Türkistan, İran'dan Çin'e uzanan geniş bir alanı kapsar. XIX. yüzyıla kadar bölgenin adı Türkistan'dı. Günümüzde Doğu ve Batı Türkistan olarak ikiye ayrılır
Basmacı, Çarlık döneminde Rusların Türkistan'daki çetecileri tanımlamak için kullandığı terimdir. 1918'de Hokand'ın Sovyetlere teslim olmasıyla Basmacı Hareketi başladı. Fergana'da 3 milyondan fazla Türkistan Türkü yaşıyordu
Türkistan'daki ilk Türk devletlerinin medeniyete katkıları incelenecek. İslam medeniyetinin 7-13. yüzyıllardaki katkıları ele alınacak. İslamiyet'in kabulüyle Türk sosyal ve kültürel hayatındaki değişimler incelenecek. Anadolu'nun Türkleşmesi ve İslamlaşması süreci değerlendirilecek
Bu video, bir öğretmenin öğrencilere Türkistan medeniyet havzası hakkında bilgi verdiği bir eğitim dersidir. Öğretmen, yeni müfredat çerçevesinde Türkistan kavramını ve tarihsel önemini anlatmaktadır.. Video, Türkistan'ın coğrafi konumu ve anlamı ile başlayıp, bu medeniyet havzasını oluşturan iki önemli Türk topluluğu olan İskitler ve Asya Hunları hakkında detaylı bilgiler sunmaktadır. İskitler'in konar-göçer bir topluluk olduğu, at biniciliğinde başarılı oldukları ve Anadolu ve Mezopotamya'yı etkilediği anlatılırken, Asya Hunları'nın Türk tarihinin ilk gerçek manada teşkilatlı devleti olduğu, kurucusu Teoman ve en ünlü hükümdarı Mete Han'ın (Baga) önemli başarıları açıklanmaktadır. Video, Türk tarihinin ilk devlet teşkilatlanması ve ordu yapılanmasının temelini oluşturan Asya Hunları'nın taht kavgası sonucu ikiye ayrılıp Çinliler tarafından yıkılmasıyla sona ermektedir.
Çağatayca, 15. yüzyılda Timurluların yönetiminde gelişen ortak yazı dilidir. Çağatay Han, 1229'da kardeşi Ögedey adına Çağatay Hanlığı'nı kurmuştur. Çağatay terimi ilk kez Ali Şir Nevâyî'de edebi dili tanımlamak için kullanılmıştır
1040-1299 yılları arasındaki Türk-İslam medeniyetinin gelişimi incelenecektir. Askeri mücadeleler, devlet teşkilatı ve sosyal yaşam konuları ele alınacaktır. Anadolu'nun Türkleşmesi ve İslamlaşması süreci değerlendirilecektir
Türkistan, 2 bin yıllık geçmişe sahip eski adı "Yesi" olan tarihi bir şehirdir. Hoca Ahmed Yesevi'nin doğduğu ve yaşadığı şehir olarak bilinir. Arslan Baba Türbesi ve kadim Otrar kenti bölgede bulunur. Yesevi Türbesi, 14. yüzyılda Emir Timur tarafından inşa edilmiştir
Bu video, Rusya'nın tarihsel gelişimini ve Türk topraklarına olan etkisini anlatan tarihsel bir anlatımdır. Anlatıcı, 13. yüzyıldan başlayarak Rusya'nın yükselişini ve Türk topraklarını nasıl ele geçirdiğini kronolojik olarak aktarmaktadır.. Video, Moskova Knezliği'nin kuruluşundan başlayarak Rusya'nın güçlenmesini, Altın Orda Hanlığı'ndan bağımsızlığını kazanmasını ve ardından Türk topraklarına olan genişlemesini anlatmaktadır. İlk bölümde Kazan Hanlığı, Astrahan Hanlığı, Sibir Hanlığı ve Türkistan'daki Özbek hanlıklarının ele geçirilmesi ele alınırken, ikinci bölümde 1873'ten 1890'lara kadar olan dönemde Rusya'nın Türkistan'ı işgal süreci, Hazar'ın doğusundaki limanların artırılması, Hive vahasının işgali ve Türkmenlerin direnişi gibi önemli olaylar anlatılmaktadır.. Videoda ayrıca General Kaufman ve "Beyaz General" olarak anılan Skolebev gibi önemli askeri komutanların rolü, Rusya'nın göç ve iskan politikaları ile İngilizlerle olan emperyalist rekabetinin bu işgal sürecindeki etkisi de vurgulanmaktadır.
