• Buradasın

    Divan edebiyatında kaside ne zaman başladı?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Divan edebiyatında kaside, 13. yüzyılda kullanılmaya başlanmıştır 15.
    Kasidenin Türk edebiyatındaki ilk örnekleri, Mevlânâ'nın Farsça kasideleri olarak bu yüzyılda görülür 2. Daha sonra, 14. ve 15. yüzyıllarda Anadolu'da divan edebiyatı oluşurken kasidenin özellikleri ve kuralları belirginleşmiştir 3.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Divan edebiyatında hangi konular işlenir?

    Divan edebiyatında işlenen başlıca konular: İslam mitolojisi ve tasavvuf: Allah’ın birliği, peygamberin övülmesi gibi temalar. Aşk ve sevgili: Genellikle platonik aşk anlayışı işlenir; sevgili mutlak iktidar sahibi, zalim ve vefasız olarak tasvir edilir. Kadın: Aşkın güzellikleri ve kadın konusu işlenir. Şarap: İçki zevki ve hayata karşı kayıtsızlık teması işlenir. Din ve kadercilik: Dünyanın geçiciliği, feleğin şerri gibi konular işlenir. Felsefi düşünceler: Bazı felsefi konular ele alınır. Divan edebiyatında toplumla ilgili konulara hemen hiç yer verilmemiş, bireysel sorunlar ve duygular ön planda tutulmuştur.

    Divan edebiyatında kullanılan kelimeler nelerdir?

    Divan edebiyatında kullanılan bazı önemli kelimeler şunlardır: 1. Fütüvvetname: Ahilik teşkilatının töresini belirleyen eserler. 2. Gazavatname: Savaşları konu edinen eserler. 3. Hamse: Beş mesneviden oluşan eserler. 4. Hilye: Hz. Muhammed'in iç ve dış özelliklerini anlatan yazılar. 5. Lugaz: Divan edebiyatında şiir biçiminde yazılan bilmeceler. 6. Nazire: Bir şairin başka bir şairin şiirine aynı ölçüyle yazdığı şiir. 7. Seyahatname: Gezi yazıları. 8. Siyasetname: Devlet adamlarına yöneticilikle ilgili bilgiler veren eserler. 9. Tezkire: Ünlü kişilerin yaşam hikâyelerini anlatan eserler. 10. Velâyetname: Velilerin yaşamlarını anlatan eserler.

    Divan edebiyatında gazel ve kasidenin ortak özellikleri nelerdir?

    Divan edebiyatında gazel ve kasidenin ortak özellikleri şunlardır: 1. Nazım Biçimi: İkisi de divan edebiyatı nazım biçimidir. 2. Ölçü: Aruz ölçüsüyle yazılırlar. 3. Beyit: Beyit nazım birimiyle yazılırlar. 4. Dil: Arapça-Farsça kelime ve tamlamalarla yüklü ağır, sanatlı bir dil kullanılır. 5. Kafiye Düzeni: Kafiye düzenleri aynıdır (aa/ba/ca...). 6. Göz İçin Kafiye: "Göz için kafiye" anlayışı benimsenmiştir. 7. Ahenk Unsurları: Ahenk unsurları benzerlik gösterir (kafiye, redif, aliterasyon, asonans, kelime tekrarı vb.). 8. Özel Başlık: Özel bir başlıkları yoktur, genellikle konularına göre adlandırılırlar. 9. Mahlas: Her ikisinin de sonunda şairin mahlası yer alır.

    Divan edebiyatında kaç nazım şekli vardır?

    Divan edebiyatında on iki ana nazım şekli bulunmaktadır. Bunlar: 1. Gazel. 2. Kaside. 3. Mesnevi. 4. Kıt’a. 5. Müstezat. 6. Rubai. 7. Tuyuğ. 8. Murabba. 9. Şarkı. 10. Terkib-i Bent. 11. Terci-i Bent. 12. Musammatlar (Terkib-i Bent, Terci-i Bent, Muhammes vb.).

    Divan edebiyatında beyit nedir ve özellikleri nelerdir?

    Divan edebiyatında beyit, iki mısradan meydana gelen nazım parçasıdır. Beytin özellikleri: Aynı vezin: Beytin iki mısrası aynı vezinde olmalıdır. Anlam bütünlüğü: Beytin anlamı kendi içinde tamamlanır, ancak bu kuralın dışına çıkıldığı da olur. Türleri: Beyt-i musarra (kafiyeli beyit), beyt-i müfred (kafiyeli olmayan beyit), berceste (en kafiyeli ve akılda kalıcı kısım), makta beyti (son mısra) gibi türleri vardır. Kullanım: Gazel, kaside, mesnevi gibi nazım biçimlerinin temel nazım birimidir. Konu bütünlüğü: Beyitlerde konu bütünlüğü şart değildir, her beyitte farklı bir konu işlenebilir. Divan şairlerinin amacı, beyitleri oluşturacak kafiyelerle ikişer mısra söyleyebilmekti.

    Divan edebiyatına neden divan edebiyatı denir?

    Divan edebiyatına "divan edebiyatı" denmesinin sebebi, şairlerin şiirlerini topladıkları eserlere "divan" adı verilmesidir.

    Divan edebiyatının özellikleri nelerdir?

    Divan edebiyatının bazı özellikleri: Nazım birimi genellikle beyittir ve cümle beyitte tamamlanır. Nazım ölçüsü aruzdur. Dili, Arapça, Farsça ve Türkçe karışımından oluşan Osmanlıcadır. Şiirlerde tam ve zengin uyak kullanılmıştır. Şiirlerin konuyu içeren başlıkları yoktur, nazım biçimlerine göre adlandırılırlar. Klişe bir edebiyattır, duygu ve düşünceler değişmez sözlerle (mazmun) anlatılır. Anlatılan şey değil, anlatış biçimi ön plandadır. Soyut bir edebiyattır, insan ve doğa gerçekte olduğundan farklı ele alınır. Aydın zümrenin edebiyatıdır, medrese kültürü hâkimdir ve genellikle saraya ve çevresine seslenir. Sanatlara bolca yer verilir, sanat yapmak amaç durumuna gelmiştir. Ulusal bir edebiyat olmayıp dinin etkisiyle şekillenmiştir, Arap ve İran edebiyatının etkisi çok fazladır. Daha çok aşk, sevgili, içki, din ve kadercilik gibi konular işlenmiştir. Nazım ön planda tutulmuş, nesre pek az yer verilmiştir.