• Buradasın

    Gemi kumandası nasıl çalışır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Gemi kumandası, geminin hareketlerini kontrol etmek için çeşitli sistemler ve mekanizmalar kullanır. Temel olarak üç ana yöntem vardır: manuel, yarı otomatik ve tam otomatik kumanda 1.
    1. Manuel Kumanda: Kumanda kolu (joystick) kullanılarak geminin pruvası ve dönüşü kontrol edilir 13.
    2. Yarı Otomatik Kumanda: Otomatik pruva kontrolü ve seçilen rotada seyretme gibi fonksiyonlar eklenir 1.
    3. Tam Otomatik Kumanda: Geminin ana tahrik sistemine komut göndererek, sensörler aracılığıyla gelen verilere göre geminin konumunu ve rotasını sabit tutar 14.
    Ayrıca, pitch kontrollü pervane sistemleri de geminin hareketini sağlar ve bu sistemlerde pervane kanat açılarının değiştirilmesi ile ileri veya geri hareket elde edilir 2.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Gemi nasıl çalışır kısaca?

    Gemi, su üzerinde yük veya yolcu taşımak amacıyla kullanılan büyük bir araçtır ve şu şekilde çalışır: 1. Yüzerlik (Arşimet Prensibi): Geminin su yüzeyinde kalabilmesi için, suya batırdığı su miktarının ağırlığının, geminin ağırlığına eşit olması gerekir. 2. Motor ve Tahrik Sistemi: Gemiler, genellikle dizel veya gaz türbinli motorlarla çalışır ve bu motorlar pervaneyi döndürerek gemiyi hareket ettirir. 3. Rüzgar ve Yelken: Yelkenli gemilerde, rüzgarın gücüyle şişen yelkenler gemiyi iter. 4. Navigasyon: GPS, haritalar ve pusula gibi navigasyon sistemleri kullanılarak gemi yönlendirilir. 5. Yük Taşımacılığı: Gemiler, çeşitli yükleri taşımak için özel bölmelere sahiptir ve yükün dengeli dağıtımı kritik öneme sahiptir. 6. Güvenlik ve Yönetim: Gemilerde yangın söndürme ekipmanları, cankurtaran botları ve yaşam yelekleri gibi güvenlik sistemleri bulunur.

    Gemide kumanda nerede bulunur?

    Gemide kumanda genellikle "köprüüstü" olarak adlandırılan alanda bulunur. Köprüüstü, geminin baş kısmında yer alır ve kaptanın ya da diğer üst düzey gemi personelinin gemiyi yönettiği, tüm seyir, hız, yön ve güvenlik işlemlerinin kontrol edildiği merkezdir. Ayrıca, kumanda sistemleri ve dümen kumandaları gibi ekipmanlar, geminin farklı bölümlerinde de bulunabilir.

    Gemi kontrol odası ne iş yapar?

    Gemi kontrol odası, geminin motorunu ve diğer kritik sistemlerini izleyen ve kontrol eden bir merkezdir. İşlevleri: - Tahrik sistemini izlemek ve kontrol etmek: Motorlar, şaftlar, pervaneler ve ilgili ekipmanları takip eder. - Diğer sistemleri izlemek: Yakıt depoları, yağ seviyeleri, sıcaklık değerleri ve yangın alarmları gibi sistemleri kontrol eder. - Güç dağıtımını yönetmek: Jeneratörleri izleyerek elektrik sistemlerinin verimli çalışmasını sağlar. - İletişim ekipmanlarını barındırmak: Diğer gemilerle veya kıyı tesisleriyle iletişimi sağlar. Gemi kontrol odasında genellikle kalifiye mühendislerden oluşan bir ekip görev yapar.

    Gemilerde kaç çeşit kumanda vardır?

    Gemilerde üç ana çeşit kumanda sistemi bulunmaktadır: 1. Mekanik Kumanda Sistemi: Dümen dolabına uygulanan kumanda hareketi, dümen yelpazesine kadar mekanik olarak iletilir. 2. Hidrolik Kumanda Sistemi: Dümen dolabı çevrildiğinde üretilen hidrolik basınç, yeke donanımını hareketlendirir. 3. Elektro-Hidrolik Kumanda Sistemi: Kumanda, köprüüstünden elektriki olarak yeke dairesindeki dümen sistemine iletilir.

    Gemilerin motoru nasıl çalışır?

    Gemilerin motoru, içten yanmalı motorlar olarak bilinen dizel motorlar aracılığıyla çalışır. Çalışma prensibi şu şekildedir: 1. Emme: Hava ve yakıt, silindire emilir. 2. Sıkıştırma: Emme valfi kapanır ve piston yukarı hareket ederek havayı sıkıştırır. 3. Yanma: Sıkıştırılmış hava-yakıt karışımı, ateşleme bujisi tarafından ateşlenir. 4. İtme: Piston hareketi, krank milini döndürür ve bu da gücü dişli kutusu ve şaft aracılığıyla gemi pervanesine iletir. Ayrıca, gemilerde buhar türbinleri gibi diğer güç üretim sistemleri de kullanılabilir.

    Gemilerin pervanesi nasıl çalışır?

    Gemilerin pervanesi, motorun ürettiği gücü suya ileterek itme kuvveti yaratır ve bu sayede gemi hareket eder. Çalışma prensibi şu şekildedir: 1. Motorun Dönme Hareketi: Gemideki miller, motorlardan gelen dönme gücünü pervanelere aktarır. 2. Suyun İtilmesi: Pervane, suyu arka tarafa doğru iter. 3. İtme Kuvveti: Bu hareket, gemiyi ileri iten bir kuvvet oluşturur. Eğer pervane ters yönde döndürülürse, kuvvet gemiyi geriye doğru çeker.

    Gemi dümeni nasıl çalışır?

    Gemi dümeni, geminin yönünü kontrol etmeye yarayan bir donanım parçasıdır. Gemi dümeni çalışma prensibi: Kaptan dümeni çevirir. Dümen palası suyun akış yönünü değiştirir. Tekne su üzerinde farklı yönlere döner. Örneğin, dümen sağa çevrildiğinde, dümen palası suyu sola doğru iter ve teknenin burnu sağa döner. Gemi dümeni türleri: Direk dümen. Dümen simidi. Elektrikli dümen. Gemi dümeni, aşağıdaki kısımlardan oluşur: dümen; dümen çevirme tertibatı; dümen makinesi ve çeşitleri; kontrol mekanizması. Gemi dümeni, aşağıdaki standart gereksinimleri karşılamalıdır: Dümen dişlisi, gemiyi 35° iskele açısından (tam tersi de olabilir) 35° sancağa ve maksimum rpm değerinde bir baş üstü hızda ileriye doğru ilerletirken gemiyi sorunsuz şekilde yönlendirmelidir. Belirtilen 35° bir yönden tam aksi yöndeki 35° lik açıya ulaşma süresi 28 saniyeyi aşmamalıdır. Güç ünitelerinin çalışmaması durumunda, dümen nominal hızının yarısı ya da 7 knot ile 1 dakikalık bir zaman dilimi içerisinde 15 derecelik açıyla sancak dönebilmelidir.