Bu video, Eyüp Hoca tarafından sunulan bir eğitim dersidir. Hoca, kısa kısa edebiyat serili videolarının bir parçası olarak hece ölçüsü konusunu ele almaktadır.. Videoda hece ölçüsünün tanımı, özellikleri ve türleri detaylı olarak anlatılmaktadır. Hece ölçüsünün dizelerdeki hece sayılarının eşitliğine dayanan bir ölçü olduğu, Türk dilinin yapısına en uygun ölçü olduğu ve halk edebiyatı ile milli edebiyatta sıkça kullanıldığı belirtilmektedir. Ayrıca hece ölçüsünün temel ögeleri olan hece sayısı ve durak kavramları açıklanmakta, farklı kalıpların (beşli, altılı, yedili, sekizli, onbirli, ondörtlü) özellikleri ve kullanım alanları örneklerle gösterilmektedir. Video, çeşitli şiir örnekleri üzerinden hece ölçüsünün nasıl belirleneceğini adım adım göstermektedir.
Lirik şiir duygu ve hayal gücüne dayanır, ilk şiir örnekleri liriktir. Epik şiir kahramanlık ve olağanüstü olayları anlatır, destan olarak da bilinir. Didaktik şiir bilgi vermek amacıyla yazılır, ilk örnek Hesiodos'tur. Pastoral şiir kır yaşamını ve çobanların yaşamını anlatır. Satirik şiir kişileri ve durumları iğneleyici dille eleştirir
Teşbih, anlatımı güçlendirmek için iki varlık arasında benzerlik kurulmasıdır. Benzetmenin dört öğesi: benzeyen, kendisine benzetilen, benzetme yönü ve edatı. Benzetmenin asıl öğeleri benzeyen ve kendisine benzetilendir
Ayağın dünya şiirindeki kullanımı kesin olarak bilinmemektedir. Bazı ulusların edebiyatlarında ayak hiç kullanılmamıştır. Türk halk edebiyatında İslamiyet öncesi dönemden beri ayak kullanılmıştır. Divan şiirinde göz için ayak kuralı Tanzimat'a kadar sürmüştür. Modern şiirde ayak kullanımı giderek azalmaktadır
Bu video, bir eğitim içeriği olup, konuşmacı istifam sanatını anlatmaktadır.. Video, istifam sanatının tanımını ve özelliklerini açıklayarak başlıyor. İstifam, cevap beklemeksizin şairin anlamı kuvvetlendirmek amacıyla sorduğu sorular olarak tanımlanıyor. Konuşmacı, istifam sanatının hayret, şaşırma, hüzün, nefret gibi duyguların etkisiyle ortaya çıktığını belirtiyor ve Mehmet Akif, "Bana kara diyen dilber, gözlerin kara değil mi?" gibi örneklerle konuyu pekiştiriyor. Video, istifam sanatının nasıl kullanıldığını gösteren çeşitli dizelerle devam ediyor ve sonunda konunun anlaşıldığını belirterek sona eriyor.
İstiare, bir sözün benzetme amacıyla başka söz yerine kullanılmasıdır. Benzetme amacı olmalı, sözcük mecaz anlamda kullanılmalı ve gerçek anlamı imkansız olmalıdır
Redif, dize sonlarında tekrarlanan sözcükler ve aynı görevde kullanılan eklerdir. Yarım uyak, dize sonlarında uyaklı sözcüklerin birbirinin içinde yer almasıyla oluşur. Tunç uyak, dize sonlarında uyaklı sözcüklerin birbirinin içinde yer almasıyla oluşur
Günlük dil duyguları ifade etmekte yetersiz kalabilir. Şair sözcüklere yeni anlamlar ve değerler kazandırır. Şiir dili biçim, uyak ve ölçü gibi özelliklerden yararlanır. Somut varlıkları soyutlaştırır, soyutları somutlaştırır
Bu video, bir öğretmenin öğrencilere şiirde ahenk unsurlarını anlattığı eğitim içeriğidir. Öğretmen, konuyu detaylı şekilde açıklamakta ve çeşitli şiir örnekleri kullanmaktadır.. Video, şiirde ahenk unsurlarının tanıtımıyla başlayıp, ölçü (vezin), kafiye ve redif kavramlarını ele almaktadır. Türk şiirindeki üç ölçü türü (hece ölçüsü, aruz ölçüsü ve serbest ölçü) tanıtıldıktan sonra, kafiye türleri (yarım kafiye, tam kafiye, zengin kafiye, cinaslı kafiye, tunç kafiye) ve kafiye düzenleri (düz kafiye, sarmal kafiye, çapraz kafiye, ölüşük kafiye) örneklerle açıklanmaktadır.. Ayrıca şiirde ahenk unsurlarını oluşturan asonans, aliterasyon, tekrir ve nakarat kavramları da videoda ele alınmaktadır. Her konu için çeşitli şiir örnekleri verilerek konunun uygulamalı anlatımı yapılmakta ve sınavlarda sıkça çıkan bu konu kapsamlı bir şekilde ele alınmaktadır.
