• Buradasın

    CMK

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    CMK'da müdafilik ücreti nasıl hesaplanır?

    CMK'da müdafilik ücreti, görevin türü ve aşamasına göre hesaplanır. 2025 yılı için belirlenen tarifeye göre bazı müdafilik ücretleri şunlardır: Soruşturma aşaması: İfade alma, sorgu, yer gösterme ve keşif işlemleri için 3.209 TL. Kovuşturma aşaması: Sulh Ceza Hakimliği işlemleri için 4.998 TL, Asliye Ceza Mahkemesi işlemleri için 5.502 TL. Ağır Ceza Mahkemesi: Davalar için 9.871 TL. Çocuk Mahkemesi: Davalar için 5.502 TL. Bu ücretler KDV hariç tutarlardır ve her yıl 1 Ocak'ta güncellenir.

    Haksız fiilden kaynaklanan tazminat davasında vekalet ücreti nasıl hesaplanır?

    Haksız fiilden kaynaklanan tazminat davasında vekalet ücreti, 5271 sayılı CMK'nın 142. maddesine göre hesaplanır. Buna göre: 1. Nispi Vekalet Ücreti: Davanın konusu para ile ölçülebilen bir tazminat ise, Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi'nde belirtilen oranlara göre hesaplanır. 2. Maktu Vekalet Ücreti: Davanın konusu para ile ölçülemeyen veya ölçülemesinin mümkün olmadığı durumlarda, tarifede mahkemelere ve dava türlerine göre belirlenen sabit ücret uygulanır. Ayrıca, vekalet ücreti davanın tamamen reddi halinde davalı hazine lehine hükmedilebilirken, kısmen kabulü halinde sadece davacı lehine hükmedilir.

    CMK avukatlarına ödeme nasıl yapılır?

    CMK avukatlarına ödeme yapılması için gerekli adımlar şunlardır: 1. Görevlendirme Yazısı: Avukatın katıldığı soruşturma veya kovuşturma evresine ilişkin görevlendirme yazısı alınmalıdır. 2. Tutanaklar: Duruşma tutanakları ve imzalı aslı bulunmayan ifade tutanakları ilgili kurumca "aslı gibidir" yapılarak mühürlenmelidir. 3. Yol Giderleri: Zorunlu yol giderlerine ilişkin OCAS'tan alınacak gider belgesi ve yol giderine ilişkin belgeler eklenmelidir. 4. Banka Bilgileri: Ödemeyi alacak avukat tarafından imzalanmış banka hesap ve IBAN bilgilerini içerir dilekçe sunulmalıdır. 5. Serbest Meslek Makbuzu: Görevin ifa edildiği ilgili Başsavcılığa hitaben serbest meslek makbuzu düzenlenmelidir. 6. Evrakların Kontrolü: Baro CMK Servisi tarafından belgelerin kontrolü sağlandıktan sonra, avukat elektronik makbuz kesmesi için aranacaktır. Ödemeler her ayın 1'i ve 10'u arasında teslim alınır.

    CMK ve TCK farkı nedir?

    CMK (Ceza Muhakemesi Kanunu) ve TCK (Türk Ceza Kanunu) arasındaki farklar şunlardır: 1. Kapsam: CMK, ceza muhakemesinin nasıl yapılacağını ve bu sürece katılanların hak ve yetkilerini düzenlerken, TCK suçların tanımını ve cezalarını içerir. 2. Amaç: TCK, kişi hak ve hürriyetlerini, kamu düzenini ve güvenliğini korumayı amaçlarken, CMK bu koruma için gerekli olan yargı süreçlerini belirler. 3. Tutuklama Yetkisi: CMK, katalog suçlar kapsamında kuvvetli suç şüphesi durumunda tutuklama gibi koruma tedbirlerinin uygulanmasını sağlar. 4. Kanun Maddeleri: TCK'da belirtilen suçlar ve cezalar, CMK'da ise bu suçların soruşturma ve kovuşturma usulleri yer alır.

    CMK nedir kısaca?

    CMK, Ceza Muhakemesi Kanunu'nun kısaltmasıdır.

    CMK'ya göre şüpheli kimdir?

