• Buradasın

    Bağımsız idari otorite nasıl denetlenir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Bağımsız idari otoriteler (BİO), yargısal ve yasama denetimine tabidir 35.
    • Yargı denetimi, BİO'ların işlemlerinin hukuka uygunluğunu kontrol eder ve kamu tüzel kişilerinin sorumluluklarını, zararların tazminini ve disiplin yetkilerini kapsar 25. Bu denetim, idari yargı makamları tarafından gerçekleştirilir 4.
    • Yasama denetimi, parlamento aracılığıyla sağlanır; milletvekilleri BİO'ların işleyişini soru sorma, bütçe görüşmeleri ve sözlü/yazılı eleştiriler ile denetleyebilir 2. Ayrıca, bazı BİO'ların üyeleri parlamento tarafından seçilebilir 3.
    BİO'lar, merkezi idarenin hiyerarşik ve vesayet denetimine tabi değildir 13. Ancak, devletin bütünlüğü ilkesi gereği, aldıkları kararlar yargı organları tarafından iptal edilebilir ve bütçeleri yasama organları tarafından onaylanmayabilir 5.

    Konuyla ilgili materyaller

    Otorite ne demek?

    Otorite, herhangi bir konuda bir şeyin yeterliliğine herkesi inandırarak, bir kişinin kendine sağladığı itaat ve güven; hâkimiyet ve emretme kudreti; yaptırım koyma ve kullanma gücüdür. Otorite, farklı bağlamlarda çeşitli şekillerde sınıflandırılabilir: Siyasi otorite: Bir ülkenin hükümeti, devlet başkanı ve parlamentosu gibi yapılar tarafından temsil edilir. Sosyal otorite: Topluluk içindeki önde gelen kişilerin sahip olduğu otorite türüdür. Dini otorite: Dinin liderlerinin sahip olduğu otorite türüdür. Ünlü sosyolog Max Weber, otoriteyi üç ana gruba ayırarak incelemiştir: Geleneksel otorite: İktidar kaynağı gelenekler veya yerleşik inançlardır. Karizmatik otorite: Liderin olağanüstü niteliklerinden doğar. Hukuksal (demokratik) otorite: İktidarın kaynağı akıl ve kurallardır.

    Danıştay idarenin takdir yetkisini nasıl denetler?

    Danıştay, idarenin takdir yetkisini hukuka uygunluk denetimi yaparak denetler. Bu denetimde kullanılan bazı ölçütler şunlardır: Anayasal ilkeler: Eşitlik, sosyal devlet, hukuk devleti ve demokratik yönetim gibi ilkeler esas alınır. Sebep unsuru: İşlemin gerekçesinin yeterli ve somut olup olmadığı incelenir. Kamu yararı: İdarenin takdir yetkisini kamu yararı doğrultusunda kullanıp kullanmadığı değerlendirilir. Yerindelik: Kararın kamu hizmetinin gereklerine uygun olup olmadığı göz önünde bulundurulur. Temel hak ve özgürlükler: Temel hak ve özgürlükleri etkileyen işlemlerde ölçülülük ve orantılılık ilkelerine uygunluk kontrol edilir. Danıştay, idarenin takdir yetkisini kullanırken keyfi davranmadığını ve yasal sınırlar içinde kaldığını tespit etmeye çalışır.

    Hukuk devletinde idarenin denetlenmesi nasıl yapılır?

    Hukuk devletinde idarenin denetlenmesi yargısal ve yargı dışı yollarla gerçekleştirilir. Yargısal denetim kapsamında, idarenin eylem ve işlemleri bağımsız yargı yerlerince denetlenir. Bu denetimde iki ana sistem uygulanır: 1. Yargı birliği: İdarenin genel-adli yargı yerlerince denetlenmesi. 2. İdari yargı sistemi: İdari eylem ve işlemlerin, özel bir yargı sistemi tarafından denetlenmesi. Yargı dışı denetim yolları ise şunlardır: - Siyasi denetim: Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin, soru, genel görüşme, meclis araştırması, meclis soruşturması gibi mekanizmalarla idareyi denetlemesi. - İdari denetim: İdarenin, hiyerarşi ve idari vesayet denetimi gibi kendi iç mekanizmalarıyla kendini denetlemesi. - Ombudsman denetimi: Kamu Denetçiliği Kurumu tarafından yapılan denetim. - Medya denetimi: Medyanın oluşturduğu eleştiri ortamının, zaman zaman en etkin denetim mekanizması haline gelmesi.