Bu video, bir öğretmenin edebi sanatlardan teşhis (kişileştirme) ve intak (konuşturma) sanatlarını anlattığı eğitim içeriğidir.. Videoda öncelikle teşhis sanatı tanımlanarak, insan dışındaki canlı veya cansız varlıklara insana ait özelliklerin verilmesi açıklanmaktadır. Aşık Veysel, Pir Sultan Abdal ve diğer şairlerin örnekleri üzerinden teşhis sanatı gösterilmektedir. Ardından intak sanatı anlatılarak, insan dışındaki varlıklara insan gibi konuşturulma özelliğinin yüklenmesi açıklanmaktadır. Her iki sanatın da iç içe geçtiği ve intak sanatının teşhis sanatının bir parçası olduğu vurgulanmaktadır.
Bu video, Deniz Hoca tarafından sunulan 9. sınıf Türkçe dersidir. Hoca, şiirdeki ahenk unsurlarından biri olan kafiye düzenini (kahve şeması) anlatmaktadır.. Videoda kafiye düzeninin tanımı yapılarak beş farklı kafiye düzeni detaylı olarak açıklanmaktadır: düz kafiye (aaa, aaa b), çapraz kafiye (a b a b), sarmal kafiye (a b b a), mani tipi kafiye (aa-xa) ve örüşük kafiye. Her bir kafiye düzeni için örnekler verilerek, dizelerin nasıl gruplandırıldığı ve kafiye düzeninin şiirde ahengi sağlamak için nasıl kullanıldığı gösterilmektedir.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan Türkçe dilbilgisi dersidir. Eğitimci, izleyicilerin en çok istediği konu olan kafiye ve redif bulma tekniklerini anlatmaktadır.. Video, kafiye ve redifin nasıl bulunacağını adım adım açıklamaktadır. Önce kafiye ve redifin kök ve ekte aranması gerektiği, ardından kafiye çeşitleri (yarım kafiye, tam kafiye, zengin kafiye, cinaslı kafiye, tunç kafiye) ve kafiye şemaları (çapraz kafiye, düz kafiye, sarmal kafiye, örüşük kafiye) detaylı olarak anlatılmaktadır. Eğitimci, Necip Fazıl'dan bir şiir örneği üzerinden kafiye ve redif bulma tekniklerini uygulamalı olarak göstermekte ve sözcükte yapı konusundaki eksikliklerin bu konudaki zorlukları nasıl artırdığını vurgulamaktadır.
Bu video, Deniz Hoca tarafından sunulan 9. sınıf edebiyat dersidir. Eğitimci, öğrencilere şiirde kullanılan redif ve kafiye kavramlarını detaylı bir şekilde anlatmaktadır.. Videoda öncelikle redif kavramı tanımlanarak, dize sonunda tekrarlanan aynı harflerden oluşan, aynı görev ve anlamdaki ekler, kelimeler ve kelime grupları olduğu açıklanır. Ardından kafiye kavramı ve çeşitleri (yarım kafiye, tam kafiye, zengin kafiye, cinaslı kafiye ve tunç kafiye) anlatılır. Her bir kavram için örnekler verilerek konu pekiştirilmektedir.. Video, 9. sınıf öğrencilerinin yanı sıra 10-12. sınıflarda da sınavlarda karşılaşabilecekleri bu önemli konuyu kapsamlı bir şekilde ele almaktadır. Eğitimci, kafiye ve redif konusunun basit olduğunu vurgulayarak videoyu sonlandırmaktadır.
