• Buradasın

    Özel eğitim ve rehberlik kolaylaştırıcı kişi uygulaması nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Özel eğitim ve rehberlik kolaylaştırıcı kişi uygulaması, tam zamanlı kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitimlerine devam eden özel gereksinimli öğrencilere, ailenin talebi ve Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Geliştirme Birimi'nin kararı doğrultusunda, sınıf içinde ve dışında destek olmak amacıyla uygulanır 14.
    Kolaylaştırıcı kişinin bazı görevleri:
    • Müfredatın öğrenciye göre uyarlanması 5.
    • Eğitim materyallerinin öğrenciye uygun hale getirilmesi 5.
    • Sınıfın fiziksel düzenlemesinin yapılması 5.
    • Problem davranışların yönetilmesi 5.
    • Özbakım becerilerinin öğretilmesi 5.
    • Akranlarla sosyal iletişimin desteklenmesi 5.
    Kolaylaştırıcı kişiler, özel eğitim hakkında bilgi sahibi olmalı ve öğrencinin güçlü-zayıf yönlerini bilmelidir 5. Bu uygulama, yasa ve yönetmeliklerde tam olarak netleşmediği için uygulamada bazı sorunlar yaşanabilmektedir 5.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Özel eğitim ve rehberlik hizmetleri yönetmeliği nedir?

    Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Yönetmeliği, özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin eğitim haklarından yararlanmalarını ve rehberlik hizmetlerinin yürütülmesini sağlamak amacıyla Türk Millî Eğitiminin genel amaçları ve temel ilkeleri doğrultusunda hazırlanmış bir yönetmeliktir. Kapsamı: Özel eğitime ihtiyacı olan bireylere sunulacak eğitim ve öğretim hizmetlerinin yürütülmesine yönelik hükümleri kapsar. Okullardaki ve kurumlardaki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin yürütülmesini içerir. Bazı temel ilkeleri: Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitimine erken yaşta başlanır. Özel eğitim hizmetleri, bireyleri sosyal ve fiziksel çevrelerinden ayırmadan planlanır. Bireylerin eğitsel performansları doğrultusunda amaç, içerik ve öğretim süreçlerinde uyarlamalar yapılarak diğer bireylerle birlikte eğitim görmelerine öncelik verilir. Ailelerin, özel eğitim sürecinin her aşamasına aktif katılmaları sağlanır.

    Rehberlik ve özel eğitimde bireyi tanıma teknikleri nelerdir?

    Rehberlik ve özel eğitimde bireyi tanıma teknikleri iki ana başlıkta incelenir: test teknikleri ve test dışı teknikler. Test teknikleri: Başarı testleri. Yetenek testleri. Kişilik testleri. İlgi envanterleri. Tutum ölçekleri. Test dışı teknikler: Gözleme dayalı teknikler. Kendini anlatmaya dayalı teknikler. Başkalarının kanılarına dayalı teknikler. Etkileşime dayalı teknikler. Diğer teknikler (vaka incelemesi, vaka konferansı, bibliyoterapi, öğrenci tanıma fişi vb.).

    Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri özel eğitim okullarında nasıl yürütülmelidir?

    Özel eğitim okullarında psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri şu şekilde yürütülmelidir: 1. Fiziksel Ortam: Psikolojik danışma ve rehberlik servisinin fiziksel ortamı, özel gereksinimli öğrenciler için uygun olmalıdır; bireysel görüşme ve grup çalışmaları için uygun alanlar oluşturulmalıdır. 2. Eğitim ve İşbirliği: Öğretmenlere, lisans eğitimleri sırasında özel eğitim ve psikolojik danışma hizmetleri hakkında dersler verilmelidir. 3. Hizmet Türleri: Psikolojik danışmanlar, öğrencilere mesleki rehberlik, eğitsel rehberlik, bilgi verme ve grup rehberliği gibi hizmetler sunmalıdır. 4. Yasal ve Etik Kurallar: Rehberlik hizmetleri, Milli Eğitim Bakanlığı'nın Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Etik Yönergesi'ne uygun olarak yürütülmelidir. Bu yönerge, gizlilik, ihmal ve istismar vakalarının bildirimi gibi konuları kapsar.

