• Buradasın

    Hangi ağır hasarlar riskli?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Riskli ağır hasarlar, genellikle şu iki kategoriye girer:
    1. Yapısal eleman kaynaklı ağır hasarlar:
      • Kolon düzlem dışı sıyrılması 4. Kolonların kirişlerden daha zayıf olması durumunda, kesme kuvvetinin etkisiyle kolonlar düzlem dışına kayabilir 4.
      • Kolon uç bölgesi hasarları 4. Boyuna donatı eksiklikleri, beton kalitesizliği ve etriye sıklaştırmasının yetersiz olması kolon uç bölgesinde ağır hasarlara yol açabilir 4.
      • Düşey hiza boyunca bir bölümün çökmesi 4. Zemin kat köşe kolonlarında oluşan mafsallaşma sonucu, üst katlardan alt katlara doğru zincirleme bir yıkım meydana gelebilir 4.
      • Yatay tam kat çökmesi 4. Narin alt kat kolonlara fazla yük gelmesi sonucu, kolonlar kesme etkisiyle düzlem dışına kayabilir 4.
    2. Yapısal sistem kaynaklı ağır hasarlar:
      • Üst üste yığılma yıkımı 4. Kolonların kirişlere oranla daha zayıf tasarlanması sonucu, eleman deprem enerjisini sönümleyemez ve bağlantı noktalarından koparak katlar üst üste yığılır 4.
      • Akordeon yıkımı (yana yığılma) 4. Plastik mafsalların kiriş yerine kolonlarda oluşması ve etriye sıklaştırmasındaki özensizlikler bu tür hasarlara yol açabilir 4.
      • Yana yatma hasarları 4. Önceki başlıklarda yer alan kusurların daha az seviyede olması sonucu oluşabilir 4.
    Ayrıca, ağır hasar kaydı, bir aracın ciddi bir kaza veya doğal afet sonucu sigorta şirketleri tarafından ekonomik veya yapısal olarak onarılması yüksek maliyetli kabul edildiğinde oluşturulur 13. Bu kayıt, aracın ikinci el piyasasında değer kaybetmesine ve sigorta işlemlerinde yüksek primler veya reddedilme gibi durumlarla karşılaşılmasına neden olabilir 13.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Ağır hasarlı araç neden pert çıkmaz?

    Ağır hasarlı bir aracın pert çıkmamasının birkaç nedeni olabilir: 1. Onarım Maliyetinin Düşük Olması: Sigorta şirketleri, aracın onarım maliyetinin rayiç bedelinin %70'ini aşması durumunda aracı perte çıkarır. Eğer onarım maliyeti daha düşükse, araç tamir edilebilir olarak değerlendirilir. 2. Ekspertiz Raporu: Sigorta şirketinin yaptığı ekspertiz raporu, aracın hasar durumunun perte ayrılacak kadar ciddi olmadığını gösterebilir. 3. Sürücünün İtirazı: Araç sahibi, sigorta şirketinin kararına itiraz edebilir ve bağımsız bir ekspertiz talep edebilir. Bu faktörler, aracın ağır hasarlı olmasına rağmen perte çıkmamasını sağlar.

    Hangi hasarlı araçlar alınmaz?

    Hangi hasarlı araçların alınmayacağı, kişisel tercihler ve risk algısına bağlıdır. Ancak, alınmaması gereken hasarlı araç türleri arasında şunlar sayılabilir: Nerede onarıldığı belli olmayan ağır hasarlı araçlar. Gizli yapısal ve mekanik sorunlar içeren araçlar. Hava yastığı açılmış araçlar, bu araçların düzgün tamir edilmediğinden emin olunmadıkça. Tamir ve onarım işlemleri düşük kaliteli işçilikle yapılmış araçlar. Hasarlı araç alırken, aracın ekspertiz raporu ve tamir geçmişi detaylı bir şekilde incelenmelidir.

    Ağır hasar kaydı yüzde kaç olmalı?

    29 Nisan 2025 tarihli düzenlemeye göre, bir aracın ağır hasar kayıtlı sayılabilmesi için hasar tutarının aracın rayiç bedelinin %60’ını aşması gerekmektedir. Daha önceki uygulamada bu oran %70 olarak belirlenmiştir.

    Hangi binalar ağır hasarlı sayılır?

    Ağır hasarlı binalar, deprem nedeniyle taşıyıcı elemanlarında geniş ve yaygın kesme kırılmaları veya ayrılmalar olan binalardır. Ağır hasarlı binaların bazı özellikleri: Yapısal çökme tehlikesi: Taşıyıcı elemanlarda (kolonlar, kirişler, duvarlar) ciddi çatlaklar veya zayıflamalar nedeniyle yapısal çökme riski yüksektir. Çatı veya duvarların yıkılması: Çatılar veya duvarlar tamamen veya kısmen yıkılmış olabilir. Yangın hasarı: Yangın sonucu ağır hasar almış binalarda yapısal zararların yanı sıra iç mekanlarda da ciddi hasarlar meydana gelebilir. Güvenlik tehdidi: Çevredeki insanlar için ciddi bir güvenlik tehdidi oluşturur. Ağır hasarlı binaların yıkılması ve hasar tespit süreci tamamlandıktan sonra yıkılması gerekir.

    Değer kaybı en çok hangi hasarlarda olur?

    Değer kaybı en çok ağır hasarlar ve orijinal parça değişikliği durumlarında ortaya çıkar. Bunun yanı sıra, değer kaybını artıran diğer hasar türleri şunlardır: Kazanın şiddeti: Yeni bir aracın ciddi bir kaza yapması, ikinci el piyasasında değerini daha fazla düşürür. Aracın yaşı ve kilometresi: Daha eski ve yüksek kilometreli araçlarda değer kaybı daha sınırlı olabilir. Marka ve model: Lüks segment araçlardaki değer kaybı, diğer segmentlere nazaran daha yüksek olur. Ayrıca, yan sanayi ürünlerin kullanılması ve hasarın görünür bölgelerde olması da araç değerini olumsuz etkileyen faktörler arasındadır.

    Ağır ne demek?

    "Ağır" kelimesi Türkçe'de çeşitli anlamlara sahiptir: 1. Fiziksel Anlamda: Ağırlık ve yoğunluk ifade eder. 2. Zorluk Anlamında: Yapılması güç olan işleri veya durumları tanımlar. 3. Duygusal Anlamda: Sıkıntılı ve moral bozucu durumları ifade eder. 4. Mecazi Anlamda: Değerli, gösterişli ve ciddi kavramları kapsar. 5. Spor Terimi Olarak: Boks ve güreş gibi spor dallarında "ağır sıklet" anlamına gelir.

    Ağır ve tehlikeli işler nelerdir?

    Ağır ve tehlikeli işler, çalışanların sağlığına zarar verme potansiyeli taşıyan, fiziksel dayanıklılık ve dikkat gerektiren işlerdir. Bu işler arasında şunlar yer alır: maden ocakları ve taş ocakları; büyük ölçekli inşaat projeleri; petrol ve doğalgaz çıkarma faaliyetleri; ağır sanayi ve döküm işleri; kimyasal madde üretimi ve depolama; tersane ve gemi yapımı işleri; elektrik üretim santralleri; radyoaktif ve tehlikeli atık yönetimi işleri; su altında yapılan işler; yer altında yapılan madencilik işleri.