Gerçek ve mecaz anlam ayrımı yapılmıştır. Abartma, bir özelliğin olduğundan daha çok veya az gösterilmesidir. Deyimler, gerçek ve mecaz anlamları olan kalıplaşmış söz öbekleridir
Atasözleri yargı bildirir ve genel kural özelliği taşır. Deyimler genel kural özelliği taşımaz ve hüküm ifade etmez. Atasözleri öğüt verir, deyimler anlık durumları anlatır
Bu video, bir kişinin atasözü ve deyimleri yazdığı bir içerik. Konuşmacı, sınıfça atasözü ve deyimleri harflerle yazmakta olduğunu belirtiyor.. Videoda konuşmacı önce "O" harfiyle başlayan beş atasözü yazıyor ve bunların anlamlarını açıklıyor. Ardından "O" harfiyle başlayan on deyim daha yazıyor. Video sonunda, sandalye üzerinde tekme atma egzersizi yapmaya çalışırken sandalye yere çakılıyor ve bu durumla ilgili komik bir durum yaşanıyor. Konuşmacı, bir sonraki videoda saklambaç oynayacağını belirtiyor.
Gerçek anlam, kelimelerin sözlükteki ilk ve genel anlamıdır. Yan anlam, temel anlamıyla bağlantılı olarak zamanla ortaya çıkan anlamlardır. Mecaz anlam, kelimelerin gerçek anlamından farklı kullanılmasıdır. Deyim, en az iki kelimenin kalıplaşarak yeni anlam kazanmasıdır. Terim, bilim, sanat veya meslek dalıyla ilgili özel kavramlardır
Sözcükler tek başına anlamı olan veya cümlede anlam kazanan dil birimleridir. Dil, insanlar arasında anlaşmayı sözcükler aracılığıyla gerçekleştirir
Cümlenin temel ögeleri yüklem ve öznedir. Yüklem, cümlede işi veya yargıyı bildiren çekimli unsurdur. Özne, yüklemin bildirdiği işi yapan veya yargıya konu olan unsurdur
Bu video, Ömer Hoca tarafından sunulan bir Türkçe dersidir. Öğretmen, atasözü, deyim ve vecize kavramlarını öğrencilere anlatmaktadır.. Videoda öncelikle atasözü kavramı açıklanmakta, ardından deyim ve vecize kavramlarına geçilmektedir. Her bir kavram için tanımlar, özellikleri ve örnekler verilmektedir. Atasözlerinin kalıplaşmış, söyleyeni belli olmayan ve bilgi-öğüt veren sözler olduğu, deyimlerin ise en az iki sözcüğün kalıplaşması ile oluşan ve genellikle mecaz anlamda kullanılan ifadeler olduğu anlatılmaktadır. Video, bir soru ile sonlanmaktadır.
Terim, bir kavramın özel bir anlam taşıyan halidir. Deyimler, günlük hayatta kullanılan kısa ve kalıplaşmış ifadelerdir. Örtmece, hoş olmayan kavramları ifade etmek için kullanılır
Bu video, Kanal D'de yayınlanan "Çarkıfelek" adlı yarışma programının bir bölümüdür. Programda Fatmagül, İlke ve Onur gibi sunucular ile Selahattin, Neslihan, Cansu ve diğer yarışmacılar yer almaktadır.. Program, yarışmacıların çarkıfelek oyununda kart borclarını kapatarak puan toplamaları ve büyük finalde yer alması üzerine kurulmuştur. Yarışma üç turdan oluşmakta olup, ilk turda dans gösterileri, ikinci turda kelime oyunları ve son turda yarışmacılar arasından büyük finalde yer alacak kişi seçilir. Yarışmacılar atasözleri, deyimler ve çeşitli sorularla çarkı çevirmekte, puan toplamak için harfler seçerek kelimeler bulmaya çalışmaktadırlar.. Programda yarışmacılar hakkında kişisel bilgiler paylaşılmakta, Selahattin'in nüfus memuru olduğu, Ceyhun'un eşi ve yeni doğan oğlu için arabayı kazanmak istediğini gibi detaylar aktarılmaktadır. Program sonunda büyük finalde "hekim" kelimesini doğru tahmin eden Selahattin kazanırken, Cansu'ya bir motosiklet ve dijital fotoğraf albümü hediye edilmektedir.