Bu video, "Fragman Haber" kanalında yayınlanan bilgilendirici bir içeriktir.. Video, "Savaşçı" dizisinde bahsedilen Türkistan coğrafyası hakkında bilgi vermektedir. Türkistan'ın Orta Asya'nın tarihi ve kültürel adı olduğu, haritada kırmızı alan Batı Türkistan, mavi alan Doğu Türkistan, yeşil alan ise Güney Türkistan olarak gösterildiği anlatılmaktadır. Ayrıca Afganistan'ın İngiliz sömürgecilerin kurduğu bir devlet olduğu ve "Savaşçı" dizisinde anlatılan konunun atalarımızın ayak bastığı topraklar olduğu vurgulanmaktadır.
Bu video, Retro Yayıncılık'ta çekilen bir eğitim içeriğidir. Videoda bir öğretmen ve Furkan adında bir öğrenci yer almaktadır.. Video, 9. sınıf tarih müfredatının güncellenmesi kapsamında İslam öncesi Türk tarihi ünitesini ele almaktadır. İçerikte Türk adının anlamı, Türkistan'ın önemi, Ötüken'in doğudan doğuşu, gök tengri inanışı ve atalar kültü gibi konular anlatılmaktadır. Ayrıca Andronova, Karasuk, Tagar gibi Orta Asya kültür merkezleri ve Türklerin Orta Asya'dan Anadolu'ya göçleri de açıklanmaktadır.. Öğretmen, KPSS, TYT, AYT ve adli idari hakimlik sınavlarında bu üniteden soru geleceğini vurgulayarak, öğrencilerin genel yapıyı anlamaları gerektiğini, ezberlememeleri gerektiğini ifade etmektedir. MEB kitabının güncellenmesiyle "Orta Asya" yerine "Türkistan" teriminin kullanıldığı da belirtilmektedir.
Bu video, Prof. Dr. İlber Ortaylı ve Prof. Dr. Hasan Ali Karasar arasında geçen, Türk dünyası konusunda detaylı bir akademik sohbet programıdır. Konuşmacılar tarih, etnik kimlik ve kültürel yapılar üzerine uzmanlaşmış akademisyenlerdir.. Sohbet, Türk dünyasının tanımı, kapsamı ve tarihsel gelişimi üzerine odaklanmaktadır. Balkanlar'dan Pasifik Okyanusu'na kadar uzanan Türk dünyasının coğrafi sınırları, Türkistan kavramının tarihsel gelişimi, Rus İmparatorluğu ve Sovyetler Birliği dönemindeki Türk toplulukları, Çin'in Türkistan coğrafyasına etkileri gibi konular ele alınmaktadır.. Konuşmada ayrıca Türk dünyasındaki çeşitli etnik gruplar (Kırım Türkleri, Uygurlar, Başkurtlar, Gagavuzlar, Çuvaşlar), diller, kültürler ve tarihsel süreçler detaylı şekilde incelenmektedir. İran'daki Türk azınlıklar, Qashqai topluluğu, göçebe yaşam tarzları ve komünizm tarihi gibi konular da sohbetin bir parçasıdır. Video, Türk dünyasının genişliği ve çeşitliliği üzerine kapsamlı bir bakış sunmaktadır.
Bu video, Türkistan topraklarında bulunan İmam Serahsi türbesi hakkında bilgi veren bir belgesel formatındadır. İmam Serahsi, "İmamların Güneşi" lakaplı büyük Türk-Islam alimi olarak tanıtılmaktadır.. Video, İmam Serahsi'nin hayatı, eserleri ve türbesinin konumu hakkında bilgiler sunmaktadır. 2009 yılında Serahs kasabasında doğan İmam Serahsi'nin, felsefe ve mantıktaki dehası, Hanefi mezhebi fıkhına dair önemli eserlerinden El-Mesud'un müellifi olduğu anlatılmaktadır. 1073 yılında zindanda tutulduğu ve burada 14 yılda 32 ciltlik El-Mesud'u yazdığı, 1090 yılında Özgen'de vefat ettiği belirtilmektedir. 2012 yılında Türkiye Diyanet Vakfı tarafından inşa edilen türbesi, günümüzde bölgenin önemli manevi ziyaret mekanlarından biridir.
