• Buradasın

    Özel eğitim ve rehberlik kolaylaştırıcı kişi uygulaması nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Özel eğitim ve rehberlik kolaylaştırıcı kişi uygulaması, özel gereksinimli öğrencilerin eğitim hayatlarına daha etkin bir şekilde katılımlarını sağlamak amacıyla yürütülen bir hizmettir 13.
    Bu uygulama kapsamında:
    • Kolaylaştırıcı kişi, öğrencinin gelişimini takip eden ve ihtiyaçlarına yönelik çalışmalar yapan bir profesyoneldir 13.
    • Kaynaştırma/bütünleştirme eğitimi alan öğrenciler, ailelerinin talebi ve Bireysel Eğitim Programı (BEP) Geliştirme Birimi'nin değerlendirmesi sonucunda sınıf dışında kolaylaştırıcı bir kişiden destek alabilirler 14.
    • Bu uygulama sayesinde öğrencilerin sosyal becerileri gelişir, öğrenme güçlükleri aşılır, okul hayatına adaptasyonları artar ve bağımsızlıkları kazanılır 13.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Özel eğitim uygulamaları kaça ayrılır?

    Özel eğitim uygulamaları şu şekilde ayrılır: 1. Kaynaştırma Eğitimi: Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin, yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte aynı sınıfta veya okulda eğitim almasıdır. Türleri: - Tam zamanlı kaynaştırma: Öğrenci gün boyunca normal sınıfında eğitim alır. - Yarı zamanlı kaynaştırma: Öğrenci, bazı derslere yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte katılır. 2. Özel Eğitim Sınıfı: Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu raporu doğrultusunda, özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler için açılan sınıflardır. 3. Özel Eğitim Okulu: Özel eğitime gereksinim duyan bireylere hizmet veren, özel olarak yetiştirilmiş öğretim personelinin bulunduğu kurumlardır. 4. Evde veya Hastanede Eğitim: Sağlık problemi nedeniyle örgün eğitim kurumlarından yararlanamayacak durumda olan öğrencilere verilen eğitim hizmetidir. 5. Rehabilitasyon Merkezleri: Destek eğitimine ihtiyacı olan engelli bireylere hizmet veren özel öğretim kurumlarıdır.

    Özel eğitim ve rehberlik hizmetleri yönetmeliği nedir?

    Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Yönetmeliği, özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitim haklarından yararlanmalarını ve rehberlik hizmetlerinin yürütülmesini düzenleyen usül ve esasları belirler. Yönetmeliğin bazı temel maddeleri: Özel Eğitim Hizmetleri: Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin, akranları ile birlikte eğitilmelerine öncelik verilir ve bireyselleştirilmiş eğitim planları hazırlanır. Rehberlik Hizmetleri: Okullarda rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri, öğrencilerin bilişsel, sosyal, duygusal ve ahlaki gelişimlerini desteklemek amacıyla yürütülür. Yerleştirme ve Tanılama: Bireylerin eğitsel performansları dikkate alınarak en uygun eğitim ortamına yerleştirilmeleri sağlanır. İş Birliği: Özel eğitim hizmetlerinin kesintisiz sürdürülebilmesi için rehabilitasyon hizmetleri ile diğer kurum ve kuruluşlarla iş birliği yapılır. Aile Katılımı: Ailelerin özel eğitim sürecinin her boyutuna aktif olarak katılmaları ve eğitilmeleri sağlanır.

    Rehberlik ve özel eğitimde bireyi tanıma teknikleri nelerdir?

    Rehberlik ve özel eğitimde bireyi tanıma teknikleri iki ana başlık altında toplanmaktadır: test teknikleri ve test dışı teknikler. Test teknikleri şunlardır: 1. Yetenek Testleri: Genel zeka ve özel yetenekleri ölçer. 2. Başarı Testleri: Yeteneğin istenilen davranışa dönüşüp dönüşmediğini değerlendirir. 3. Kişilik Testleri: Bireyin kişilik özelliklerini belirler. 4. İlgi Testleri: Bireyin ilgi alanlarını tespit eder. 5. Tutum Testleri: Bireyin düşünce, duygu ve eylem tepkilerini ölçer. Test dışı teknikler ise şunlardır: 1. Görüşme: Bireyle doğrudan konuşarak bilgi toplama. 2. Anket: Görüş ölçümü ve bilgi toplama amacıyla kullanılan soru listeleri. 3. Öğrenci Tanıma Fişi: Öğrencinin demografik bilgilerini verir. 4. Problem Tanıma Envanteri: Öğrencinin problemlerini belirlemeye yardımcı olur. 5. Gözlem: Bireyin davranışlarını doğal ortamında izleme.

    Özel eğitim okullarında psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine ilişkin psikolojik danışmanların görüş ve önerileri nelerdir?

    Özel eğitim okullarında psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine ilişkin psikolojik danışmanların görüş ve önerileri şunlardır: 1. Okul Yönetimi ve Öğretmenler: Okul yönetimi ve öğretmenlerin özel eğitim ve PDR hizmetleri hakkında yeterli bilgiye sahip olmaları gerekmektedir. 2. Öğrenci Sorunları: Psikolojik danışmanlar, öğrencilerde en çok davranış problemleri ve zihin kuramı eksikliği gibi sorunlarla karşılaştıklarını belirtmişlerdir. 3. Aile Katılımı: Ailelerin ilgisiz oldukları ve seminerlere katılımın az olduğu ifade edilmiştir. 4. Fiziksel Ortam: PDR servisinin fiziksel ortamının özel gereksinimli öğrenciler için yetersiz olduğu, bireysel görüşme ve grup çalışmaları için uygun bir ortamın olmadığı belirtilmiştir. 5. İstihdam: Mezun olan özel gereksinimli bireylerin istihdamında yetersizlikler olduğu, bu konuda MEB'in işletmelerle projeler yapması önerilmiştir. 6. Eğitim ve Denetim: Psikolojik danışmanlara, özel eğitimde rehberliğe yönelik lisans eğitimleri sırasında eğitimler verilmesi ve denetleyicilerin alandan olması önerilmektedir.

