• Buradasın

    Kamu harcama yönetmeliği nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Kamu harcama yönetmeliği, merkezî yönetim kapsamındaki kamu idarelerinde malî işlemlerin gerçekleştirilmesi ve muhasebeleştirilmesi kapsamında, harcamalarda ödeme belgesine bağlanacak kanıtlayıcı belgeleri ve bunların şekil türlerini belirleyen yönetmeliktir 125.
    Bu yönetmelik, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu'nun 33. maddesi hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır 125.
    Bazı kamu harcama yönetmelikleri:
    • Merkezî Yönetim Harcama Belgeleri Yönetmeliği 125.
    • Devlet Harcama Belgeleri Yönetmeliği 4.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Kamu maliyesi ödeme araçlarına göre nasıl sınıflandırılır?

    Kamu maliyesi ödeme araçlarına göre sınıflandırılmaz. Ancak, kamu harcamalarının sınıflandırılması için kullanılan bazı yöntemler şunlardır: Fonksiyonel Sınıflandırma: Harcamaların hangi işlevleri yerine getirdiğini gösterir ve eğitim, sağlık, adalet gibi hizmetler arasında dağılımı inceler. İdari (Organik) Sınıflandırma: Harcamayı yapan birimlere göre dar (merkezi yönetim) ve geniş (tüm kamu kuruluşları) anlamda ayrım yapar. Ekonomik Sınıflandırma: Harcamaların reel (cari ve yatırım) ve transfer harcamaları olarak ayrımını yapar.

    Kamu maliyesinin temel ilkeleri nelerdir?

    Kamu maliyesinin temel ilkeleri şunlardır: 1. Kamu malî yönetimi uyumlu bir bütün olarak oluşturulur ve yürütülür. 2. Kamu maliyesi, kamu görevlilerinin hesap verebilmelerini sağlayacak şekilde uygulanır. 3. Maliye politikası, makroekonomik ve sosyal hedefler ile uyumlu bir şekilde oluşturulur ve yürütülür. 4. Kamu malî yönetimi Türkiye Büyük Millet Meclisinin bütçe hakkına uygun şekilde yürütülür. 5. Kamu malî yönetimi malî disiplini sağlar. 6. Kamu malî yönetimi ekonomik, malî ve sosyal etkinliği birlikte sağlayacak şekilde kamusal tercihlerin oluşması için gerekli ortamı yaratır. 7. Kamu idarelerinin mal ve hizmet üretimi ile ihtiyaçlarının karşılanmasında, ekonomik veya sosyal verimlilik ilkelerine uygun olarak maliyet-fayda veya maliyet-etkinlik ile gerekli görülen diğer ekonomik ve sosyal analizlerin yapılması esastır. Bu ilkeler, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu'nda yer almaktadır.

    Kamu harcamaları sınıflandırması nelerdir?

    Kamu harcamalarının bazı sınıflandırmaları: Organik (idari) sınıflandırma: Harcamaları yapan devlet biriminin adı ile adlandırılır. Fonksiyonel sınıflandırma: Devlet faaliyetleri göz önüne alınarak yapılır. Ekonomik sınıflandırma: Harcamaların ulusal gelire bir katkıda bulunup bulunmamasına dayanır. Analitik sınıflandırma: Bütçe kodlamasına dayanır. Verimli-verimsiz harcamalar sınıflaması: Harcamaların ekonomik ve sosyal alana yapabileceği etkiler dikkate alınarak yapılır. Olağan/olağanüstü harcamalar: Devletin cari giderleri ile ilgili harcamalar olağan, gelecek yıllara aktarılması mümkün olmayan harcamalar ise olağanüstü olarak sınıflandırılır. Yerel/ulusal harcamalar: Yerel yönetimlerin yaptığı harcamalar yerel, ulusal harcamaların tamamı ise ulusal olarak sınıflandırılır.

    Harcama yetkilisi nasıl belirlenir?

    Harcama yetkilisi, kamu idarelerinde bütçeyle ödenek tahsis edilen her bir harcama biriminin en üst yöneticisidir. Harcama yetkilisinin belirlenmesinde dikkate alınan bazı durumlar: Teşkilat yapısı ve personel durumu: Harcama yetkililerinin belirlenmesinde güçlük bulunan idarelerde, harcama yetkisi üst yönetici veya onun belirleyeceği kişiler tarafından yürütülebilir. Merkez dışı birimler: Merkez dışı birimlere ödenek gönderme belgesi ile ödenek gönderilmesi halinde, bu birimlerin en üst yöneticisi harcama yetkilisi olur. Mahalli idareler: İl özel idarelerinde bu yetki kaymakam tarafından kullanılır. Harcama yetkilileri, görev unvanları ve bağlı oldukları üst yöneticiler itibarıyla ilgili mevzuatta belirtilmiştir.

    Kamu ihale kanunu nedir?

    Kamu İhale Kanunu, kamu kurum ve kuruluşlarının yapacakları ihalelerde uygulanacak esas ve usulleri belirler. Kanunun amacı: Saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği ve kamuoyu denetimini sağlamak. İhtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını sağlamak. Kaynakların verimli kullanılmasını sağlamak. Kapsamı: Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri. Özel bütçeli idareler. İl özel idareleri ve belediyeler. Döner sermayeli kuruluşlar. Kamu iktisadi teşebbüsleri. İhale usulleri: Açık ihale usulü. Belli istekliler arasında ihale usulü. Pazarlık usulü. Doğrudan temin.

    Kamu maliyeleri kaça ayrılır?

    Kamu maliyesi, gelirlerin toplanması, harcamaların yapılması, açıkların finansmanı, kamunun varlık ve borçları ile diğer yükümlülüklerinin yönetimini kapsar ve merkezden ve yerinden yönetim esaslarına göre yürütülür. Kamu maliyesinin temel ilkeleri: Kamu malî yönetimi uyumlu bir bütün olarak oluşturulur ve yürütülür. Kamu maliyesi, kamu görevlilerinin hesap verebilmelerini sağlayacak şekilde uygulanır. Maliye politikası, makroekonomik ve sosyal hedefler ile uyumlu bir şekilde oluşturulur ve yürütülür. Kamu malî yönetimi Türkiye Büyük Millet Meclisinin bütçe hakkına uygun şekilde yürütülür. Kamu maliyesi, farklı yaklaşımlara göre şu şekilde ayrılabilir: Klasik yaklaşımlar: Kurumsal, yapısal, hukuki, iktisadi, siyasi, psikolojik ve sosyolojik yaklaşım. Modern yaklaşımlar: Hukuki, iktisadi, siyasi, psikolojik ve sosyolojik yaklaşım. Ayrıca, kamu maliyesi kapsamındaki bazı bütçe türleri: Merkezî yönetim bütçesi. Sosyal güvenlik kurumları bütçeleri. Mahallî idareler bütçeleri.

    5018 sayılı kanuna göre kamu idareleri kaça ayrılır?

    5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu'na göre kamu idareleri dört ana kategoriye ayrılır: 1. Merkezî yönetim kapsamındaki kamu idareleri. 2. Sosyal güvenlik kurumları. 3. Düzenleyici ve denetleyici kurumlar. 4. Mahallî idareler.