• Buradasın

    Divan edebiyatında mahlas ve tapşırma arasındaki fark nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Divan edebiyatında mahlas ve tapşırma arasındaki fark şu şekildedir:
    • Mahlas, bir şairin şiirlerinde kullandığı takma addır 13. Bu ad, şairin asıl adının yerine geçer ve çoğu zaman ilk adı unutulur, sanatçılar mahlaslarıyla anılırlar 1.
    • Tapşırma ise, aşıkların eserlerinde mahlaslarını son dörtlükte kullanmalarına verilen addır 13. Ayrıca, aşık atışmalarında başlangıcı yapan aşık, tapşırma yoluyla atışmayı sonlandırır 2.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Divan edebiyatında nazım biçimleri nelerdir?

    Divan edebiyatında kullanılan nazım biçimleri şu şekilde sınıflandırılabilir: Beyitlerle kurulan nazım biçimleri: Gazel, kaside, mesnevi, kıt’a, müstezat. Dörtlüklerden oluşan nazım biçimleri: Rubai, tuyuğ, murabba, şarkı, terbi. Bentlerle kurulan nazım biçimleri: Terkib-i bent, terci-i bent, muhammes, müseddes, müsebba, müsemmen, mütessa, mu’aşşer. Konularına göre kasideler: Tevhid: Allah’ın birliğini, varlığını anlatan kasideler. Münacaat: Allah’a yakarışı dile getiren kasideler. Naat: Peygamberi öven kasideler. Medhiye: Devrin önde gelen kişilerini öven kasideler. Hicviye: Devrin yöneticilerini yermek için yazılan kasideler. Mersiye: Önemli birinin ölümünden duyulan acıyı dile getiren kasideler. Cülûsiyye: Padişahın tahta oturması münasebetiyle yazılan kasideler. Sûriyye: Düğün ya da sünnet gibi şenlikleri ele alan kasideler.

    Divan edebiyatının özellikleri nelerdir?

    Divan edebiyatının bazı özellikleri: Nazım birimi genellikle beyittir ve cümle beyitte tamamlanır. Nazım ölçüsü aruzdur. Dili, Arapça, Farsça ve Türkçe karışımından oluşan Osmanlıcadır. Şiirlerde tam ve zengin uyak kullanılmıştır. Şiirlerin konuyu içeren başlıkları yoktur, nazım biçimlerine göre adlandırılırlar. Klişe bir edebiyattır, duygu ve düşünceler değişmez sözlerle (mazmun) anlatılır. Anlatılan şey değil, anlatış biçimi ön plandadır. Soyut bir edebiyattır, insan ve doğa gerçekte olduğundan farklı ele alınır. Aydın zümrenin edebiyatıdır, medrese kültürü hâkimdir ve genellikle saraya ve çevresine seslenir. Sanatlara bolca yer verilir, sanat yapmak amaç durumuna gelmiştir. Ulusal bir edebiyat olmayıp dinin etkisiyle şekillenmiştir, Arap ve İran edebiyatının etkisi çok fazladır. Daha çok aşk, sevgili, içki, din ve kadercilik gibi konular işlenmiştir. Nazım ön planda tutulmuş, nesre pek az yer verilmiştir.

    Divan edebiyatında mısra ne demek?

    Divan edebiyatında mısra, aruz vezniyle söylenmiş bir beytin yarısıdır. Mısra, aynı zamanda bir nazım parçasını oluşturan her bir satıra verilen isimdir. Divan edebiyatında kendi içinde bir bütün oluşturan mısralara "mısra-i azade" (bağımsız mısra) adı verilir. Özlü, ahenkli, anlamca çarpıcı, anlatımıyla dikkat çeken, her zaman kolayca anımsanabilen, dilden dile dolaşan mısralara ise "mısra-i berceste" ya da şah-mısra denir.

    Divan edebiyatında şairlerin şiirlerinin toplandığı eserlere ne ad verilir?

    Divan edebiyatında şairlerin şiirlerinin toplandığı eserlere "divan" adı verilir.

    Divan edebiyatında beyit nedir ve özellikleri nelerdir?

    Divan edebiyatında beyit, iki mısradan meydana gelen nazım parçasıdır. Beytin özellikleri: Aynı vezin: Beytin iki mısrası aynı vezinde olmalıdır. Anlam bütünlüğü: Beytin anlamı kendi içinde tamamlanır, ancak bu kuralın dışına çıkıldığı da olur. Türleri: Beyt-i musarra (kafiyeli beyit), beyt-i müfred (kafiyeli olmayan beyit), berceste (en kafiyeli ve akılda kalıcı kısım), makta beyti (son mısra) gibi türleri vardır. Kullanım: Gazel, kaside, mesnevi gibi nazım biçimlerinin temel nazım birimidir. Konu bütünlüğü: Beyitlerde konu bütünlüğü şart değildir, her beyitte farklı bir konu işlenebilir. Divan şairlerinin amacı, beyitleri oluşturacak kafiyelerle ikişer mısra söyleyebilmekti.

    Divan edebiyatında kaç nazım şekli vardır?

    Divan edebiyatında on iki ana nazım şekli bulunmaktadır. Bunlar: 1. Gazel. 2. Kaside. 3. Mesnevi. 4. Kıt’a. 5. Müstezat. 6. Rubai. 7. Tuyuğ. 8. Murabba. 9. Şarkı. 10. Terkib-i Bent. 11. Terci-i Bent. 12. Musammatlar (Terkib-i Bent, Terci-i Bent, Muhammes vb.).

    Divan edebiyatı kafiye anlayışı nedir?

    Divan edebiyatı kafiye anlayışı, harf esasına dayanır. Divan şiirinde kafiye türleri: Mücerred kafiye: Tek ses benzerliği olan kafiyedir. Mürekkep kafiye: Birden fazla ses benzerliğinden meydana gelen kafiyedir ve üç alt gruba ayrılır: Müreddef kafiye: Revi harfinden önce hurûf-u imlâdan bir harf gelirse oluşan kafiyedir. Mukayyed kafiye: Revi ve kayddan meydana gelen kafiyedir. Müesses kafiye: Revi ile ridf arasına başka bir harfin girmesiyle oluşan kafiyedir. Divan şiirinde revi, ridf, kayd, te’sîs, dahîl gibi dokuz kafiye harfi vardır.