• Buradasın

    Özel eğitime yönlendirme nasıl yapılır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Özel eğitime yönlendirme süreci şu şekilde yapılır:
    1. İlk başvuru: Okul yönetimi, veli veya zihinsel engeli olmayan 18 yaşından büyük birey kendisi tarafından, resmî kurumlarda bakım ve barınma hizmetinden yararlanan bireyler için ise kurumun resmî yazı ile görevlendireceği personel tarafından Rehberlik ve Araştırma Merkezi'ne (RAM) yapılır 13.
    2. Eğitsel değerlendirme ve tanılama: Bu süreç, bireyin özelliklerine uygun ölçme araçlarıyla uygun bir ortamda gerçekleştirilir 123. Sağlık sorunları nedeniyle RAM'a gelemeyecek durumda olanlar için işlemler bireyin bulunduğu ortamda yapılır 123.
    3. Yönlendirme: Eğitsel değerlendirme ve tanılama sonucunda özel eğitim ihtiyacı olduğu tespit edilen bireyler, Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu Raporu düzenlenerek uygun eğitim ortamına ve özel eğitim hizmetine yönlendirilir 123.
    Özel eğitime yönlendirme süreci hakkında daha fazla bilgi için aşağıdaki kaynaklar kullanılabilir:
    • mevzuat.gov.tr 1;
    • orgm.meb.gov.tr 2;
    • aile.gov.tr 3.

    Konuyla ilgili materyaller

    Eşleme çalışmaları özel eğitim nedir?

    Özel eğitimde eşleme çalışmaları, birbirinin aynısı veya birbirine benzeyen nesnelerin bir araya getirilmesini içerir. Eşleme çalışmalarının bazı amaçları: Ayırt etme ve dikkatini yöneltme becerisini geliştirme. Uyaran kontrolü ve yönerge takibini sağlama. Gruplama ve sınıflama yapma yeteneğini artırma. Eşleme çalışmaları, özellikle otizm ve benzeri nörolojik bozukluklar gösteren bireylerde, duyusal algı ve öğrenme zorluklarını aşmak için önemlidir. Eşleme çalışmaları genellikle şu adımları içerir: 1. Üç boyutlu nesnelerle eşleme. 2. İki boyutlu görsellerle eşleme. 3. Aynı sınıftan eş olmayan nesneleri eşleme. 4. Farklı sınıflardan nesneleri eşleme. Eşleme çalışmalarının bir uzman tarafından programlanması önerilir.

    Özel eğitim değerlendirme nasıl yapılır?

    Özel eğitim değerlendirmesi, bireyin ihtiyaçlarını belirlemek, uygun eğitim ve destek planlarını oluşturmak ve ilerlemeyi izlemek için şu aşamalardan geçer: 1. Ön değerlendirme: Öğrencinin ihtiyaçlarını ve özel gereksinimlerini belirlemek amacıyla öğretmenler, aileler ve uzmanlar arasında iletişim ve işbirliğini içerir. 2. Formel değerlendirme: Öğrencinin bilişsel, duygusal, iletişimsel ve davranışsal ihtiyaçlarını incelemek için özel eğitim uzmanları, psikologlar ve diğer uzmanlar tarafından yürütülür. 3. Değerlendirme araçları ve testler: Bilişsel yetenekler, okuma ve yazma seviyeleri, matematik becerileri ve duygusal davranışlar gibi alanlarda standartlaştırılmış testler, gözlem, öğretmen raporları ve diğer ölçüm araçları kullanılarak yapılır. 4. İşbirliği ve bilgi paylaşımı: Değerlendirme sonuçları ve öğrencinin ihtiyaçları hakkında bilgi paylaşımı, uygun eğitim ve destek planlarının oluşturulmasına yardımcı olur. 5. Özel eğitim planı (IEP) oluşturma: Öğrencinin özel ihtiyaçlarını, hedeflerini, destek hizmetlerini ve öğrenme stratejilerini içeren bireyselleştirilmiş eğitim planları hazırlanır. 6. Eğitim ve destek hizmetleri: IEP'de belirlenen hedeflere ve özel gereksinimlere uygun olarak öğrenciye sunulan hizmetler uygulanır. 7. İlerleme izleme: Değerlendirme süreci, öğrencinin ilerlemesini düzenli olarak izlemeyi içerir.

    Özel eğitim hizmetleri Kurulu'na kimler başvurabilir?