    İç denetim ve yönetim denetimi nedir?

    İç denetim, kamu idarelerinin mali, operasyonel ve yönetim süreçlerinin sistematik olarak gözden geçirilmesi, hataların ve suistimallerin önlenmesi amacıyla yapılan bir değerlendirme sürecidir. Yönetim denetimi hakkında bilgi bulunamadı. İç denetimin temel özellikleri: Uluslararası standartlara uygunluk. Fonksiyonel bağımsızlık. Meslek ilkeleri. Değer katma. Güvence verme. Kalite güvencesi. İç denetimin amaçları: Mali doğruluk. Verimlilik ve etkinlik. Risk yönetimi. Uyumluluk. Dolandırıcılık ve suistimal önleme. İç denetim süreci: 1. Planlama ve risk değerlendirmesi. 2. Denetim uygulaması ve veri toplama. 3. Bulguların değerlendirilmesi ve raporlama. 4. Takip ve iyileştirme önerileri.

    Bağımsız denetim ne iş yapar?

    Bağımsız denetim, bir işletmenin finansal tablolarını ve raporlama süreçlerini tarafsız bir şekilde inceleyerek aşağıdaki görevleri yerine getirir: 1. Finansal Tabloların Denetimi: İşletmenin gelir tablosu, bilanço ve nakit akış tablolarının uluslararası standartlara uygunluğunu kontrol eder. 2. Risk Değerlendirmesi: Şirketin finansal yapısındaki olası riskleri analiz eder ve raporlar. 3. Yasal Uyumun Kontrolü: İşletmenin yerel ve uluslararası yasal düzenlemelere uyumlu olup olmadığını değerlendirir. 4. Bağımsız Denetim Raporu Hazırlama: İnceleme sonucunda, işletmenin finansal durumu hakkında bir görüş bildirerek denetim raporu sunar. 5. Hile ve Suistimal Tespiti: Muhasebe kayıtlarında veya finansal raporlarda hile veya suistimal belirtilerini araştırır ve bildirir. Bu süreçler, finansal bilgilerin güvenilirliğini artırarak yatırımcıların ve diğer paydaşların doğru bilgilere ulaşmasını sağlar.

    Bağımsız idari kurullar hangi bakanlığa bağlıdır?

    Bağımsız idari otoriteler (BİO), herhangi bir bakanlığa bağlı değildir. Ancak, kuruluş kanunlarında genellikle "ilişkili" veya "ilgili" oldukları bir bakanlık belirtilir. Örneğin, Rekabet Kurumu Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile ilişkilidir. Bağımsız idari otoritelerin merkezi idare ile "vesayet" veya "hiyerarşi" benzeri bir ilişkisi yoktur.

    Bağımsız idari Otoritelerin özellikleri nelerdir?

    Bağımsız İdari Otoritelerin (BİO) bazı özellikleri: Genel yönetim içinde yer alma. Kanunla kurulma. Tüzel kişiliğe, idari ve mali özerkliğe sahip olma. Merkezi yönetimin hiyerarşi ve vesayet denetimine tabi olmama. Güçlü kamusal yetkilere sahip olma (düzenleme, denetim, yaptırım uygulama). Bağımsız ve tarafsız olma. Kamusal yaşamın duyarlı alanlarında faaliyet gösterme (iletişim, medya, rekabet, bankacılık ve finans gibi). Eylem ve işlemlerinin yargısal denetime tabi olması. Gelir elde etme ve harcama konusunda serbest hareket edebilme.