Ölçme, bir niteliği sayı veya sembollerle ifade etme sürecidir. Eğitimde ölçme, hedef davranışların kazandırılma düzeyini belirleme yöntemidir
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan ölçme değerlendirme dersinin bir bölümüdür. Eğitimci, ÖSYM sınavlarına hazırlık amacıyla güvenilirlik ve geçerlik kavramlarını örnek sorular üzerinden anlatmaktadır.. Videoda, test güvenilirliği ve geçerliliği konuları detaylı olarak ele alınmaktadır. Eğitimci, duyarlılık, objektiflik, kararlılık, tutarlılık gibi güvenilirlik alt kavramlarını ve görünüş geçerliliği, kapsam geçerliliği, yapı geçerliliği, yordama geçerliliği gibi geçerlik türlerini örnek sorular üzerinden açıklamaktadır. Ayrıca, test güvenilirliğini artırmak için dikkat edilmesi gereken faktörler ve sınav sorularının nasıl değerlendirilmesi gerektiği de anlatılmaktadır.. Video boyunca ÖSYM sınavlarından çıkmış sorular çözülerek konular pekiştirilmekte, özellikle testlerin güvenilirlik ve geçerlilik derecelerinin nasıl değerlendirileceği örneklerle açıklanmaktadır. Eğitmen, sınav sorularının analiz edilmesi ve doğru cevaba ulaşma stratejileri hakkında da bilgiler vermektedir.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan akademik bir ders formatındadır. Eğitimci, ölçüde dayalı geçerlilik konusunu detaylı bir şekilde anlatmaktadır.. Video, ölçüde dayalı geçerliğin iki temel türünü açıklamaktadır: yordama geçerliliği ve uygunluk geçerliliği. Yordama geçerliliği, mevcut ölçme sonuçlarından gelecekteki performansı tahmin etmeyi, uygunluk geçerliliği ise mevcut puanın önceki performanslarla tutarlılığını göstermektedir. Eğitimci, KPSS, TYT-AYT, yüksek lisans sınavları gibi örnekler üzerinden bu kavramları açıklamakta ve konuyu pekiştirmek için sorular sormaktadır.
Ölçek geliştirme öncesi mevcut ölçeklerin uyarlanması veya yeni ölçek oluşturulması değerlendirilmelidir. Uyarlama daha az zaman ve maliyet gerektirir, ancak uzman bulma zorluğu vardır. Yeni ölçek geliştirmede önce literatür taraması yapılmalı, sonra çeviri ve uyarlama yapılmalıdır
Sınıflama ölçeği en az duyarlı, oranlı ölçek en duyarlı ölçek türüdür. Sıralama ölçeğinde nesneler belli ölçüte göre sıraya dizilir. Eşit aralıklı ölçekte başlangıç sıfır noktası vardır. Oranlı ölçekte gerçek sıfır noktası ve eşit aralıklar bulunur
529 öğretmen adayı üzerinde çalışma yapılmıştır. Örneklemin %64'ü kız, %36'sı erkektir. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda tek faktörlü yapı bulunmuştur
Rosenbaum (1980) tarafından geliştirilen ölçek üç boyutlu olarak tasarlanmıştır. Ölçek, öz-denetim davranışlarını ve günlük yaşamda kullanma eğilimini ölçer. Toplam 36 maddeden oluşan ölçek, üç alt boyuttan oluşmaktadır
Ölçme, bir değişkenin gözlenerek sayı veya sembolle eşleştirilmesi sürecidir. Doğrudan ölçme, özelliğin doğrudan gözlemlenebildiği ölçme türüdür. Dolaylı ölçme, özelliğin başka bir özellik yardımıyla ölçülmesidir. Türetilmiş ölçme, matematiksel bağıntılarla yapılan ölçümdür