Bu videoda Sude Sair, "Sen Senle" adlı bir Türkçe dil bilgisi oyununu tanıtıyor. Videoda bir öğretmen de yer alıyor.. Video, Türkçe dil bilgisi konularını içeren bir oyunun tanıtımını içeriyor. Oyun içinde noktalama işaretleri, kökler, eş anlamlılar, bilmeceler, atasözleri ve deyimler gibi konular yer alıyor. Özellikle atasözü ve deyim oyunu detaylı olarak gösteriliyor ve her iki kavramın özellikleri karşılaştırılıyor. Video, "Kelebeklerin Türkçe Aşkı" adlı bir bölümle sona eriyor.
Bu video, bir eğitim içeriği olup, konuşmacı öğrencilere deyim ve atasözü arasındaki farkları ve soru tiplerini anlatmaktadır.. Video, deyim ve atasözü arasındaki temel farkları açıklayarak başlıyor: deyimlerin anlık durumları ifade ettiği, atasözlerinin ise genel ve her zaman geçerli öğütler içerdiği belirtiliyor. Ardından üç farklı soru tipi ele alınıyor: "atasözü mü sizce?", "mecazlı anlatımlı düz anlatımı" ve "anlamı ne?". Her soru tipi için örnekler veriliyor ve çözüm yöntemleri açıklanıyor. Video, atasözü ve deyim ayrımı yaparken genel anlama ve temel anlamlara dikkat edilmesi gerektiğini vurgulayarak sonlanıyor.
Bu video, bir öğretmenin Türkçe dil bilgisi dersi anlattığı eğitim içeriğidir. Öğretmen, deyim ve mecaz anlam kavramlarını açıklamaktadır.. Videoda öncelikle deyim kavramı tanımlanmakta ve örneklerle açıklanmaktadır. "Gözünün içine girmek", "iki ayağını bir pabuca sokmak" gibi deyimlerin gerçek anlamından uzaklaşarak yeni anlamlar kazandığı gösterilmektedir. Ardından mecaz anlam kavramına geçilerek "dişli", "kökten", "kalbim kırıldı" gibi örneklerle mecaz anlamların nasıl oluştuğu anlatılmaktadır. Video, öğrencilere verilen bir çalışma ödeviyle sonlanmaktadır.
Bu video, Türkçe dil bilgisi konularını içeren bir eğitim içeriğidir. Video boyunca çeşitli dil bilgisi soruları sorulmakta ve doğru cevapları verilmektedir.. Video, deyim, ikileme, mecaz, terim, atasözü, öbek gibi Türkçe dil bilgisi kavramlarını içeren soruları ve cevaplarını içermektedir. Her soru için seçenekler sunulmakta ve doğru cevap belirtilmektedir. Video, Türkçe dil bilgisi konularını pekiştirmek isteyen öğrenciler için hazırlanmış bir sınav formatında hazırlanmıştır.
Bu video, bir öğretmenin "Evde Kal, Derslerden Geri Kalma" serisi kapsamında Türkçe dil bilgisi konularını anlattığı eğitim içeriğidir.. Videoda sözcükte anlam testi soruları çözülmektedir. İçerikte eş ses, ad aktarması (mecaz-ı mürsel), mecaz, somutlama, deyim, ikilemeler, yan anlam, güzel adlandırma gibi sözcükte anlam konuları örneklerle açıklanmaktadır. Öğretmen her bir soruyu detaylı olarak inceleyerek doğru cevabı açıklamakta ve kelimelerin gerçek anlamından farklı kullanımlarını anlatmaktadır.. Video, Türkçe dilbilgisi konularını pekiştirmek isteyen öğrenciler için faydalı bir kaynak niteliğindedir ve öğrencilerin bu konuları daha iyi anlamaları için ipuçları vermektedir.
Bu video, bir öğretmen ve Murat adlı öğrencisi arasında geçen Türkçe dilbilgisi dersini içermektedir. Öğretmen, konuları örneklerle açıklamaktadır.. Video, Türkçe dilbilgisindeki önemli konuları iki ana bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde "çok anlamlılık" ve "sözcük gruplarında anlam" konuları ele alınmakta, "kapalı" sözcüğünün beş farklı anlamı ve deyim, ikileme, tamlama gibi sözcük grupları örneklerle açıklanmaktadır. İkinci bölümde ise "kavram ve çağrışımlar" ile "geçiş ve bağlantı ifadeleri" konuları işlenmekte, "aile" kelimesi üzerinden kavram ve çağrışımlar arasındaki ilişki örneklerle anlatılmakta ve geçiş ifadelerinin dört alt başlığı detaylı olarak açıklanmaktadır.. Video, sınavlarda çıkabilecek soru tiplerini içermekte ve konuları örneklerle pekiştirmektedir.
Bu video, bir öğretmenin çocuklara Türkçe dil bilgisi konularını anlattığı eğitim içeriğidir.. Video, atasözü, deyim ve özdeyiş kavramlarını detaylı şekilde ele almaktadır. İlk bölümde atasözünün tanımı, özellikleri ve örneklerle açıklanırken, ikinci bölümde deyim ve özdeyiş kavramları incelenmektedir. Öğretmen, bu kavramların özelliklerini, aralarındaki farkları ve önemli şahsiyetlerin (Ömer Hayyam, Atatürk, Hz. Muhammed, Mevlana, Yunus Emre) özdeyişlerini örneklerle pekiştirmektedir.. Videoda boşluk doldurma, çizim yapma, doğru-yanlış soruları ve metinlere uygun özdeyiş/atasözü bulma gibi çeşitli alıştırmalar yapılmaktadır. Ayrıca "Karınca ve Ağustos Böceği" hikayesi üzerinden özdeyiş, atasözü ve deyim kavramları uygulamalı olarak gösterilmektedir.
"Türkçehane" kanalında yayınlanan bu eğitim videosunda, bir eğitmen Limit Yayınları'nın deyim, atasözleri ve ikilemelerle ilgili test sorularını çözmektedir.. Videoda toplam 20 soru çözülmektedir. Her soru için eğitmen, doğru cevabı açıklamakta ve yanlış seçeneklerin neden yanlış olduğunu detaylı şekilde anlatmaktadır. Sorular arasında deyimlerin doğru açıklanması, atasözlerinin kavramlarıyla çelişmesi, açıklanmayan deyimlerin tespiti, akıl sözcüğünün deyim içinde kullanımı, cümlelerin anlamına uygun deyim kullanımı ve doğrudan öğüt verme anlamı olan atasözleri gibi konular yer almaktadır.. Video, Türkçe dil bilgisi konularını pekiştirmek isteyenler için faydalı bir kaynak niteliğindedir ve özellikle deyimlerin kalıplaşmış sözcüklerinin değiştirilmesi gibi konuları da kapsamaktadır.
Bu video, atasözü ve deyim kavramlarını açıklayan eğitici bir içeriktir.. Video, önce atasözünün tanımı ve özellikleri (geçmişten günümüze kadar uzun deneyimlerden yararlanarak kısa ve özlü öğütler veren, söyleyeni belli olmayan, kalıplaşmış sözler) ile başlar. Ardından deyim kavramı tanımlanır ve örneklerle açıklanır. Son bölümde ise atasözü ile deyim arasındaki farklar (kavram veya durum bildirme, kesin hüküm ifade etme, cümle veya mastar oluşturma gibi) karşılaştırmalı olarak sunulur.
Bu video, bir öğretmenin 5. sınıf öğrencilerine Türkçe dersinde deyim, atasözü ve özdeyiş konularını anlattığı eğitim içeriğidir. Öğretmen, öğrencilere sorular sorarak interaktif bir şekilde dersi ilerletmektedir.. Videoda öncelikle deyim ve atasözünün tanımları ve özellikleri açıklanmakta, ardından özdeyişlerin tanımı ve özellikleri ele alınmaktadır. Deyimlerin anlatımı güçlendirmek ve söze güzellik katmak amacıyla birden çok kelimenin kaynaşmasıyla oluştuğu, atasözlerinin ise atalarımızın tecrübelerine dayanan kalıplaşmış özlü sözler olduğu anlatılmaktadır.. Öğretmen, ünlü kişilerin, devlet adamlarının ve sanatçıların söylemiş oldukları kısa fakat anlam zengin sözlerin özdeyiş olarak adlandırıldığını vurgulamakta ve ders boyunca çeşitli örneklerle konuyu pekiştirmektedir. Video, bir test veya dersin sonunda özdeyişler hakkında bilgi vererek sona ermektedir.