• Buradasın

    Sayıştayın denetim yetkisi hangi kanunlarla düzenlenmiştir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Sayıştayın denetim yetkisi, 6085 sayılı Sayıştay Kanunu ve diğer ilgili kanunlarla düzenlenmiştir 12.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Muhasebe mevzuatı hangi kanunlara tabidir?

    Muhasebe mevzuatı, aşağıdaki kanunlara tabidir: 1. 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu. 2. 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi. 3. 3/12/2014 tarihli ve 2014/7052 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği. Ayrıca, muhasebe uygulamaları Vergi Usul Kanunu ve diğer ilgili vergi kanunlarıyla da iç içedir.

    6085 sayılı Sayıştay Kanunu nedir?

    6085 sayılı Sayıştay Kanunu, kamuda hesap verme sorumluluğu ve mali saydamlık esasları çerçevesinde, kamu idarelerinin etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak çalışmasını ve kamu kaynaklarının öngörülen amaç, hedef, kanunlar ve diğer hukuki düzenlemelere uygun olarak elde edilmesini, muhafaza edilmesini ve kullanılmasını sağlamak amacıyla Türkiye Büyük Millet Meclisi adına yapılacak denetimleri, sorumluların hesap ve işlemlerinin kesin hükme bağlanmasını ve kanunlarla verilen inceleme, denetleme ve hükme bağlama işlerini düzenlemek için kabul edilmiştir. Bu kanun, Sayıştayın kuruluşunu, işleyişini, denetim ve hesap yargılaması usullerini, mensuplarının niteliklerini ve atanmalarını, ödev ve yetkilerini, haklarını ve yükümlülüklerini ve diğer özlük işlerini, başkan ve üyelerinin seçim ve teminatını da kapsamaktadır. 6085 sayılı Sayıştay Kanunu, 3 Aralık 2010 tarihinde kabul edilmiş ve 19 Aralık 2010 tarihinde Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

    Sayıştayın denetim raporları bağlayıcı mı?

    Sayıştay denetim raporlarının bağlayıcılığı, raporun türüne göre değişiklik gösterir: Denetim raporları: Kamu idarelerinin mali işlemlerini ve yasalara uygunluğunu değerlendirir, ancak bağlayıcı değildir; tavsiye niteliğindedir. Hesap yargılaması kararları: Belirli durumlarda yapılan hesap yargılaması sonucunda alınan kararlar bağlayıcıdır ve kamu zararlarının tazmini gibi sonuçlar doğurabilir; uygulanması zorunludur.

    Sayıştay kimler tarafından denetlenir?

    Sayıştay, Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) adına kamu idarelerini denetler. Sayıştay'ın denetim yaptığı bazı alanlar şunlardır: Merkezi yönetim bütçesi kapsamındaki kamu idareleri ve sosyal güvenlik kurumları. Mahalli idareler. Sermayesinde kamu payı olan özel kanunlar ile kurulmuş anonim ortaklıklar. Kamu kaynakları ve faaliyetleri. Uluslararası kuruluş ve örgütlerin hesap ve işlemleri.

    Sayıştay denetiminde hangi konular incelenir?

    Sayıştay denetiminde incelenen konular şunlardır: 1. Kamu Harcamaları: Kamu kurumları tarafından yapılan harcamaların uygunluğu ve verimliliği. 2. Bütçe Uygulamaları: Devlet bütçesinin doğru ve zamanında uygulanıp uygulanmadığı. 3. Devlet İhale ve Satın Alma Süreçleri: İhale süreçlerinin yasalara uygun şekilde yapılması. 4. Mali Yönetim ve İç Kontrol Sistemleri: Kamu idarelerinin mali yönetim sistemlerinin etkinliği ve iç kontrol mekanizmalarının işleyişi. 5. Hesap ve İşlemler: Kamu idarelerinin hesap, işlem ve mallarının kanunlara ve diğer hukuki düzenlemelere uygunluğu. 6. Performans Denetimi: İdarelerin stratejik amaç ve performans hedeflerine ulaşıp ulaşmadığının değerlendirilmesi.

    1982 Anayasası Sayıştay'ın kuruluşu hangi madde ile düzenlenmiştir?

    1982 Anayasası'nda Sayıştay'ın kuruluşu, Üçüncü Kısmın Üçüncü bölümünde "Yargı" başlığı altında, 160. maddede düzenlenmiştir.

    Sayıştay kararları nasıl uygulanır?

    Sayıştay kararlarının uygulanması şu şekilde gerçekleşir: 1. Borç Çıkarılması: Sayıştay tarafından yapılan denetimlerde usulsüz veya yersiz harcamalar tespit edilirse, harcama yetkililerine, gerçekleştirme görevlilerine veya ilgililerine borç çıkarılır. 2. İtiraz ve Temyiz: Karara itiraz edilmesi durumunda, karar Sayıştay'ın temyiz kuruluna gider ve burada onaylanırsa kesinleşir. 3. Tahsilat Süreci: Kararlar, 6085 sayılı Sayıştay Kanunu'nun 53. maddesine göre, yasal faiz uygulanarak İcra İflas Kanunu hükümlerine göre tahsil edilir. 4. Kamu İdarelerinin Sorumluluğu: İdare, öncelikle borç çıkarılan memura durumu tebliğ etmeli ve borcu ödemesini istemelidir. Sayıştay kararları, kamu kaynaklarının doğru ve verimli kullanılmasını sağlamak amacıyla alınan önemli bir denetim mekanizmasıdır.