• Buradasın

    Sualtı altyapılarının tespiti ve imhasında kullanılan otonom sualtı aracı nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Sualtı altyapılarının tespiti ve imhasında kullanılan otonom sualtı aracı, insansız sualtı aracı (İSA) veya otonom denizaltı aracı (ODA) olarak adlandırılır 23.
    Bu tür araçlar, mayın tespit ve imha çalışmaları gibi görevler için kullanılır 14. Türkiye'de bu alanda geliştirilen bazı İSA örnekleri şunlardır:
    • ASELSAN DERİNGÖZ: 600 metreye kadar çalışma derinliğine sahip, modüler bir otonom sualtı aracı 1.
    • STM NETA 300: 300 metre derinliğe kadar görev yapabilen, askeri ve sivil alanlarda çeşitli görevleri yerine getirebilen bir İSA 45.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    İnsansız su altı araçları nelerdir?

    İnsansız su altı araçları (İSA), su altında hareket edebilen ve insan müdahalesi olmaksızın görev yapabilen araçlardır. İki ana kategoriye ayrılırlar: 1. Kablo Kumandalı Denizaltı Araçları (ROV): Bir operatör tarafından uzaktan kontrol edilerek su altında çeşitli işlevleri yerine getirirler. 2. Otonom Denizaltı Araçları (AUV): Üzerlerinde bulunan sensörlerden elde ettikleri verileri kullanarak önceden belirlenen bir rota doğrultusunda otomatik olarak hareket ederler. İSA'ların kullanım alanları arasında askeri ve sivil operasyonlar bulunur. Türkiye'de üretilen bazı İSA modelleri ise ULAQ, SALVO, MARLİN, ALBATROS, MİR ve SANCAR'dır.

    İnsansız su altı araçlarında hangi sensörler kullanılır?

    İnsansız su altı araçlarında kullanılan bazı önemli sensörler şunlardır: 1. Isı ve Basınç Sensörleri: MS5837-30BA gibi sensörler, su altındaki derinlik ve sıcaklık ölçümleri için kullanılır. 2. MPU6050 İvme ve Gyro Sensörü: Aracın duruş şeklini belirlemek için kullanılır. 3. 3 Eksen Pusula Sensörü (HMC5883L): Aracın yönünün ve yönelim açısının hesaplanması için önemlidir. 4. Sonar Sistemleri: Mayınların ve diğer nesnelerin tespiti için akustik ölçümler yapar. 5. Kamera Sistemleri: Yüksek çözünürlüklü kameralar, görüntü işleme ve haritalama görevlerinde kullanılır. Bu sensörler, aracın otonom hareketini, navigasyonunu ve veri toplama yeteneklerini geliştirmek için birlikte çalışır.

    İnsansız su altı sistemleri nasıl yapılır?

    İnsansız su altı sistemleri (USS) yapımı, çeşitli bileşenlerin entegrasyonu ve özel tasarım süreçleri gerektirir. İşte temel adımlar: 1. Kontrol Sistemi Tasarımı: USS, kontrol kartları, iletişim modülleri, sensörler, aydınlatma ve güç elektroniği elemanlarından oluşur. 2. Güç Kaynağı: Lityum polimer (Li-Po) bataryalar gibi güvenilir ve yüksek performanslı güç kaynakları kullanılır. 3. Gövde ve Sızdırmazlık: Alüminyum parçalar ve o-ringler ile sağlanan sızdırmazlık, aracın su altında kalmasını mümkün kılar. 4. Tahrik Sistemi: Fırçasız DC motorlar, aracın manevra kabiliyetini sağlar. 5. Veri İletimi: Uzaktan kumanda ile çalışma için, GPS cihazı bulunan bir su üstü platformu ile kablolu veya akustik haberleşme bağlantısı kurulur. Bu süreçler, USS'nin kullanım amacına göre özel donanımların (robot kol, sonar vb.) eklenmesiyle tamamlanır.

    Otonom deniz araçları nelerdir?

    Otonom deniz araçları, insan müdahalesi olmadan özerk olarak görev yapabilen teknolojik deniz araçlarıdır. Başlıca türleri: 1. Su Üstü Otonom Araçlar: Yüzeyde hareket eder ve genellikle uzaktan kumanda edilebilir. 2. Su Altı Otonom Araçlar (Denizaltılar): Su altında hareket eder ve denizaltı görevlerini yerine getirirler. 3. Yüzey Altı Otonom Araçlar (ROV - Uzaktan Kumandalı Araçlar): Denizin altında hareket eder ve su altında çeşitli görevleri yerine getirirler. 4. Silahlı İnsansız Deniz Araçları (SİDA): Üzerinde silah taşıyan otonom deniz araçlarıdır. Diğer örnekler: - Kamikaze İnsansız Deniz Araçları (KİDA): Su altı ve su üstü görevlerde kullanılabilen silahlı insansız deniz araçlarıdır. - Hafif Otonom Sualtı Araçları: Sivil ve askeri amaçlarla kullanılan, sonarlar ve akustik sensörler gibi görev yükleri ile donatılmış araçlardır.

    AUV65 insansız sualtı aracı nedir?

    AUV65 insansız sualtı aracı, Dearsan tarafından geliştirilen, 6,5 m uzunluğunda ve 600 kg ağırlığında bir araçtır. AUV65, temel olarak şu özelliklere sahiptir: Otonom hareket: Kendi seyrüsefer sistemleri ve güç ünitesi ile bağımsız hareket eder. Görev çeşitliliği: Mayın tespit edebilme, hafif, küçük ve dayanıklı yapı, kablolu ve kablosuz operasyon imkânı gibi kabiliyetleri vardır. Türkiye'de AUV65 üzerinde çalışan diğer firmalar arasında Sonitus, STM ve ROKETSAN bulunmaktadır.