    Psikolojik danışma ve rehberlik çalışmaları kaça ayrılır?

    Psikolojik danışma ve rehberlik çalışmaları, hizmet alanlarına göre ve problem alanlarına göre olmak üzere iki ana şekilde ayrılır. Hizmet alanlarına göre rehberlik türleri: Eğitim alanında rehberlik. Sağlık alanında rehberlik. Sosyal yardım alanında rehberlik. Endüstri alanında rehberlik. Problem alanlarına göre rehberlik türleri: Kişisel rehberlik. Mesleki rehberlik. Eğitsel rehberlik.

    Rehberlik çeşitleri nelerdir?

    Rehberlik çeşitleri farklı kriterlere göre sınıflandırılabilir: Birey sayısına göre: bireysel rehberlik; grup rehberliği. Hizmet alanlarına göre: eğitim; sağlık; sosyal yardım; endüstri; spor; adalet. Eğitim kademelerine göre: okul öncesi; ilköğretim; ortaöğretim; yükseköğretim. Temel işlevlerine göre: uyum sağlayıcı rehberlik; yöneltici rehberlik; geliştirici rehberlik; önleyici rehberlik; ayarlayıcı rehberlik; tamamlayıcı rehberlik. Problem veya konu alanına göre: eğitsel rehberlik; mesleki rehberlik; kişisel rehberlik.

    Özel eğitim okullarında psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine ilişkin psikolojik danışmanların görüş ve önerileri nelerdir?

    Özel eğitim okullarında psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine ilişkin psikolojik danışmanların bazı görüş ve önerileri: Okul yönetimi ve öğretmenlerle iletişim: Psikolojik danışmanlar, okul yönetimi ve öğretmenlerle iş birliği içinde olduklarını, ancak aile katılımının eksik olduğunu belirtmişlerdir. Öğretmenlere yönelik eğitimler: Öğretmenlere lisans eğitimleri sırasında PDR hizmetleri hakkında dersler verilmesi ve belirli aralıklarla özel eğitime ilişkin hizmet içi eğitimler düzenlenmesi önerilmiştir. Öğrenci sorunları: Psikolojik danışmanlar, öğrencilerde en çok davranış problemleri ve zihin kuramı eksikliği gibi sorunlarla karşılaştıklarını ifade etmişlerdir. Fiziksel ortam yetersizliği: PDR servisinin fiziksel ortamının özel gereksinimli öğrenciler için yetersiz olduğu, bireysel görüşme ve grup çalışmaları için uygun ortamın bulunmadığı belirtilmiştir. Denetim sorunları: Müfettişlerin özel eğitim ve rehberlik hizmetleri hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıkları ve denetimlerin evrak üzerinden yapıldığı dile getirilmiştir. Kaynak yetersizliği: Özel eğitimde rehberlik çalışmalarına yönelik yeterli kaynağın bulunmadığı ifade edilmiştir. İstihdam sorunları: Mezun olan özel gereksinimli bireylerin istihdamında yetersizlikler olduğu ve korumalı iş yerlerinin sayısının artırılması gerektiği belirtilmiştir.

    Özel eğitim uygulamaları kaça ayrılır?

    Özel eğitim uygulamaları genel olarak şu şekilde ayrılır: Kaynaştırma/Bütünleştirme: Özel eğitim ihtiyacı olan bireyler, akranlarıyla aynı sınıfta eğitim alır ve destek eğitim odalarından yararlanır. Özel Eğitim Sınıfları: Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler, ayrı sınıflarda eğitim alır. Özel Eğitim Okulları: Özel olarak yetiştirilmiş personel ve özel eğitim programları ile hizmet veren kurumlardır. Evde veya Hastanede Eğitim: Sağlık sorunları nedeniyle okula gidemeyen öğrencilere sunulan hizmetlerdir. Ayrıca, destek eğitim programları ve proje üretimi ve yönetimi programları gibi bireysel yetenekleri geliştirmeye yönelik uygulamalar da özel eğitim kapsamında yer alır.