• Buradasın

    Gıdanın resmi kontrolü ve idari yaptırımlar prosedürü nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    A uniformed inspector in a bustling Turkish market examines fresh produce with a clipboard, while vendors watch nervously under the warm glow of hanging lanterns.
    Gıdanın resmi kontrolü ve idari yaptırımlar prosedürü, 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu ve Gıda ve Yemin Resmi Kontrolüne Dair Yönetmelik çerçevesinde yürütülmektedir 23.
    Prosedür şu adımları içerir:
    1. Kontrol Görevlisinin Yetkileri: Gıda kontrol görevlileri, gıda işletmelerine girerek resmi kontrol yapma, numune alma ve idari yaptırım uygulama yetkisine sahiptir 34.
    2. Risk Esaslı Denetim: Denetimler, gıda maddesinin taşıdığı riske göre önceden haber verilmeksizin gerçekleştirilir 24.
    3. Uygunsuzluk Tespiti: Denetimlerde mevzuata aykırılıklar tespit edilirse, bunlar tutanak altına alınır ve ilgili makama gönderilir 15.
    4. İdari Yaptırımlar: Uygunsuzluklara göre idari para cezası, işletmenin faaliyetlerinin durdurulması, ürünlerin piyasadan toplatılması gibi yaptırımlar uygulanır 34.
    5. Kamuoyu Duyurusu: Olumsuz firmaların ve ürünlerinin kamuoyuna açıklanması (ifşa) da bir idari yaptırımdır 3.

    Konuyla ilgili materyaller

    Gıda güvenliği ve gıda mevzuatı nedir?

    Gıda güvenliği, gıdaların üretiminden tüketime kadar kimyasal, fiziksel, duyusal ve biyolojik niteliklerini koruyarak sağlıklı ve güvenilir bir şekilde tüketiciye sunulması için alınan önlemler bütünüdür. Gıda mevzuatı ise gıda maddelerinin taşıması gereken asgari kalite ve hijyen kriterlerini belirleyen bir kurallar dizisidir. Türkiye’de gıda güvenliğine ilişkin ilk yasa 1930 yılında çıkarılan 1580 sayılı “Belediye Yasası”dır. Gıda mevzuatı ayrıca, Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü (FAO) ve Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından ortaklaşa kurulan Kodeks Alimentarius Komisyonu gibi uluslararası kuruluşlar tarafından belirlenen standartları da içerir.

    Gıda denetimi kim yapar?

    Gıda denetimi, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı tarafından eğitim verilerek yetkilendirilen gıda kontrolörleri ve gıda denetçileri tarafından yapılır. Ayrıca, il özel idareleri, belediyeler ve mahalli mülki idare amirleri de gıda denetiminde yetkilidir. Gıda denetim hizmetleri, gıda ve gıda ile temasta bulunan madde ve malzemelerin birincil üretim aşaması dahil olmak üzere üretim, işleme ve dağıtım aşamalarında gerçekleştirilir.

    7.258 sayılı kanun kapsamında idari yaptırım kararı nedir?

    7.258 sayılı kanun kapsamında idari yaptırım kararı hakkında bilgi bulunamadı. Ancak, idari yaptırım kararı hakkında genel bilgi verilebilir. İdari yaptırım kararı, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu'nda düzenlenen ve idari para cezası gibi kabahatlere uygulanan yaptırım kararlarının veriliş şeklidir. İdari yaptırım kararına karşı, kararın tebliği veya tefhimi tarihinden itibaren en geç 15 gün içinde sulh ceza hakimliğine başvurulabilir.

    Gıda güvenliği risk analizi nasıl yapılır?

