• Buradasın

    2005 ve 2018 Türkçe öğretim programları arasındaki fark nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    2005 ve 2018 Türkçe öğretim programları arasındaki bazı farklar şunlardır:
    • Öğrenme Alanları: 2005 programında okuma, yazma, dinleme, konuşma, görsel okuma ve görsel sunu şeklinde 5 öğrenme alanı bulunurken, 2018 programında dinleme/izleme, konuşma, okuma ve yazma şeklinde 4 öğrenme alanı yer almaktadır 125.
    • Kazanım Sayısı: 2005 programında toplam 1124 kazanım, 2018 programında ise 95 kazanım bulunmaktadır 3.
    • Esneklik: 2018 programında öğretmene daha fazla esneklik tanınmakta ve öğrenme alanlarına ilişkin kazanımlar daha az alt başlık altında sınıflandırılarak daha anlaşılır ve uygulanabilir hale getirilmiştir 14.
    • Metinle Öğrenme: 2018 programında metin öğretimi yerine metinle öğrenme anlayışı öngörülmüştür 5.
    • Ölçme ve Değerlendirme: 2018 programında akran değerlendirmesi de yer alırken, 2005 programında daha çok kendini değerlendirme ve süreç bazında değerlendirme yapılması planlanmıştır 24.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Türkçe öğretimi kaça ayrılır?

    Türkçe öğretimi, temel dil becerilerinin öğretimine yönelik yöntemler ve genel öğretim yöntemleri olarak ikiye ayrılabilir. Temel dil becerilerinin öğretimine yönelik yöntemler: Okuma yöntemleri; Dinleme yöntemleri; Konuşma yöntemleri; Yazma yöntemleri. Genel öğretim yöntemleri: Düz anlatım; Tartışma; Örnek olay; Problem çözme; Proje. Ayrıca, 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı'na göre, yöntem ve tekniklerin strateji olarak da ele alındığı görülmektedir.

    Türkçe dersinde hangi öğretim programı uygulanacak?

    2024-2025 eğitim öğretim döneminde Türkçe dersinde 2024 İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı (2024 İTDP) uygulanacaktır. 2024 İTDP, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli anlayışına uygun olarak hazırlanmıştır. Türkçe dersi öğretim programları, dinleme, konuşma, okuma ve yazma gibi öğrenme alanlarını içerir.

    Öğretim programlarının öğrenci profili nedir?

    Öğretim programlarının öğrenci profili, öğrencilerin sadece akademik başarılarıyla değil, aynı zamanda zihinsel, sosyal, duygusal, fiziksel ve ahlaki gelişimleriyle bir bütün olarak ele alındığı bir anlayışı ifade eder. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli gibi yaklaşımlarda öğrenci profili şu temel prensiplere dayanır: Ontolojik bütünlük: Ruh ve beden bütünlüğü. Epistemolojik bütünlük: Bilgi ve bilgelik. Zamansal bütünlük: Geçmişten geleceğe eğitim prensibi. Aksiyolojik olgunluk: Ahlaki bilinç ve estetik bakış açısı. Bu çerçevede, öğrencilerin yetkin ve erdemli bireyler olarak yetiştirilmesi hedeflenir.

    Öğretim programlarının amaçları nelerdir?