    Psikolojik danışma ve rehberlik çalışmaları kaça ayrılır?

    Psikolojik danışma ve rehberlik çalışmaları genel olarak 12 ana türe ayrılır: 1. Psikolojik Danışma Hizmetleri: Bireylerin kişisel, sosyal, akademik ve mesleki konularda gelişimlerini destekler. 2. Bireyi Tanıma Hizmetleri: Bireyin yeteneklerini, kişilik özelliklerini ve ilgi alanlarını tanıma. 3. Bilgi Toplama ve Sunma: Öğrencilere eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal bilgiler sunma. 4. Yöneltme ve Yerleştirme: Öğrencilerin ilgi ve yeteneklerine uygun okullara ve programlara yönlendirilmesi. 5. İzleme: Sunulan rehberlik hizmetlerinin etkinliğinin değerlendirilmesi. 6. Oryantasyon: Okula yeni başlayan öğrencilerin çevreye uyum sağlaması için yapılan yardımlar. 7. Sevk: Sorunun okul sınırlarını aşması durumunda öğrenciyi ilgili yerlere yönlendirme. 8. Program-Plan Hazırlama: Rehberlik hizmetlerinde kullanılacak programların ve planların hazırlanması. 9. Müşavirlik-Konsültasyon: Öğretmen, yönetici ve velilere rehberlik hizmetleri konusunda bilgilendirme. 10. Araştırma-Değerlendirme: Rehberlik faaliyetlerinin değerlendirilmesi ve yeni çalışmaların planlanması. 11. Çevre ile İlişkiler: Okul çevresinin öğrenciler üzerindeki olumlu ve olumsuz etkilerinin incelenmesi. 12. Veli ile İlişkiler: Velilere öğrencilerin gelişim özellikleri ve başarıları hakkında bilgilendirme.

    Rehberlik çeşitleri nelerdir?

    Rehberlik çeşitleri, temel işlevlerine ve hizmet alanlarına göre sınıflandırılabilir. Temel işlevlerine göre rehberlik çeşitleri: 1. Geliştirici Rehberlik: Bireylerin gelişimsel süreçlerini destekleyerek tam potansiyelleriyle gelişimlerini hedefler. 2. Çare Bulucu - Düzeltici - İyileştirici Rehberlik: Var olan sorunları ortadan kaldırmayı amaçlar. 3. Uyum Sağlayıcı Rehberlik: Öğrencilerin yeni bir duruma uyum sağlamalarını kolaylaştırır. 4. Ayarlayıcı Rehberlik: Eğitim programlarının öğrencilerin ilgi, yetenek ve ihtiyaçlarına göre düzenlenmesine yardımcı olur. 5. Tamamlayıcı Rehberlik: Eğitim-öğretim etkinliklerinin rehberlik hizmetleriyle birlikte yürütülmesini sağlar. 6. Önleyici Rehberlik: Olumsuz durumların ortaya çıkmadan önlenmesini hedefler. 7. Yöneltici Rehberlik: Bireylerin uygun alan, ders veya meslek seçmelerine yardımcı olur. Hizmet alanlarına göre rehberlik çeşitleri: 1. Eğitim Rehberliği: Okullarda öğrencilerin akademik başarılarını artırmayı hedefler. 2. Sağlık Rehberliği: Koruyucu ruh sağlığı hizmetleri sunar. 3. Sosyal Yardım Rehberliği: Sosyal hizmetler ve çocuk esirgeme gibi kurumlarda sunulur. 4. Endüstri Rehberliği: Sanayi kuruluşları ve işçi sendikalarında verimliliği artırmayı amaçlar. 5. Spor Rehberliği: Sporcuların motivasyonlarını ve performanslarını destekler. 6. Adalet ve Güvenlik Rehberliği: Cezaevlerinde ve mahkemelerde psikolojik danışmanlık hizmeti sunar.

    Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri özel eğitim okullarında nasıl yürütülmelidir?

    Özel eğitim okullarında psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri şu şekilde yürütülmelidir: 1. Fiziksel Ortam: Psikolojik danışma ve rehberlik servisinin fiziksel ortamı, özel gereksinimli öğrenciler için uygun olmalıdır; bireysel görüşme ve grup çalışmaları için uygun alanlar oluşturulmalıdır. 2. Eğitim ve İşbirliği: Öğretmenlere, lisans eğitimleri sırasında özel eğitim ve psikolojik danışma hizmetleri hakkında dersler verilmelidir. 3. Hizmet Türleri: Psikolojik danışmanlar, öğrencilere mesleki rehberlik, eğitsel rehberlik, bilgi verme ve grup rehberliği gibi hizmetler sunmalıdır. 4. Yasal ve Etik Kurallar: Rehberlik hizmetleri, Milli Eğitim Bakanlığı'nın Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Etik Yönergesi'ne uygun olarak yürütülmelidir. Bu yönerge, gizlilik, ihmal ve istismar vakalarının bildirimi gibi konuları kapsar.