    CMK'ya göre şüpheli, soruşturma evresinde, suç şüphesi altında bulunan kişiyi ifade eder.

    CMK avukatı ne iş yapar?

    CMK avukatı, Ceza Muhakemesi Kanunu (CMK) kapsamında zorunlu müdafilik görevini üstlenen avukattır. Bu avukatların temel görevleri şunlardır: 1. Soruşturma Aşaması: Kolluk kuvvetleri tarafından yürütülen soruşturmalarda, müvekkillerinin haklarını korumak için kritik bir rol oynar. 2. Kovuşturma Aşaması: Dava mahkemeye taşındığında, müvekkilinin savunmalarını hazırlar ve mahkemede temsil eder. 3. Mağdur Temsili: Ceza davalarında mağdur veya müşteki olarak yer alan kişileri temsil eder, onların haklarının korunmasını ve adaletin sağlanmasını temin eder. 4. Üst Mahkemelere Başvuru: Mahkeme kararına itiraz edebilir, hak ihlali olduğunu düşünüyorsa Anayasa Mahkemesi veya Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne başvurabilir.

    CMK işi ne kadar sürer?

    CMK işlerinin süresi, dosyaların CMK Merkezi tarafından incelenme sürecine bağlı olarak yaklaşık 5 iş günü sürmektedir.

    CMK'nın 224 maddesi nedir?

    CMK'nın 224. maddesi, karar ve hükümlerde gerekli oy sayısını düzenler. Bu maddeye göre: 1. Mahkemece karar ve hükümler oybirliği veya oyçokluğuyla verilir. 2. Karşı oya tutanakta yer verilir ve bu karşı oy sahibinin gerekçesi de tutanakta gösterilir.

    Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısının itirazı CMK m 308'e göre hangi hallerde yapılabilir?

    Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısının itirazı, Ceza Muhakemesi Kanunu'nun (CMK) 308. maddesine göre aşağıdaki hallerde yapılabilir: 1. Re'sen veya istem üzerine: Yargıtay ceza dairelerinden birinin kararına karşı, Başsavcı bu kanun yoluna başvurabilir. 2. Süre sınırı: İlamın kendisine verildiği tarihten itibaren bir ay içinde itiraz edilmelidir. Ancak sanığın lehine itirazda süre aranmaz. 3. Konu: İtiraz, hem onama hem de bozma kararlarına karşı yapılabilir.

    CMK'nın 309 ve 310 maddeleri nelerdir?

    CMK'nın 309 ve 310 maddeleri, "kanun yararına bozma" olarak adlandırılan olağanüstü bir kanun yolunu düzenler. 309. madde şu şekildedir: 1. Hakim veya mahkeme tarafından verilen ve istinaf veya temyiz incelemesinden geçmeksizin kesinleşen karar veya hükümde hukuka aykırılık bulunduğunu öğrenen Adalet Bakanlığı, o karar veya hükmün Yargıtay tarafından bozulması istemini, yasal nedenlerini belirterek Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığına yazılı olarak bildirir. 2. Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı, bu nedenleri aynen yazarak karar veya hükmün bozulması istemini içeren yazısını Yargıtay'ın ilgili ceza dairesine verir. 3. Yargıtay'ın ceza dairesi ileri sürülen nedenleri yerinde görürse, karar veya hükmü kanun yararına bozar. 310. madde ise şu şekildedir: 1. 309. maddede belirtilen yetki, aynı maddenin dördüncü fıkrasının (d) bendindeki hallere özgü olmak üzere ve kanun yararına olarak re'sen Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı tarafından da kullanılabilir. 2. 309. madde gereğince Adalet Bakanlığı tarafından başvurulduğunda bu yetki, artık Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı tarafından kullanılamaz.

    Hükmün açıklanmasının geri bırakılması CMK 231/5-6 nedir?

    Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması (HAGB) CMK 231/5-6 kapsamında şu şekilde tanımlanır: CMK 231/5: Sanığa yüklenen suçtan dolayı yapılan yargılama sonunda hükmolunan ceza, iki yıl veya daha az süreli hapis veya adli para cezası ise, mahkemece hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına karar verilebilir. CMK 231/6: HAGB kararı verilebilmesi için ayrıca şu şartlar da aranır: - Sanığın daha önce kasıtlı bir suçtan mahkum olmamış bulunması; - Mahkemenin, sanığın yeniden suç işlemeyeceğine kanaat getirmesi; - Zararın giderilmesi (mağdurun veya kamunun uğradığı zararın aynen iade, suçtan önceki hale getirme veya tazmin suretiyle giderilmesi).

    CMK 147 nedir?

    CMK 147 maddesi, Ceza Muhakemesi Kanunu'nun (CMK) ifade verme ve sorgu usulünü düzenleyen maddesidir. Bu maddeye göre, şüphelinin veya sanığın ifadesinin alınmasında veya sorguya çekilmesinde uyulması gereken hususlar şunlardır: 1. Kimlik tespiti: Şüphelinin veya sanığın kimliği saptanır ve sorulara doğru cevap vermesi gerektiği bildirilir. 2. Yüklenen suçun anlatılması: Şüpheliye veya sanığa kendisine yöneltilen suç anlatılır. 3. Savunma hakkı: Şüpheliye veya sanığa müdafi seçme hakkı olduğu ve müdafinin ifade veya sorguda hazır bulunabileceği bildirilir. 4. Susma hakkı: Şüphelinin veya sanığın kendisini suçlayıcı beyanda bulunmak zorunda olmadığı söylenir. 5. Somut delillerin toplanması: Şüpheliye veya sanığa şüpheden kurtulmak için somut delillerin toplanmasını isteyebileceği hatırlatılır. 6. Kişisel ve ekonomik durum hakkında bilgi alınması: İfade verenin veya sorguya çekilenin kişisel ve ekonomik durumu hakkında bilgi alınır. 7. Teknik imkanlardan yararlanma: İfade ve sorgu işlemlerinin kaydında teknik imkanlardan yararlanılır. 8. Tutanak tutulması: İfade veya sorgu bir tutanağa bağlanır ve bu tutanakta belirtilen hususlar yer alır.

    CMK'nın 232 ve 233 maddeleri nelerdir?

    CMK'nın 232 ve 233 maddeleri şunlardır: Madde 232: Hükmün gerekçesi ve hüküm fıkrasının içereceği hususlar: 1. Hükmün başına, "Türk Milleti adına" verildiği yazılır. 2. Hükmün başında; Hükmü veren mahkemenin adı, Mahkeme başkanının ve üyelerinin veya hâkimin, Cumhuriyet savcısının ve zabıt kâtibinin adı ve soyadı, Katılanın, mağdurun, vekilinin, kanunî temsilcisinin ve müdafiin adı ve soyadı, Sanığın açık kimliği, Beraat kararı dışında, suçun işlendiği yer, tarih ve zaman dilimi, Sanığın gözaltında veya tutuklu kaldığı tarih ve süre ile halen tutuklu olup olmadığı yazılır. 3. Hükmün gerekçesi ve varsa karşı oy gerekçesi, tümüyle tutanağa geçirilmemişse açıklanmasından itibaren en geç onbeş gün içinde dava dosyasına konulur. 4. Karar ve hükümler bunlara katılan hâkimler tarafından imzalanır. Madde 233: Aile hukukundan kaynaklanan yükümlülüğün ihlali: 1. Aile hukukundan doğan bakım, eğitim veya destek olma yükümlülüğünü yerine getirmeyen kişi, şikayet üzerine, bir yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. 2. Hamile olduğunu bildiği eşini veya sürekli birlikte yaşadığı ve kendisinden gebe kalmış bulunduğunu bildiği evli olmayan bir kadını çaresiz durumda terk eden kimseye, üç aydan bir yıla kadar hapis cezası verilir. 3. Velayet hakları kaldırılmış olsa da, itiyadi sarhoşluk, uyuşturucu veya uyarıcı maddelerin kullanılması ya da onur kırıcı tavır ve hareketlerin sonucu maddi ve manevi özen noksanlığı nedeniyle çocuklarının ahlak, güvenlik ve sağlığını ağır şekilde tehlikeye sokan ana veya baba, üç aydan bir yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.