    Gıda güvenliği risk analizi, üç temel aşamadan oluşur: 1. Risk Değerlendirmesi: Tehlikenin tanımlanması. Tehlikenin özelliklerinin belirlenmesi. Maruziyet değerlendirmesi. Risk unsurlarının belirlenmesi. 2. Risk Yönetimi: Risk değerlendirmesi sonucunda ortaya çıkan tehlikelere karşı kontrol seçenekleri ve mevzuat belirlenir. Tehlikeleri önlemek, azaltmak veya ortadan kaldırmak için stratejiler geliştirilir. 3. Risk İletişimi: Potansiyel riskler, kontrol önlemleri ve sorumluluklar hakkında bilgi aktarımı sağlanır. Risk değerlendiricileri, risk yöneticileri, tüketiciler ve diğer ilgili gruplar arasında etkili iletişim kurulur. Risk analizi, bilimsel verilere dayanır ve şeffaf bir süreç gerektirir.

    Gıda denetimi nasıl yapılır?

    Gıda denetimi, aşağıdaki adımlar izlenerek gerçekleştirilir: 1. Resmi Kontroller: Gıda ve yem işletmelerinin resmi kontrolleri, Kanun hükümlerine uygun olarak kontrol görevlileri tarafından yapılır. 2. Numune Alma ve Analiz: Denetim sırasında muayene ve analiz için numune alınır. 3. Denetim Faaliyetleri: Denetimler, gıda işletmecilerinin kontrol sistemlerinin incelenmesi, tesislerin hijyen koşullarının değerlendirilmesi ve kayıtların incelenmesi gibi faaliyetleri içerir. 4. Haber Vermeksizin Denetim: Denetimler, gıda işletmecisine haber verilmeksizin gerçekleştirilir. 5. Yasal İşlemler: Numune analizi sonucunda uygunsuzluğa rastlanırsa, yasal işlemler uygulanır. Gıda denetimleri, Gıda Güvenliği Bilgi Sistemi (GGBS) üzerinden kayıt altına alınır ve izlenir.

    Gıda cezası nasıl hesaplanır?

    Gıda cezaları, 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu hükümlerine göre hesaplanır. İdari para cezalarının hesaplanmasında şu adımlar izlenir: 1. Gayri Safi Gelir Tespiti: Ceza, işletmecinin fiilden bir önceki mali yılın sonunda oluşan veya bunun hesaplanması mümkün olmazsa fiil tarihine en yakın mali yılın sonunda oluşan yıllık gayri safi gelirleri üzerinden hesaplanır. 2. Ceza Miktarının Belirlenmesi: - İlk ihlal: Belirli bir aralıkta bir tutar belirlenir ve bu tutar, yıllık gayri safi gelirin yüzde biri oranında uygulanır. - Tekrarlayan ihlaller: Her tekrar için ceza miktarı artar ve belirli bir aralıkta yeni bir tutar uygulanır. 3. Alt ve Üst Sınır: Hesaplanan miktar, kanunda belirlenen alt ve üst sınırlar içinde kalır. 4. Yeniden Değerleme: Cezalar, her yıl yeniden değerleme oranına göre güncellenir. Bazı örnek cezalar: Taklit veya tağşiş: İlk ihlalde 54.555 TL'den az olmamak üzere, yıllık gayri safi gelirin yüzde biri oranında ceza uygulanır. Onay almadan faaliyet: 10.000 TL ceza verilir. Kayıt tutmama: 105.274 TL ceza uygulanır.

    Gıda güvenliği şikayet nasıl yapılır?

    Gıda güvenliği ile ilgili şikayette bulunmak için Alo 174 Gıda Hattı kullanılabilir. Şikayet başvurusu için aşağıdaki yöntemler kullanılabilir: 174 numaralı telefonun aranması; alo174@tarimorman.gov.tr adresine e-posta gönderilmesi; ALO 174 mobil uygulaması veya web adresi üzerinden canlı destek alınması. Başvuru sırasında aşağıdaki bilgilerin verilmesi gerekmektedir: Şikayet edenin kimlik bilgileri; Şikayet edilen işletmenin açık adresi; Şikayet edilen işletmenin tabela adı; Şikayetin açık ve net bir şekilde ifade edilmesi. Şikayetlerin sonuçlandırılma süresi, şikayetin risk durumuna ve ilgili il müdürlüğünün yoğunluğuna göre değişiklik göstermekte olup, Türkiye genelinde ortalama 15 gündür.