• Buradasın

    Rehberlik ve özel eğitimde bireyi tanıma teknikleri nelerdir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Rehberlik ve özel eğitimde bireyi tanıma teknikleri iki ana başlık altında toplanmaktadır: test teknikleri ve test dışı teknikler 13.
    Test teknikleri şunlardır:
    1. Yetenek Testleri: Genel zeka ve özel yetenekleri ölçer 13.
    2. Başarı Testleri: Yeteneğin istenilen davranışa dönüşüp dönüşmediğini değerlendirir 1.
    3. Kişilik Testleri: Bireyin kişilik özelliklerini belirler 13.
    4. İlgi Testleri: Bireyin ilgi alanlarını tespit eder 13.
    5. Tutum Testleri: Bireyin düşünce, duygu ve eylem tepkilerini ölçer 1.
    Test dışı teknikler ise şunlardır:
    1. Görüşme: Bireyle doğrudan konuşarak bilgi toplama 34.
    2. Anket: Görüş ölçümü ve bilgi toplama amacıyla kullanılan soru listeleri 14.
    3. Öğrenci Tanıma Fişi: Öğrencinin demografik bilgilerini verir 1.
    4. Problem Tanıma Envanteri: Öğrencinin problemlerini belirlemeye yardımcı olur 1.
    5. Gözlem: Bireyin davranışlarını doğal ortamında izleme 14.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Kişisel rehberlik örnekleri nelerdir?

    Kişisel rehberlik örnekleri şunlardır: 1. Öğrenci Koçluğu: Öğrencilere ders seçimlerinde rehberlik ederek akademik başarılarını artırmalarına yardımcı olma. 2. Kariyer Planlaması: Bireylerin yeteneklerini keşfetmelerine ve doğru kariyer yolunu seçmelerine yardımcı olma. 3. İletişim Becerileri Eğitimi: Bireylerin duygularını ve düşüncelerini açık ve yapıcı biçimde ifade etmelerine yardımcı olma. 4. Problem Çözme ve Karar Verme: Kişisel hedefler koyma, problemleri tanımlama ve günlük yaşamda karar verme becerilerini geliştirme. 5. Sosyal İlişkiler: Arkadaşlık kurma, akran baskısı ile baş etme ve çatışma çözme becerilerini geliştirme. Bu hizmetler genellikle uzman rehberlik danışmanları veya koçlar tarafından sunulur.

    Özel eğitim dersinde neler işlenir?

    Özel eğitim dersinde işlenen konular şunlardır: 1. Yapılandırılmış Öğrenme Ortamları: Tahmin edilebilir rutinler ve net beklentiler oluşturmak. 2. Görsel Destekler: Anlayışı ve iletişimi geliştirmek için görsel programlar, ipuçları ve iletişim panoları kullanmak. 3. Sosyal Beceri Eğitimi: Rol yapma ve sosyal hikayeler yoluyla sosyal etkileşim becerilerinin öğretilmesi. 4. Davranışsal Müdahaleler: Zorluklarla başa çıkmak için olumlu pekiştirme ve davranış değiştirme tekniklerinin uygulanması. 5. Duyusal Bütünleme: Öğrencilerin duyusal hassasiyetleri yönetmelerine yardımcı olacak duyu dostu alanlar ve aktiviteler sağlamak. 6. Akademik Beceriler ve Dil Gelişimi: Farklılaştırılmış öğretim ve dil açısından zengin etkinlikler ile eğitim materyallerinin uyarlanması. 7. Duygusal Gelişim ve Düzenleme: Duygu tanımlama, başa çıkma stratejileri ve olumlu pekiştirme teknikleri. 8. Öz Bakım ve Bağımsızlık Becerileri: Günlük yaşam becerileri ve fonksiyonel becerilerin öğretilmesi. Ayrıca, özel eğitim derslerinde beden eğitimi ve mesleki eğitim gibi alanlara da yer verilebilir.

    Özel eğitim değerlendirme nasıl yapılır?