Bu video, Deniz Hoca tarafından sunulan 9. sınıf edebiyat dersinin bir bölümüdür. Öğretmen, şiir ünitesinin son konusu olan edebi sanatları (söz sanatlarını) detaylı şekilde anlatmaktadır.. Videoda edebi sanatların tanımı yapılarak, teşbih, mecaz-ı mürsel, teşhis, intak, tenasüp, tezat, termi, hüsnü talil, tecavü arif, kinaye, taiz, irsali mesele ve mübalağa gibi sanatlar örneklerle açıklanmaktadır. Her sanat için günlük hayattan ve şiirlerden örnekler verilerek konu anlaşılır hale getirilmektedir.. Öğretmen, bu konuyu 10-12. sınıf edebiyat derslerinde de karşılaşılacak olan bir konu olarak sunmakta ve daha önce şarkılardaki söz sanatları konusunda shorts serisi hazırladığını belirtmektedir.
Bu video, bir eğitim dersi formatında sunulmuş olup, bir öğretmen tarafından hüsnü talil sanatı konusu anlatılmaktadır.. Videoda hüsnü talil sanatının tanımı ve özellikleri açıklanmakta, ardından beş farklı şiir örneği üzerinden bu sanatın nasıl uygulandığı gösterilmektedir. Hüsnü talil, şairin gerçek nedeni bilinen bir olayı, asıl sebebinin dışında hayali ve güzel bir sebebe bağlamasıdır. Video, sanatın tanımı ve örnekleriyle başlayıp, soru-cevap şeklinde devam etmektedir.
Bu video, Deniz Hoca tarafından sunulan 9. sınıf öğrencilerine yönelik edebiyat dersinin 2. dönem 1. sınavına hazırlık amaçlı bir eğitim içeriğidir.. Videoda, Milli Eğitim Bakanlığı'nın 1 Kasım ve 26 Mart tarihleri arasında belirttiği konuları kapsayan dört ünite detaylı şekilde ele alınmaktadır: şiir ünitesi, masal ünitesi, roman ünitesi ve kısmen tiyatro ünitesi. Her ünite için temel kavramlar, özellikleri ve örnekler örneklerle açıklanmakta, edebi sanatlar, şiir teknikleri, roman yapı unsurları ve dilbilgisi konuları (sıfatlar, zamirler, edatlar, bağlaçlar ve ünlemler) kapsamlı şekilde anlatılmaktadır.. Video, 2021 yılı sınavlarına özel hazırlanmış olup, sınavlarda çıkabilecek konulara odaklanarak öğrencilere yardımcı olmayı amaçlamaktadır. Özellikle şiirin teknikleri, edebi sanatlar, roman türleri ve dilbilgisi konularında örneklerle pekiştirilmiş açıklamalar sunulmaktadır.
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, konuşmacı Servet-i Funun şiiri ve özellikleri hakkında bilgi vermektedir.. Video, Servet-i Funun topluluğunun kuruluşu ve önemli şairleri (Tevfik Fikret, Cenap Şahabettin, Süleyman Nazif) hakkında kısa bilgilerle başlayıp, şiirin özelliklerine geçiş yapıyor. Servet-i Fununcu şairlerin Türk şiirinde beyit hakimiyetine son vererek konu bütünlüğünü sağlama, terza rima gibi yeni şiir biçimlerini kullanma, müstezatı serbest hale getirme gibi yenilikleri anlatılıyor. Ayrıca, şiirin dilini ağır, süslü ve anlaşılmaz hale getirme, aruz ölçüsüyle yazma ve aynı şiirde birden fazla aruz kalıbını kullanma gibi özellikleri de detaylı şekilde açıklanıyor.
Bu video, şiir yazma konusunda eğlenceli bir rehber niteliğindedir. Videoda bir kişi, şiir yazma sürecini anlatmaktadır.. Video, şiir yazmanın kolay yollarını göstermektedir. İçerikte "trink" ve "thing" gibi kelimelerin şiirde nasıl kullanılabileceği, devletin halkı katlettiği günlerde şiir yazma teknikleri ve sevgilinin tokası gibi kişisel detayların şiirde nasıl yer alabileceği örneklerle anlatılmaktadır. Video, şiir yazmanın temel prensiplerini eğlenceli bir dille aktarmaktadır.
Bu video, Eyüp Hoca tarafından sunulan bir eğitim içeriğidir. Hoca, şiir sanatları konusunda bilgi vermektedir.. Videoda tecavüzü arif ve istifham sanatları arasındaki farklar açıklanmaktadır. Tecavüzü arif, şairin çok iyi bildiği bir şeyi bilmiyormuş gibi davranması ve bu durumda nükte barındıran sözde soru cümlelerinin kullanılmasıdır. İstifham ise şiirde sözde soru cümle kullanma sanatıdır ve içinde nükte bulunmaz. Video, bu iki sanatı karşılaştıran örneklerle ve bir soru çözümüyle devam etmektedir.