    CMK 100 nedir?

    CMK 100, Ceza Muhakemesi Kanunu'nun 100. maddesi anlamına gelir ve bu madde tutuklama tedbirini düzenler. CMK 100'e göre tutuklama kararı verilebilmesi için iki şartın birlikte gerçekleşmesi gerekir: 1. Kuvvetli suç şüphesinin varlığı ve bu şüpheyi destekleyen somut delillerin bulunması. 2. İşin önemi, verilmesi beklenen ceza veya güvenlik tedbiri ile ölçülü olması. Ayrıca, belirli suçlar için somut delillere dayanan kuvvetli şüphe sebeplerinin varlığı halinde de tutuklama kararı verilebilir. Son olarak, adli para cezasını gerektiren suçlarda veya hapis cezasının üst sınırı iki yıldan fazla olmayan suçlarda tutuklama kararı verilemez.

    Tutuklama nedenleri nelerdir CMK?

    CMK'ya göre tutuklama nedenleri şunlardır: 1. Kuvvetli suç şüphesi ve bu şüpheyi destekleyen somut deliller bulunması gerekmektedir. 2. Kaçma şüphesi: Şüpheli veya sanığın kaçması, saklanması veya kaçacağı şüphesini uyandıran somut olgular varsa. 3. Delilleri yok etme veya gizleme: Şüphelinin delilleri yok etme, gizleme veya değiştirme girişiminde bulunması. 4. Tanıklara baskı: Tanık, mağdur veya başkaları üzerinde baskı kurma girişiminde bulunması. Ayrıca, belirli suçlar için de tutuklama nedenleri kabul edilir ve bu suçlar arasında soykırım, göçmen kaçakçılığı, kasten öldürme, işkence, cinsel saldırı, hırsızlık, uyuşturucu ticareti ve suç işlemek amacıyla örgüt kurma gibi suçlar yer alır. Tutuklama kararı verilemeyecek durumlar ise sadece adli para cezasını gerektiren suçlar ve hapis cezasının üst sınırı iki yıldan fazla olmayan suçlardır.

    CMK ücret tarifesi kim belirler?

    CMK ücret tarifesini Adalet Bakanlığı belirler.

    172'nin anlamı nedir?

    172 sayısının farklı anlamları vardır: 1. Ceza Muhakemesi Kanunu (CMK) Madde 172: Bu maddeye göre, Cumhuriyet savcısı soruşturma evresi sonunda, kamu davasının açılması için yeterli şüphe oluşturacak delil elde edilememesi veya kovuşturma olanağının bulunmaması hâllerinde "kovuşturmaya yer olmadığına dair karar" verir. 2. Melek Sayıları: 172 sayısı, yenilenmenin ve yeni başlangıçların simgesi olarak kabul edilir ve olaylara farklı bir açıdan bakma şansı sunar. 3. Telefon Numarası: 172 numarası, Turizm Hattı'na ait bir telefon numarasıdır.

    CMK madde 230 ve 231 arasındaki fark nedir?

    CMK madde 230 ve madde 231 arasındaki farklar şunlardır: 1. CMK madde 230: Bu madde, çoklu evlilik, hileli evlenme ve dinsel tören gibi konuları düzenler. 2. CMK madde 231: Bu madde, hükmün açıklanmasının geri bırakılması (HAGB) kurumunu düzenler.

    CMK madde 101 nedir?

    CMK madde 101, tutuklama kararı ile ilgilidir ve şu şekildedir: 1. Soruşturma evresinde şüphelinin tutuklanmasına Cumhuriyet savcısının istemi üzerine sulh ceza hâkimi tarafından, kovuşturma evresinde sanığın tutuklanmasına Cumhuriyet savcısının istemi üzerine veya re'sen mahkemece karar verilir. 2. Bu istemlerde mutlaka gerekçe gösterilir ve adlî kontrol uygulamasının yetersiz kalacağını belirten hukukî ve fiilî nedenlere yer verilir. 3. Tutuklama kararı verilmezse, şüpheli veya sanık derhal serbest bırakılır. 4. Bu madde ile 100. madde gereğince verilen kararlara itiraz edilebilir.