• Buradasın

    Yargılamanın uzun sürmesi Anayasa Mahkemesi mi komisyon mu?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    **Yargılamanın uzun sürmesi durumunda başvuru yeri, 6384 sayılı Kanun'a göre Anayasa Mahkemesi değil, Adalet Bakanlığı İnsan Hakları Tazminat Komisyonu Başkanlığı'dır 12.
    Bu komisyona başvuru yolu tüketilmeden yapılan bireysel başvurular, Anayasa Mahkemesi tarafından gerekli başvuru yollarının tüketilmemesi nedeniyle kabul edilemez bulunmaktadır 12.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Anayasa Mahkemesi adil yargılanma hakkı ihlali kararı verirse ne olur?

    Anayasa Mahkemesi'nin adil yargılanma hakkı ihlali kararı vermesi durumunda, ilgili mahkeme ihlalin sonuçlarını gidermek için gerekli işlemleri gerçekleştirmek zorundadır. Bu karar, aynı zamanda etkili bir tazminat yolunun açılması anlamına da gelebilir.

    Anayasa Mahkemesinin kuruluşu ve yargılama usulleri hakkında kanun ne zaman yürürlüğe girdi?

    Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun, 3 Nisan 2011 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

    Anayasa Mahkemesi uzun yargılama süresi için ne yapar?

    Anayasa Mahkemesi, uzun yargılama süresi nedeniyle yapılan başvurularda makul sürede yargılanma hakkının ihlal edildiğine karar verirse, başvurucuya manevi tazminat öder. Bunun için, uzun süren yargılama nedeniyle maddi ve manevi zarara uğrayan kişi, Anayasa Mahkemesine bireysel başvuruda bulunmalıdır. Ayrıca, 7499 sayılı kanun ile 02.03.2024 tarihinde 6384 sayılı Tazminat Komisyonunun Görevleri İle Çalışma Usul Ve Esasları Hakkında Kanuna eklenen düzenlemelere göre, makul sürede yargılanma hakkı ihlal edilenler, manevi tazminat talebi için doğrudan Adalet Bakanlığı Tazminat Komisyonuna da başvurabilirler.

    Anayasa Mahkemesi'nin görevi nedir?

    Anayasa Mahkemesi'nin görevleri şunlardır: 1. Norm denetimi: Kanunlar, Cumhurbaşkanlığı kararnameleri ve Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü'nün Anayasa'ya uygunluğunu denetlemek. 2. Bireysel başvuruları karara bağlamak: Vatandaşların temel hak ve özgürlüklerinin kamu gücü tarafından ihlal edildiği iddiasıyla yapılan başvuruları değerlendirmek. 3. Siyasi partilerin kapatılması davalarını görmek: Siyasi partilerin kapatılması veya devlet yardımından yoksun bırakılması istemlerini karara bağlamak. 4. Yüce Divan görevi: Cumhurbaşkanını, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanını, bakanları ve diğer yüksek yargı organlarının başkan ve üyelerini görevleriyle ilgili suçlardan dolayı yargılamak. 5. Mali denetim: Siyasi partilerin mal edinimleri, gelir ve giderlerinin kanuna uygunluğunu denetlemek.

    Anayasa Mahkemesi esas yönünden inceleme ne zaman yapılır?

    Anayasa Mahkemesi'nde esas yönünden inceleme, bireysel başvurunun kabul edilebilirlik incelemesini geçtikten sonra yapılır. Kabul edilebilirlik aşamasında, başvurunun şekil şartlarına uygun olup olmadığı, iç hukuk yollarının tüketilip tüketilmediği ve süre sınırına uygun olup olmadığı değerlendirilir.

    Anayasa mahkemesi bireysel başvuruda hangi ihlalleri inceler?

    Anayasa Mahkemesi'ne yapılan bireysel başvuruda Anayasa'da güvence altına alınmış temel hak ve özgürlüklerin ihlal edildiği iddiaları incelenir. Bu kapsamda, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve ek protokollerinde yer alan haklar da dikkate alınır. Mahkeme, özellikle aşağıdaki ihlal iddialarını değerlendirir: Makul sürede yargılanma hakkı. Mülkiyet hakkı. Adil yargılanma hakkı. Bireysel başvuru, yargısal yolların tüketildiği tarihten itibaren 30 gün içinde yapılmalıdır.

    Anayasa Mahkemesi adil yargılanma hakkının ihlali nedir?

    Anayasa Mahkemesi'ne göre adil yargılanma hakkının ihlali, aşağıdaki durumları kapsar: 1. Uzun tutukluluk süreleri: Yargılama öncesi tutukluluğun makul süreyi aşması. 2. Eksik savunma hakkı: Sanığın kendisini etkin bir şekilde savunmasına izin verilmemesi. 3. Tarafsızlık ilkesinin ihlali: Hakimin veya mahkemenin tarafsızlığını yitirmesi. 4. Geciken yargılama: Davaların uzun sürmesi, bireylerin mağduriyetine neden olabilir. 5. Gizli tanıkların etkisi: Gizli tanık ifadelerinin yargılamada tek başına belirleyici rol oynaması. 6. Hukuka aykırı delillerin kullanılması: İşkence ve kötü muamele gibi yasak yöntemlerle elde edilen delillerin mahkumiyet hükmüne varılırken kullanılması. Ayrıca, Anayasa Mahkemesi, tanıkların dinlenmemesi veya delillere karşı çıkma imkanı tanınmaması gibi durumların da adil yargılanma hakkını ihlal edebileceğini belirtmektedir.