• Buradasın

    Merleu Ponty'nin temel kavramları nelerdir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    A contemplative figure stands in a sunlit Turkish courtyard, their hands gently touching a textured stone wall, embodying Merleau-Ponty's concepts of bodily perception and intentionality.
    Maurice Merleau-Ponty'nin temel kavramlarından bazıları şunlardır:
    • Beden 12. Merleau-Ponty, beden kavramını felsefi tartışmanın merkezine yerleştirir ve bedenin hem özne hem de nesne olduğunu savunur 12.
    • Yönelimsellik (intentionality) 13. Merleau-Ponty, bilincin biyolojik, psikolojik, sosyal ve kültürel tüm ilişki ağlarını içine alan ve dünyaya bedeniyle bir bütün olarak yönelimini ifade eden bir yönelimsellik kavramından bahseder 3.
    • Algının fenomenolojisi 14. Merleau-Ponty'ye göre algı, öznenin bedenselliğinden bağımsız değerlendirilemez ve öznenin bu dünyada bedenli bulunuşuna aittir 24.
    • Klasik ve modern dünya 4. Merleau-Ponty, aklı esas alan klasik dünyanın, algıyı esas alan modern dünyadan farklılaştığını analizleriyle gösterir 4.
    • Pre-refleksif bilinç 5. Merleau-Ponty, özne ve nesne ikileminin söz konusu olmadığı, kendi kendinin bilincinden önce gelen bilince pre-refleksif bilinç adı verir 5.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Merleauponty sözlüğü ne anlatıyor?

    Merleau-Ponty Sözlüğü, Fransız filozof Maurice Merleau-Ponty'nin karmaşık ve metaforik üslubunu aydınlatmak amacıyla hazırlanmıştır. Sözlük, Merleau-Ponty'nin fenomenolojik yaklaşımını ve felsefesini, özellikle algının bedenle ilişkisini ve geleneksel epistemolojik ile ontolojik ayrımlara karşı çıkışını açıklamaya odaklanır. Merleau-Ponty'nin "ten", "açılma", "kesişme" gibi kavramları, belirli anlamlara sabitlenmek yerine, teorik projeye göre değişen yeni anlamlar kazanır. Sözlük, okuyucuya, Merleau-Ponty'nin ortaya koyduğu felsefi eserin ötesine geçen bir program sunar; bu program, yazara ait olduğu kadar okuyucuya da aittir.

    Merleau Ponty'e göre beden nasıl bir araçtır?

    Merleau-Ponty'e göre beden, dünyadaki tüm şeyler arasında bir özne olarak hem onlara yönelen hem de onlarla uzamda bulunan bir varlıktır. Bedenin araç olarak bazı özellikleri: Yönelimsellik ve algı: Beden, yönelimsellik ve algı sayesinde dünyaya yönelir ve onu algılar. Özne ve nesne: Beden, hem özne hem de nesne boyutunu kendinde bütünler. Kullanım: Bedenin kullanımı, biyolojik işlevlerinin ötesinde, duygusal ve kültürel anlamlar içerir. Kayganlık: Bedenin işlevleri arasındaki sınırlar belirsizdir; nedensel bağlantılarla açıklanamaz. Ten: Beden, dünyayla bağlantı noktası olan "ten" sayesinde dünya ile ilişki kurar. Merleau-Ponty, bedeni, Kartezyen düalizmin aksine, varoluşunun bir parçası olarak görür ve zihni bedenden daha kıymetli bir konuma koyan duruşa karşı çıkar.

    Merleau Ponty yönelimsellik nedir?

    Merleau-Ponty'de yönelimsellik, bilincin daima bir şeyin bilinci olması anlamına gelen Husserl'in fenomenolojisinin temel kavramıdır. Bu kavram, insanın dünya ile ilişkisini algısal ve bedensel bir bakış açısıyla betimlemek için kullanılır. Ayrıca, yönelimsellik, öznenin dış dünyayla etkileşiminde alışkanlık ve deneyim gibi unsurları da içerir ve bilinç-beden bütünlüğünün bir ifadesi olarak kabul edilir.

    Merleauponty'nin felsefenin temel sorunu nedir?

    Maurice Merleau-Ponty'nin felsefesinin temel sorunu, özne-nesne ikiliğidir. Merleau-Ponty, bu sorunu çözmek için bedeni felsefi tartışmanın merkezine yerleştirir. Merleau-Ponty, algının önemini vurgulayarak, Husserl'in fenomenolojisinden etkilenir ancak onu dönüştürür.

    Merlau Ponty'ye göre çocuk nasıl öğrenir?

    Merleau-Ponty'ye göre çocuk, dili ve dünyayı duyusal deneyimler ve sosyal etkileşimler yoluyla öğrenir. Dil öğrenimi: Çocuk, daha ilk uyanma anlarından itibaren çevresindeki insanların konuşmalarını duyar ve bu akustik his, öncelikle uzuvlarını, ardından ses organlarını harekete geçirir. Dünya algısı: Çocuk, dünyayı ve kendi bedenini bir bütün olarak deneyimler; her duyu, çocuğun eylemlerinde birlikte çalışır. İntersubjektiflik: Çocuk, başkalarının duygularını ve niyetlerini, onların vücut hareketlerine bakarak anlar. Merleau-Ponty, çocukları "miniature yetişkinler" olarak görmez; onların, yetişkinlerden farklı, kendine özgü bir bilinç ve öğrenme biçimi olduğunu savunur.