak tartışma devam etmektedir.
Bu video, "Mehmet Ali" olarak tanımlanan bir akademisyenin eğitim, kültür ve akademik sistemin sorunları hakkında yaptığı bir sunum veya ders formatındadır. Konuşmacı, Türk ve Edebiyat bölümlerinde çalışan bir akademisyen olarak görünmektedir.. Konuşmacı, eğitimde metin seçiminin önemi, bilginin erişimindeki değişimler ve Türkiye'deki akademik sistemin sorunlarını eleştirel bir bakış açısıyla incelemektedir. Video, halk bilimlerinin sadece metinleri değil, insanların günlük yaşamını, davranışlarını ve psikolojik yapısını da incelemesi gerektiğini vurgulayarak, disiplinler arası yaklaşımların eksikliğini ve akademik ortamın köksüzlük sorunlarını tartışmaktadır.. Konuşmacı ayrıca, akademik unvanların anlaşılmaması, devlet desteği eksikliği ve genç akademisyenlerin yaşadığı zorluklar gibi konulara da değinmektedir. Video, bilimsel çalışmaların amacının unvan alma değil, bilgi üretmek olduğunu vurgulayarak, Türkiye'deki akademik sistemin sorunlarını ve halk bilimi alanında yeni yaklaşımların gerekliliğini ele almaktadır.
"Bir Düşünsene" podcast formatında iki konuşmacının bilgiye erişim yolları hakkında tartıştığı bir video.. Video, bilgiye erişim yollarını temassız iletişim (online dersler, kitaplar, internet kaynakları) ve yüz yüze iletişim (amfi dersleri, birebir eğitimler) olarak karşılaştırıyor. Her iki yöntemin artıları ve eksileri detaylı şekilde ele alınıyor. Konuşmacılar, temassız iletişimde disiplin kazanma zorluğu ve geri bildirim eksikliği gibi dezavantajları, yüz yüze iletişimde ise paylaşımcı bir öğrenme süreci ve anlık geri bildirim imkanı gibi avantajları vurguluyorlar.. Ayrıca, temassız iletişim kanallarının bilgi edinme sürecini daha az zaman ve çaba gerektirdiğini, duygusal faktörlerden bağımsız olduğunu ve kişisel gelişim için önemli bir kaynak olduğunu tartışıyorlar. Video, insanların farklı iletişim kanallarını nasıl kullanabilecekleri ve bunların hayatlarına nasıl katkı sağlayabileceği konusunda fikirler sunuyor.