II. Abdülhamid'in eğitim anlayışı, merkezi temeller üzerine kurulmuş ve Osmanlı coğrafyasında eğitimin yaygınlaştırılmasını amaçlamıştır. Bu dönemde gerçekleştirilen bazı eğitim reformları şunlardır: - İlköğretimin zorunlu hale getirilmesi ve ders programlarından bazı derslerin kaldırılarak Din ve Ahlak derslerinin saatlerinin artırılması. - Meslek, sanat ve kız okullarının açılması, yüksek okul alanında gelişmeler gösterilmesi. - Eğitim teşkilatının modernleştirilmesi, Maarif-i Umumiye Nezareti'nin yeniden düzenlenmesi ve her öğretim derecesi için genel müdürlükler ve müfettişliklerin oluşturulması. - Okul sayısının artırılması, 1876'da 250 olan rüştiye (orta okul) sayısının 1900'de 600'e, 5 olan idadi (lise) sayısının ise 104'e çıkarılması. II. Abdülhamid, eğitimin, Osmanlı İmparatorluğu'nun kurtuluşunun tek çaresi olduğunu düşünüyordu ve bu nedenle İslami ilkelere bağlı, eğitimli bir gençlik yetiştirmeye büyük önem veriyordu.