Bu video, 1905 Rus Devrimi'nin tarihsel gelişimini anlatan eğitim içeriğidir. Videoda II. Nikolay Çar, Lenin ve diğer önemli tarihi karakterler yer almaktadır.. Video, 1905 Rus Devrimi'nin nedenlerini, gelişimini ve sonuçlarını kronolojik olarak anlatmaktadır. İlk bölümde Kırım Savaşı sonrası Rusya'nın yenileşme çabaları, Türkistan'ın işgali, Rus-Japon Savaşı ve işçi sınıfının oluşumu gibi önemli dönüm noktaları ele alınırken, ikinci bölümde Türkistan'daki Türklerin bu devrime tepkileri ve 1905-1907 yılları arasındaki milli ayaklanma süreci anlatılmaktadır.. Videoda ayrıca 17 Ekim Manifestosu, Moskova ayaklanması ve devrim sonrası gelişmeler de yer almaktadır. Türkistan'daki İslamcı ve Türkçü grupların devrime hazırlıksız yakalandığı, Dumanın (parlamentonun) açılmasına rağmen Türklerin görmezden gelindiği için büyük bir milli ayaklanma başladığı vurgulanmaktadır.
Bu video, Türkistanlı dört dervişin (Ağaca Ahmed, Mahmud, Dehlivan Hamza ve Arslan Bab'ın oğlu Mansur) hikayesini anlatan bir dizi veya film bölümüdür. Hikayede ayrıca Yusuf Hemedani, Dubeys bin Sadaka, Kara Leyla ve Selçuklu hükümdarı gibi karakterler de yer almaktadır.. Video, dört dervişin tahta kılıçlarla zulme karşı mücadelelerini ve Bağdat'ta yaşanan siyasi ve dini çatışmalara katılmalarını konu almaktadır. Hikaye, dervişlerin yolculuğunda karşılaştıkları bir aileyle tanışması, Dubeys bin Sadaka ile olan çatışmaları ve Bağdat'taki adaletsizliklerle mücadelelerini anlatmaktadır.. Videoda ayrıca Hacı Ahmet'in (Ahmet Bozkırlı) Yusuf Hemedani'nin emriyle Bağdat'a gönderilmesi, şehirdeki tehlikeli durumu gözlemlemesi ve ilim-i rıza için yapılan çabalar da işlenmektedir. Hikaye, şehirdeki açlık sorunu, göçerlerin obasına geçiş ve müridlerin zikir etme sahneleriyle devam etmektedir.
Bu video, Yusuf Hemedani'nin üç halifesinden biri olan Ahmet Yesevi'nin hayatını ve tasavvufi etkisini anlatan bir belgesel formatındadır. 60 yaşında Türkistan'a dönen Yesevi, zikre, sohbete ve tefekküre önem veren bir mutasavvıf olarak tanınmaktadır.. Video, Yesevi'nin yaşam öyküsünü, öğretisini ve kerametlerini kronolojik olarak anlatmaktadır. Yesevi'nin kadınların da katıldığı zikir meclislerinde yer alması, Timur'un onun kabri üzerine türbe inşa etmesi ve türbesinin mimari özellikleri detaylı olarak ele alınmaktadır. Ayrıca Yesevilik'in Anadolu'ya yayılışı, Haydarilik ve Bektaşilik gibi diğer tasavvufi akımlarla ilişkisi ve günümüzde Türk ülkelerindeki manevi etkisi de anlatılmaktadır.
Bu video, İslam tasavvufunun önemli isimlerinden Ahmet Yesevi'nin hayatını ve etkisini anlatan bir belgesel formatındadır. Yesevi, 1166 yılında vefat eden, 99 bin müridi olan ve Türkistan'da büyük bir manevi nüfuza sahip bir tasavvufi liderdir.. Video, Yesevi'nin zikir meclislerinde kadınların bulunmasında gösterdiği önem, kerametleri ve türbesi hakkında bilgiler sunmaktadır. Ayrıca Yesevilik'in Anadolu'ya nasıl yayıldığı, Nakşibendilik, Haydarilik ve Bektaşilik gibi diğer tasavvufi akımlarla ilişkisi anlatılmaktadır. Video, Yesevi'nin hikmetlerinden ve şiirlerinden alıntılarla zenginleştirilmiştir.
