Yazeka
Arama sonuçlarına göre oluşturuldu
Gemi dümeni, geminin yönünü kontrol etmeye yarayan bir donanım parçasıdır 4. Dümende yapılan küçük hareketler, teknenin sağa ya da sola dönmesini sağlar 4.
Gemi dümeni çalışma prensibi:
- Kaptan dümeni çevirir 4.
- Dümen palası suyun akış yönünü değiştirir 4.
- Tekne su üzerinde farklı yönlere döner 4.
Örneğin, dümen sağa çevrildiğinde, dümen palası suyu sola doğru iter ve teknenin burnu sağa döner 4.
Gemi dümeni türleri:
- Direk dümen 4. Küçük teknelerde ve yelkenlilerde kullanılan, dümene doğrudan elle kumanda edilen manuel bir dümen türüdür 4.
- Dümen simidi 4. Daha büyük teknelerde ve gemilerde kullanılan, çark şeklinde bir kumanda sistemidir 4.
- Elektrikli dümen 4. Modern teknelerde kullanılan, elektronik olarak kontrol edilen ve dümen hareketlerini kolaylaştıran bir sistemdir 4.
Gemi dümeni, aşağıdaki kısımlardan oluşur:
Gemi dümeni, aşağıdaki standart gereksinimleri karşılamalıdır:
- Dümen dişlisi, gemiyi 35° iskele açısından (tam tersi de olabilir) 35° sancağa ve maksimum rpm değerinde bir baş üstü hızda ileriye doğru ilerletirken gemiyi sorunsuz şekilde yönlendirmelidir 5.
- Belirtilen 35° bir yönden tam aksi yöndeki 35° lik açıya ulaşma süresi 28 saniyeyi aşmamalıdır 5.
- Güç ünitelerinin çalışmaması durumunda, dümen nominal hızının yarısı ya da 7 knot ile 1 dakikalık bir zaman dilimi içerisinde 15 derecelik açıyla sancak dönebilmelidir 5.
5 kaynaktan alınan bilgiyle göre: