• Buradasın

    1982 Anayasası Sayıştay'ın kuruluşu hangi madde ile düzenlenmiştir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    1982 Anayasası'nda Sayıştay'ın kuruluşu, Üçüncü Kısmın Üçüncü bölümünde "Yargı" başlığı altında, 160. maddede düzenlenmiştir 4.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    1924 ve 1982 anayasası arasındaki farklar nelerdir?

    1924 ve 1982 anayasaları arasındaki bazı farklar şunlardır: Kuvvetler Ayrılığı: 1924 Anayasası'nda kuvvetler birliği ve görevler ayrılığı, 1982 Anayasası'nda ise yürütmenin hem yetki hem de görev olarak nitelendirilmesi sistemi kabul edilmiştir. Değişiklik Prosedürü: 1924 Anayasası'nda anayasanın değişikliği konusu ayrıntılı prosedürlere bağlanmışken, 1982 Anayasası'nda anayasa değişikliği Cumhurbaşkanlığı onayı şartına tabi tutulmuştur. Siyasi Partiler: 1924 Anayasası'nda siyasi partilerin yan kuruluşları yasaklanmamışken, 1982 Anayasası'nda siyasi partilerin kadın ve gençlik kolu gibi yan kuruluşlar oluşturması yasaklanmıştır. Seçim Dönemi: 1924 Anayasası'nda seçim dönemi 5 yıla çıkarılmamışken, 1982 Anayasası'nda seçim dönemi 5 yıla çıkarılmıştır. Yüksek Mahkemeler: 1924 Anayasası yüksek mahkemeleri düzenlememişken, 1982 Anayasası'nda Anayasa Mahkemesi kurulmuştur. Temel Haklar: 1982 Anayasası, 1961 Anayasası'na göre sosyo-ekonomik konulara daha az değinmiş ve haklarda sınırlamalara gitmiştir.

    1982 Anayasası neden sert anayasadır?

    1982 Anayasası'nın sert bir anayasa olarak kabul edilmesinin bazı nedenleri şunlardır: Değiştirilemeyecek maddeler içermesi. Özel çoğunluk aranması. Halk oylaması usulü. Cumhurbaşkanının veto ve halkoyuna sunma yetkisi.

    1961 ve 1982 anayasa arasındaki farklar nelerdir?

    1961 ve 1982 anayasaları arasındaki bazı farklar: İnsan hakları odağı: 1961 anayasası insan haklarına dayalı bir milli anayasa iken, 1982 anayasası insan haklarına saygılı bir anayasadır. Devlet şekli: 1961 anayasasında "devlet şeklinin cumhuriyet olduğu" hükmü değiştirilemezken, 1982 anayasasında "cumhuriyetin nitelikleri" kısmında "milli" ifadesi çıkarılmıştır. Yürütme görevi: 1961 anayasasında yürütme görevi, kanunlar çerçevesinde cumhurbaşkanı ve bakanlar kurulu tarafından yerine getirilirken, 1982 anayasasında yürütme yetkisi ve görevi, cumhurbaşkanı ve bakanlar kurulu tarafından anayasaya ve kanunlara uygun olarak kullanılır. Eşitlik: 1961 anayasasında herkes, kanun önünde dil, ırk, cinsiyet gibi ayrımlar gözetilmeksizin eşittir ve imtiyaz tanınamazken, 1982 anayasasında temel hak ve hürriyetler, kişinin topluma, ailesine ve diğer kişilere karşı ödev ve sorumluluklarını da içerir. Çalışma hakkı: 1961 anayasasında çalışma herkesin hakkı ve ödevi iken, 1982 anayasasında devletin, çalışanların hayat seviyesini yükseltmek için gerekli tedbirleri alması belirtilmiştir. Kanunların yayınlanması: 1982 anayasasında cumhurbaşkanı, Türkiye Büyük Millet Meclisince kabul edilen kanunları 15 gün içinde yayımlar. Ayrıca, 1961 anayasası seçilmişlerin demokratik rejimi yozlaştırmasını engellemeyi amaçlarken, 1982 anayasası daha çok otoriteyi ve yürütmenin güçlendirilmesini vurgulamıştır.

    1961 ve 1982 anayasasında temel haklar ve ödevler hangi ilkeye göre düzenlenmiştir?

    1961 ve 1982 anayasalarında temel haklar ve ödevler, Jellinek’in negatif statü hakları, pozitif statü hakları ve aktif statü hakları sınıflandırmasına göre düzenlenmiştir. Negatif statü hakları: Devletin müdahalesinin kabul edilmediği temel haklar ve hürriyetlerdir. Pozitif statü hakları: Devletin pozitif yükümlülüklerini içeren haklardır. Aktif statü hakları: Bireylerin devlet yönetimine katılmasını ve siyasi faaliyette bulunmalarını sağlayan haklardır. 1961 Anayasası'nda temel haklar ve ödevler, devletin temel amacının insan haklarını gerçekleştirmek olduğu ilkesiyle düzenlenmiştir. 1982 Anayasası'nda ise temel hak ve özgürlükler, "kişinin topluma, ailesine ve diğer kişilere karşı ödev ve sorumluluklarını" da içerecek şekilde düzenlenmiştir.

    1982 anayasası neden yapıldı?

    1982 Anayasası, 12 Eylül 1980 darbesi sonrasında askeri yönetimin emriyle Danışma Meclisi tarafından hazırlanmıştır. Anayasanın yapılma gerekçeleri arasında şunlar yer almaktadır: İhtilal öncesi iç savaş ortamı nedeniyle vatandaşların kendi hayatlarından endişe etmeleri; Toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devleti olma amacı. Anayasa, 7 Kasım 1982 Pazar günü yapılan halk oylaması sonucu %91,37 oranında kabul oyu ile kabul edilmiştir.

    1982 Anayasası ile getirilen kurumlar nelerdir?

    1982 Anayasası ile getirilen bazı kurumlar şunlardır: Cumhurbaşkanı Genel Sekreterliği. Devlet Denetleme Kurulu. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu. Yükseköğretim Kurulu. Üniversite rektörleri. Ayrıca, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarma yetkisi de 1982 Anayasası ile getirilmiştir.

    1921 ve 1982 Anayasaları arasındaki temel fark nedir?

    1921 ve 1982 Anayasaları arasındaki temel farklar şunlardır: Hazırlanma Süreci: 1921 Anayasası, Bağımsızlık Savaşı döneminin olağanüstü şartlarıyla hazırlanmış olup, kurucu meclis tarafından kabul edilmemiştir. Katılık: 1982 Anayasası, 1961 Anayasası'na göre daha katıdır. Hak ve Özgürlükler: 1961 Anayasası'nda "insan haklarına dayanan devlet" anlayışı varken, 1982 Anayasası'nda "insan haklarına saygılı devlet" anlayışı yer almıştır. Demokrasi Modeli: 1982 Anayasası, daha az katılımcı bir demokrasi modelini benimsemiştir.