Bu video, bir haber programı formatında olup, sunucu ve Hikmet adlı bir konuk tarafından Türkistan'daki Ahmet Yesevi Uluslararası Türk-Kazak Üniversitesi'nin durumunu ele alıyor. Programda ayrıca Türkiye Cumhuriyeti'nin 500 milyon dolar harcayarak inşa ettiği bu kurumun durumu hakkında bilgiler veriliyor.. Video, üniversitenin kuruluşundan bu yana yaşadığı olumlu gelişmeleri anlatarak başlıyor, ancak son yıllarda yaşanan olumsuz değişimleri vurguluyor. Üniversitede 120 Türk öğretim üyesinin görev aldığı dönemde, şu anda sadece 7-8 Türk öğretim üyesi kalmış durumda. 25 bin öğrencisi olan üniversite, Türk dünyasının her köşesinden öğrencileri kabul eden bir kurum olmasına rağmen, Türk tarafının imza yetkisi alınmış durumda ve sahipsiz durumda. Program, üniversitenin durumunu gösteren eski görüntüleri göstererek ve yetkililerin bu duruma müdahale etmesi çağrısıyla devam ediyor.
Bu video, İbrahim Ufuk Kaynakla yapılan bir röportaj formatında olup, konuşmacılar Türkistan ve Hindistan'daki Türk mirasını ve tarihsel bağları ele almaktadır.. Video, Hindistan'ın Türk toprakları olduğunu, Sakaların M.Ö. 2000-1500 yıllarında Hindistan'a göç ettiğini ve burada Türk devletleri kurduğunu anlatarak başlıyor. Ardından Delhi Sultanlığı, Seyyidler dönemi ve Babür İmparatorluğu gibi Türk sultanlıklarının tarihsel gelişimi, Hindistan'daki Türk mimarisinin özellikleri ve Osmanlı İmparatorluğu'nun Hindistan'ı 1857 yılına kadar yönettiği dönemi kronolojik olarak ele alıyor.. Konuşmacılar, Hindistan'daki Türk mimarisinin kubbe kullanımı ve sivri kemer anlayışının Türk kökenli olduğunu vurgulayarak, Doğu ve Batı mimarileri arasındaki temel farkları karşılaştırıyorlar. Ayrıca, Osmanlı'nın Hindistan seferindeki stratejik başarıları, Hadım Süleyman Paşa'nın faaliyetleri ve Osmanlı dönemindeki Hindistan'ın günümüzdeki durumundan daha zengin ve iyi durumda olduğu görüşü paylaşılıyor.
Bu video, güncel ders kitaplarına göre hazırlanmış bir eğitim içeriğidir.. Videoda 10. sınıf tarih dersinin ilk ünitesi olan "Türkistan'dan Türkiye'ye" ünitesindeki tüm sorular adım adım cevaplanmaktadır. İzleyiciler bu videoyu izleyerek tarih dersine sağlam bir başlangıç yapabilir, ödevlerini eksiksiz tamamlayabilir ve sınavlara en iyi şekilde hazırlanabilirler.
Bu video, bir konuşmacının Ahmet Yesevi'nin hayatı ve tarihi hakkında bilgi verdiği bir eğitim içeriğidir. Konuşmacı, Ahmet Yesevi'nin menkıbevi ve tarihi kişiliğini ayırt etmeye çalışmaktadır.. Video, Ahmet Yesevi'nin 12. yüzyılda yaşadığını ve Türkistan yakınlarındaki Yesi şehrinde (bugünkü Kızıl Ordu) doğduğunu anlatmaktadır. Konuşmacı, 1920'lere kadar Ahmet Yesevi'nin gerçek kişiliğiyle menkıbevi hayatı birbirine girmiş olduğunu, Fuat Köprülü'nün ilk Mushafları kitabını kaleme almasıyla bu ayrımın yapıldığını belirtmektedir. Ayrıca Karahanlı Devleti'nin tarihi ve Türkistan'ın coğrafi konumu hakkında bilgiler verilmektedir.