Eleştirel bilinç ölçeği, bireylerin eleştirel düşünme becerilerini ölçmek için kullanılan bir araçtır. Bu tür ölçekler arasında öne çıkanlar şunlardır: 1. Watson-Glaser Eleştirel Düşünme Ölçeği: 1964 yılında geliştirilen bu ölçek, lise ve üniversite öğrencileri için uygundur ve beş boyutta eleştirel düşünmeyi değerlendirir: sorunu tanıma, bilgi ayıklama ve seçme, varsayımları tanıma, denence kurma ve test etme, çıkarsamalarda bulunma ve yargılama. 2. Pamukkale Eleştirel Düşünme Becerileri Ölçeği: Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerini ölçmek için geliştirilen bu ölçek, çoktan seçmeli ve açık uçlu formlar halinde sunulmuştur. 3. UF/EMI Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği: Florida Üniversitesi araştırmacıları tarafından geliştirilen bu ölçek, dokuzuncu ve onuncu sınıf öğrencilerine uygulanmış ve üç faktörlü bir yapıya sahiptir.