    Öğretim programlarının amaçları, okul öncesi, ilköğretim ve ortaöğretim seviyelerinde birbirini tamamlayıcı bir şekilde şu hedeflere ulaşmaya yöneliktir: Okul öncesi eğitimi tamamlayan öğrenciler için, bireysel gelişim süreçleri göz önünde bulundurularak bedensel, zihinsel ve duygusal alanlarda sağlıklı şekilde gelişimlerini desteklemek. İlkokulu tamamlayan öğrenciler için, gelişim düzeyine ve bireyselliğine uygun olarak ahlaki bütünlük ve öz farkındalık çerçevesinde, öz güven ve öz disipline sahip, temel düzeyde sözel, sayısal ve bilimsel akıl yürütme ile sosyal becerileri ve estetik duyarlılığı kazanmış bireyler olmalarını sağlamak. Ortaokulu tamamlayan öğrenciler için, ilkokulda kazandıkları yetkinlikleri geliştirmek suretiyle millî ve manevi değerleri benimsemiş, haklarını kullanan ve sorumluluklarını yerine getiren, temel düzey beceri ve yetkinlikleri kazanmış bireyler olmalarını sağlamak. Liseyi tamamlayan öğrenciler için, ilkokul ve ortaokulda kazandıkları yetkinlikleri geliştirmek suretiyle millî ve manevi değerleri hayat tarzına dönüştürmüş, üretken ve aktif vatandaşlar olarak yurdun iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınmasına katkıda bulunan, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bir mesleğe, yükseköğretime ve hayata hazır bireyler olmalarını sağlamak. Ayrıca, öğretim programlarının amaçları arasında eleştirel düşünen, problem çözen, karar veren, mesuliyet ve ülkü sahibi nesiller yetiştirmek de yer alır.

    Öğretim programları hakkında görüş ve önerileri nelerdir?

    Öğretim programları hakkında bazı görüş ve öneriler: Paydaş katılımı: Öğretim programları, konu alanı uzmanları, eğitim bilimciler, öğretmenler, veliler ve öğrencilerin de içinde bulunduğu tüm paydaşların görüşleriyle bilimsel ölçütler çerçevesinde hazırlanmalıdır. İhtiyaç analizi: Program geliştirme sürecinde ulusal boyutta ihtiyaç analizi yapılmalı, anket, görüşme, gözlem gibi tekniklerle veri toplanmalıdır. Sistematik geri bildirim: Askı süreci en az üç ay devam etmeli, gelen eleştiri ve öneriler dikkate alınarak programlara yansıtılmalıdır. Fiziksel altyapı: Okulların, yeni öğretim programlarının gerektirdiği şekilde düzenlenmesi, uygulamaya yönelik laboratuvarlar ve deneyim alanları oluşturulması gerekmektedir. Hizmet içi eğitim: Öğretmenlere, yeni öğretim programlarıyla ilgili nitelikli hizmet içi eğitimler sunulmalıdır. Değerlerin entegrasyonu: Öğretim programlarında değerlerin daha görünür kılınması, duyuşsal ve beceri boyutlarının da ele alınması gerekmektedir.

    Türkçe dersi öğretim programı kaç kez değişti?

    Türkçe dersi öğretim programı birkaç kez değiştirilmiştir. Bazı değişiklikler: 2006: 2006 Türkçe Dersi Öğretim Programı hazırlanmıştır. 2015: 2015 Türkçe Dersi Öğretim Programı yürürlüğe girmiştir. 2024: Nisan 2024'te Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında yeni bir Türkçe dersi öğretim programı taslağı kamuoyuna sunulmuş ve Mayıs 2024'te onaylanmıştır. Bu bilgilere göre, Türkçe dersi öğretim programı en az üç kez değiştirilmiştir.

    Türk Dili ve Edebiyatı öğretim programı nedir?

    Türk Dili ve Edebiyatı Öğretim Programı, öğrencilerin edebiyatla tanışmalarını ve Türk dilinin inceliklerini keşfetmelerini amaçlayan bir programdır. Programın temel hedefleri şunlardır: - Anlama ve anlatma becerilerinin geliştirilmesi: Okuma, dinleme ve yazma çalışmalarının bütünleştirilmesi. - Estetik zevkin artırılması: Edebî metinler aracılığıyla öğrencilerin estetik algılarının geliştirilmesi. - Disiplinlerarası düşünme: Edebiyatın bilimle ilişkisini fark ettirerek, öğrencilerin farklı alanlar arasında bağlantı kurmalarının sağlanması. Programda yer alan diğer önemli unsurlar: - Zümre çalışmaları: Diğer derslerle iş birliği yapılarak öğrencilere kaynaklık edecek kitaplara yer verilmesi. - Tarihî perspektif: Tarihî bir perspektif kazandıracak konulara yer verilmesi. - 21. yüzyıl becerileri: Eleştirel düşünme, problem çözme, yenilikçilik gibi becerilerin kazandırılması.