    Özel eğitim değerlendirmesi, bireylerin özel eğitim ihtiyaçlarını belirlemek ve uygun destek sağlamak amacıyla yapılan bir süreçtir. Bu değerlendirme genellikle şu adımları içerir: 1. Görüşmeler ve Anamnez: Öğrencinin ailesi veya velisi ile yapılan görüşmelerde, öğrencinin gelişim öyküsü, aile geçmişi, öğrenme tarzı ve özel gereksinimleri hakkında bilgi toplanır. 2. Gözlem: Öğrencinin sınıf içi veya sosyal etkileşimlerindeki davranışları, öğrenme süreçleri ve etkileşim biçimleri gözlemlenir. 3. Standardize ve Norm Referanslı Testler: Öğrencinin bilişsel, dil, duyu, motor becerileri ve diğer yeteneklerini değerlendirmek için testler kullanılır. 4. Başkalarıyla İşbirliği: Psikologlar, özel eğitim uzmanları, dil terapistleri gibi farklı uzmanların işbirliği ile öğrencinin ihtiyaçları belirlenir. 5. Öğrencinin Portfolyosu: Öğrencinin öğrenme süreçlerini ve ilerlemesini izlemek için örnek çalışmaları, öğrenme hedefleri ve özel gereksinimlerini içeren bir portfolyo oluşturulur. 6. Gelişim Değerlendirmesi: Öğrencinin yaşına ve gelişim düzeyine uygun beklentileri değerlendirilir. 7. Aile Katılımı: Ailelerin çocuklarının gelişimi ve özel eğitim gereksinimleri konusundaki görüşleri ve katkıları dikkate alınır.

    Özel eğitimde BEP nasıl hazırlanır?

    Özel eğitimde Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı (BEP) hazırlama süreci şu adımlardan oluşur: 1. Değerlendirme Süreci: Öğrencinin mevcut durumu hakkında kapsamlı bir değerlendirme yapılır. 2. Mevcut Eğitim Performansının Belirlenmesi: Öğrencinin akademik yetenekleri ve gelişimsel düzeyi, standart testler ve performans görevleri yoluyla belirlenir. 3. BEP Toplantısı: Katılımcıların belirlenmesi ve toplantının amacı belirlenir. 4. Hedeflerin Belirlenmesi: SMART (spesifik, ölçülebilir, ulaşılabilir, ilgili ve zamana bağlı) hedefler belirlenir. 5. Öğretim Stratejilerinin ve Destek Hizmetlerinin Belirlenmesi: Öğrencinin bireysel öğrenme stiline uygun öğretim yöntemleri ve gerekli destek hizmetleri belirlenir. 6. Uygulama ve İzleme: Planın uygulanması ve öğrencinin gelişimi düzenli olarak izlenir. 7. Son Değerlendirme ve Revizyon: Öğrencinin BEP sürecinde kaydettiği ilerleme değerlendirilir ve plan buna göre revize edilir.

    Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri özel eğitim okullarında nasıl yürütülmelidir?

    Özel eğitim okullarında psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri şu şekilde yürütülmelidir: 1. Fiziksel Ortam: Psikolojik danışma ve rehberlik servisinin fiziksel ortamı, özel gereksinimli öğrenciler için uygun olmalıdır; bireysel görüşme ve grup çalışmaları için uygun alanlar oluşturulmalıdır. 2. Eğitim ve İşbirliği: Öğretmenlere, lisans eğitimleri sırasında özel eğitim ve psikolojik danışma hizmetleri hakkında dersler verilmelidir. 3. Hizmet Türleri: Psikolojik danışmanlar, öğrencilere mesleki rehberlik, eğitsel rehberlik, bilgi verme ve grup rehberliği gibi hizmetler sunmalıdır. 4. Yasal ve Etik Kurallar: Rehberlik hizmetleri, Milli Eğitim Bakanlığı'nın Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Etik Yönergesi'ne uygun olarak yürütülmelidir. Bu yönerge, gizlilik, ihmal ve istismar vakalarının bildirimi gibi konuları kapsar.

    Özel eğitimde destek eğitimi nedir?

    Özel eğitimde destek eğitimi, özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin eğitim ihtiyaçlarına yönelik olarak sunulan danışmanlık ve eğitim hizmetleridir. Bu eğitim kapsamında: Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı (BEP) hazırlanır ve uygulanır. Birebir veya grup eğitimi verilir. Okul ve kurumlardaki destek eğitim odalarında eğitim sağlanır. Destek eğitimi, Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenir.

    Özel eğitim kimlere verilir?

    Özel eğitim, herhangi bir nedene bağlı olarak gelişimsel farklılığı bulunan bireylere verilir. Bu bireyler arasında şunlar yer alır: - Zeka geriliği olan çocuklar. - Yaygın gelişimsel bozukluklar (örneğin, otizm). - Ortopedik ve hareket bozukluğu olanlar. - Görme ve işitme engelliler. - Konuşma bozukluğu olanlar. - Üstün zekalı ve üstün yetenekli çocuklar. - Öğrenme güçlüğü çekenler. - Duygusal ve davranış bozukluğu olanlar. - Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olanlar.