    Özel Eğitim Hizmetleri Kurulu'na başvuru yapabilecek kişiler şunlardır: Okul yönetimi. Veli veya zihinsel engeli olmayan 18 yaşından büyük birey kendisi. Resmi kurumlarda bakım ve barınma hizmetinden yararlanan bireyler için, kurumun resmi yazı ile görevlendireceği personel. Ayrıca, bireyin yetersizlik türü ve özelliğine göre ilgili diğer meslek elemanları da gerektiğinde kurula katılabilir.

    Milli Eğitim Bakanlığı önleme, müdahale ve yönlendirme hizmetleri nelerdir?

    Milli Eğitim Bakanlığı'nın önleme, müdahale ve yönlendirme hizmetleri şunlardır: 1. Psikososyal Koruma ve Önleme: Doğal afetler, kaza, ihmal, istismar, intihar, şiddet gibi zorlu yaşam olaylarında psikolojik ve sosyal destek sağlanır. 2. Krize Müdahale: Psikososyal koruma ve krize müdahale ekipleri kurularak, bireylere yönelik acil müdahaleler yapılır. 3. Yönlendirme ve Yerleştirme: Öğrencilerin ders, bölüm, alan, okul, üst öğrenim kurumları ve mesleğe yönlendirilmesi için rehberlik hizmetleri sunulur. 4. Sosyal Sorumluluk Programları: Öğrencilerin topluma faydalı projeler geliştirmeleri ve sosyal sorumluluk bilinci kazanmaları teşvik edilir. 5. Eğitim ve Bilgilendirme: Öğretmenlere, öğrencilere ve ailelere risk faktörleri, internet, medya ve sosyal kaynaklı şiddet eğilimleri hakkında bilgilendirme yapılır.

    Rehberlik ve özel eğitimde bireyi tanıma teknikleri nelerdir?

    Rehberlik ve özel eğitimde bireyi tanıma teknikleri iki ana başlıkta incelenir: test teknikleri ve test dışı teknikler. Test teknikleri: Başarı testleri. Yetenek testleri. Kişilik testleri. İlgi envanterleri. Tutum ölçekleri. Test dışı teknikler: Gözleme dayalı teknikler. Kendini anlatmaya dayalı teknikler. Başkalarının kanılarına dayalı teknikler. Etkileşime dayalı teknikler. Diğer teknikler (vaka incelemesi, vaka konferansı, bibliyoterapi, öğrenci tanıma fişi vb.).

    Özel eğitim hizmetleri kurulu özel eğitim sınıfı açılması için ne yapmalı?

    Özel eğitim hizmetleri kurulunun özel eğitim sınıfı açılması için yapması gerekenler şunlardır: 1. Değerlendirme Yapmak: Öğrencilerin yetersizlik türlerini, eğitim performanslarını ve özelliklerini değerlendirerek özel eğitim sınıfına ihtiyaç duyulup duyulmadığını belirler. 2. Öneri Sunmak: İl veya ilçe milli eğitim müdürlüğüne özel eğitim sınıfı açılması yönünde öneride bulunur. 3. Valilik Olurunu Almak: Önerinin onaylanması için valiliğin olurunu alır. 4. Bilgileri Sisteme İşlemek: Açılan özel eğitim sınıfına ilişkin bilgileri Bakanlığın kurum bilgilerinin veri girişi yapılan sistemine işler.

    Özel eğitim akranlarıyla birlikte eğitim nedir?

    Özel eğitim akranlarıyla birlikte eğitim, özel eğitim gerektiren bireylerin, yetersizliği olmayan akranları ile birlikte resmi ve özel; okul öncesi, ilköğretim, ortaöğretim ve yaygın eğitim kurumlarında sürdürmeleri esasına dayanan özel eğitim uygulamalarıdır. Bu eğitim modelinde, özel gereksinimli bireylere özel eğitim materyalleri ve özel eğitim sınıfları sağlanır. Özel eğitim akranlarıyla birlikte eğitimin bazı amaçları: Özel gereksinimli bireylerin toplumsal kabullerini sağlamak. Özel gereksinimli bireylerin sosyal ve bağımsız bireyler olmalarına destek olmak. Normal gelişim gösteren akranların, özel gereksinimli akranlarına karşı önyargılarını azaltmak ve onlara destek olmalarını sağlamak.