• Buradasın

    Kamu zararı yönetmeliği nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Kamu Zararı Yönetmeliği, kontrol, denetim, inceleme, kesin hükme bağlama veya yargılama sonucunda tespit edilen kamu zararlarının tahsiline ilişkin usul ve esasları belirleyen yönetmeliktir 12.
    Yönetmeliğin bazı önemli maddeleri:
    • Sorumluluk: Kamu görevlileri, kamu kaynaklarının etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak elde edilmesinden, yönetilmesinden, kullanılmasından ve korunmasından sorumludur 13.
    • Kamu zararının belirlenmesi: Fazla ödeme, iş yaptırılmadan ödeme yapılması, transfer niteliğindeki giderlerde yersiz ödeme gibi durumlar kamu zararı olarak kabul edilir 12.
    • Tespit ve bildirim: Kamu zararları, kontrol, denetim veya inceleme, Sayıştayca kesin hükme bağlama, adli, idari veya askeri yargılama sonucunda tespit edilir ve ilgili kamu idarelerine bildirilir 13.
    • Tahsilat: Kamu zararları, sorumluları ve ilgilileri tarafından rızaen veya sulh yoluyla ödenebilir 12.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Kamu zararı hangi hallerde oluşur?

    Kamu zararı, kamu görevlilerinin mevzuata aykırı karar, işlem veya eylemleri sonucunda kamu kaynağında artışa engel veya eksilmeye neden olunması durumunda oluşur. Kamu zararının oluştuğu bazı haller: İş, mal veya hizmet karşılığı olarak belirlenen tutardan fazla ödeme yapılması; Mal alınmadan, iş veya hizmet yaptırılmadan ödeme yapılması; Transfer niteliğindeki giderlerde fazla veya yersiz ödemede bulunulması; İş, mal veya hizmetin rayiç bedelinden daha yüksek fiyatla alınması veya yaptırılması; İdare gelirlerinin tarh, tahakkuk veya tahsil işlemlerinin mevzuata uygun bir şekilde yapılmaması; Mevzuatında öngörülmediği halde ödeme yapılması. Ayrıca, kamu idarelerine ait malların kiraya verilmesi, tahsisi, yönetimi, kullanımı ve elden çıkarılması işlemlerinin mevzuata uygun bir şekilde yapılmaması, görevlilere teslim edilen taşınırların zarara uğraması ve kamu idaresinin yükümlülüklerinin mevzuatına uygun bir şekilde yerine getirilmemesi nedeniyle ek mali külfet getirilmesi de kamu zararı oluşturan durumlar arasındadır.

    Kamu zararı nasıl hesaplanır?

    Kamu zararının hesaplanması, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu'nun 71. maddesi ve bu maddeye dayanarak çıkarılan Kamu Zararlarının Tahsiline İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre yapılır. Kamu zararının belirlenmesinde esas alınan unsurlar: İş, mal veya hizmet karşılığı olarak belirlenen tutardan fazla ödeme yapılması; Mal alınmadan, iş veya hizmet yaptırılmadan ödeme yapılması; Transfer niteliğindeki giderlerde, fazla veya yersiz ödemede bulunulması; İş, mal veya hizmetin rayiç bedelinden daha yüksek fiyatla alınması veya yaptırılması; İdare gelirlerinin tarh, tahakkuk veya tahsil işlemlerinin mevzuata uygun bir şekilde yapılmaması; Mevzuatında öngörülmediği halde ödeme yapılması. Kamu zararının oluştuğu tarih, zararın türüne göre değişir. Faiz başlangıcı, kural olarak zararın oluştuğu tarihtir.

    Kamu hukuku nedir?

    Kamu hukuku, devlet ile vatandaşları veya diğer devletler arasındaki hukuki ilişkileri düzenleyen hukuk dalıdır. Başlıca kamu hukuku dalları şunlardır: - Anayasa Hukuku: Devletin yapısını, siyasi sistemini, temel hak ve özgürlüklerini düzenler. - İdare Hukuku: Kamu idarelerinin ve devletin yürütme organlarının faaliyetlerini düzenler. - Ceza Hukuku: Suç ve cezaları tanımlar, yargı süreçlerini düzenler. - Vergi Hukuku: Devletin vergi gelirlerini ve bireylerin vergi yükümlülüklerini belirler. - Uluslararası Kamu Hukuku: Devletler arası ilişkileri ve uluslararası anlaşmaları düzenler. Kamu hukuku, devletin düzenleyici ve denetleyici işlevlerini yerine getirmesinde kritik bir rol oynar.

    Kamu ne anlama gelir?

    Kamu kelimesi, Türk Dil Kurumu'na göre şu anlamlara gelir: Halk, toplum. Bütün, hep, herkes. Devlet veya toplum yararı için işleyen kurumlar ve bu kurumların faaliyetlerini düzenleyen hukuk kuralları. Ayrıca, kamu kelimesi zamir olarak kullanıldığında "herkes" anlamına gelir.

    Kamu malî yönetimi ve kontrol kanunu ile kamu harcama mevzuatı arasındaki ilişki nedir?

    5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu (KMYKK) ile kamu harcama mevzuatı arasındaki ilişki, kamu harcamalarının disiplin, hesap verebilirlik, saydamlık, etkinlik, verimlilik ve ekonomiklik ilkelerine uygun olarak yapılmasını sağlamaktır. KMYKK, kamu harcama sisteminde şu düzenlemeleri getirmiştir: Bütçe kapsamının genişletilmesi. Stratejik planlama ve performans esaslı bütçeleme. İç kontrol sistemi. Mali istatistikler. Harcama süreci. Bu düzenlemeler, kamu harcama mevzuatının bu ilkeler doğrultusunda uygulanmasını sağlar.

    Kamu Zararı Tespit Komisyonu kimlerden oluşur?

    Kamu Zararı Tespit Komisyonu, olayın seviyesine göre farklı kişilerden oluşur: Birinci ve ikinci seviye olaylar için: Komisyon, sorumlu vali başkanlığında, il çevre ve orman müdürlükleri, Müsteşarlığın ilgili bölge müdürlüğü, Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri Genel Müdürlüğü, Sahil Güvenlik Bölge Komutanlığı, ilgili büyükşehir ve/veya belediye başkanlığı temsilcilerinden olmak üzere en az beş kişiden oluşur. Üçüncü seviye olaylar için: Komisyon, Çevre ve Orman Bakanı başkanlığında, Denizcilik Müsteşarı, Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri Genel Müdürü, Sahil Güvenlik Komutanı, sorumlu vali ve ilgili belediyelerin başkanları veya görevlendirecekleri temsilcilerden olmak üzere en az beş kişiden oluşur. Komisyonlar, gerek görürlerse ilgili diğer kurum/kuruluşların temsilcilerini ve uzmanlarını da çalışmalara çağırabilirler.

    Kanun ve yönetmelik arasındaki fark nedir?

    Kanun ve yönetmelik arasındaki temel farklar şunlardır: Çıkarma Yetkisi: Kanunlar yasama organı tarafından, yönetmelikler ise yürütme organı veya bağlı kurumlar tarafından çıkarılır. Üstünlük: Kanunlar, tüzük ve yönetmeliklerden üstündür; bir kanun, tüzük veya yönetmelikle çelişemez. Kapsam: Kanunlar genel ve soyut hükümler içerirken, yönetmelikler kanunların uygulanmasını kolaylaştırmak için daha spesifik ve detaylı düzenlemeler yapar.