• Buradasın

    Merkezi yönetimin bazı yetkilerini taşradaki memurlarına devretmesi sonucu nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Merkezi yönetimin bazı yetkilerini taşradaki memurlarına devretmesi, yetki genişliği olarak adlandırılır 124. Bu durumun bazı sonuçları şunlardır:
    • İşlerin daha kısa sürede yürütülmesi 1.
    • Merkezin taşradaki gereksiz işlerle uğraşmasının azalması 5.
    • Merkezi yönetimin vatandaşlara daha yakın hale gelmesi 2.
    • Yetkili personel sayısının artması 1.
    • Yetki devreden merkezi yönetim, hiyerarşik denetimini sürdürür 12.
    Ancak, yetki genişliği merkeziyetçiliğin bir biçimi olarak da görülebilir ve merkezi birimlerle yereldeki yöneticiler arasında yetki çatışmalarına yol açabilir 3.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Merkezi ve merkezi olmayan süreç yönetimi nedir?

    Merkezi süreç yönetimi, tüm önemli kararların merkezi bir otorite tarafından alındığı bir yönetim biçimidir. Merkezi olmayan süreç yönetimi ise kararların kurumun çeşitli düzeylerinde alındığı bir yönetim biçimidir. Merkezi olmayan süreç yönetiminin bazı avantajları şunlardır: Çalışan motivasyonu: Alt düzey yöneticiler arasında iş tatminini artırır. Daha hızlı karar alma: Ortaya çıkan sorunlar ekip içerisindeki her bir çalışanın fikri alınarak daha hızlı ve doğru kararların alınmasını sağlar. Çeşitlendirme ve büyüme: Şirketlerin her departmanı kendi yaratıcı yeteneğini gerçekleştirmek için yeterli bağımsızlığa kavuşur. Ancak, merkezi olmayan yönetim sistemleri dış güçlere karşı daha duyarlı olabilir ve koordinasyon zorlukları yaşayabilir.

    Merkezi yönetimin yerel yönetimleri denetlemesi ne anlama gelir?

    Merkezi yönetimin yerel yönetimleri denetlemesi, yerel yönetimlerin faaliyetlerinin merkezi yönetim tarafından hukuka uygunluk ve yerindelik açısından denetlenmesi anlamına gelir. Bu denetim, çeşitli yollarla gerçekleştirilir: Vesayet Denetimi: Merkezi yönetim, yerel hizmetlerin ülke bütünlüğü ilkesine uygun şekilde yürütülmesini, kamu yararının gözetilmesini ve mahalli ihtiyaçların karşılanmasını sağlamak amacıyla yerel yönetimler üzerinde idari vesayet yetkisine sahiptir. Sayıştay Denetimi: Yerel yönetimlerin mali işlemleri Sayıştay tarafından denetlenir. İçişleri Bakanlığı Denetimi: İçişleri Bakanlığı, yerel yönetimler üzerinde denetim yetkisini mülkiye müfettişleri ve mahalli idareler kontrolörleri aracılığıyla kullanır. Bu denetimler, yerel yönetimlerin yasadışı uygulamalarını engelleyerek yerel halkın çıkarlarını korumayı ve ulusal çıkarların zedelenmesini önlemeyi hedefler.

    Merkezi yönetim ve yerel yönetim nedir?

    Merkezi yönetim, kamu hizmetlerinin tek bir merkeze bağlı olarak çeşitli kuruluş, organ ve birimlerce yerine getirildiği bir yönetim biçimidir. Yerel yönetim ise, ülke sınırları içinde yaşayan insanların kolektif ihtiyaçlarını karşılamak üzere oluşturulmuş örgütlenmelerdir. Merkezi yönetim ve yerel yönetim arasındaki ilişki, farklı modellerle açıklanabilir: Temsilcilik modeli: Yerel yönetimler, merkezi yönetimin bir temsilcisidir. Ortaklık modeli: Yerel yönetimler, merkezi yönetimin ortağıdır. Güç-bağımlılık, denge-karşılıklı kozlar modeli: İlişkiler, karşılıklı pazarlıklar ve bağımlılıklar esasına dayanır. Vekâlet modeli: Merkezi yönetim ve yerel yönetim ilişkisi, müvekkil-vekil ya da efendi-hizmetçi ilişkisine benzer.

    Yetki genişliği ilkesi hangi yönetimlerde uygulanır?

    Yetki genişliği ilkesi, merkezden yönetim sistemlerinde uygulanır. Bu ilke, yalnızca il idaresinde valiye tanınmış karar alma ve uygulama yetkisidir.

    Merkezci ve merkeziyetçi yönetim nedir?

    Merkezci yönetim ve merkeziyetçi yönetim kavramları farklı anlamlara sahiptir: Merkezci yönetim: Toplumsal eşitliğin yanı sıra belirli bir sosyal hiyerarşinin kabul edilmesini veya desteklenmesini içeren siyasi bir bakış açısı veya duruş olarak tanımlanır. Merkeziyetçi yönetim: Kamu hizmetlerinde birlik ve bütünlüğü sağlamak amacıyla, karar ve faaliyetlerin merkezi hükümet ve onun hiyerarşisine bağlı örgütlerce gerçekleştirilmesi sistemidir. Merkeziyetçi yönetim, "siyasi" ve "idari" olmak üzere ikiye ayrılır: Siyasi merkezden yönetim: Tek bir yasama ve yürütme organını, dolayısıyla tek bir siyasi otoritenin varlığını ifade eder. İdari merkezden yönetim: Kamu hizmetlerine ilişkin karar ve politikaların merkeze bağlı birim ve organlarca yerine getirilmesidir.

    Yerininde yönetim ilkesinin temel ilkeleri nelerdir?

    Yerinden yönetim ilkesinin temel ilkeleri şunlardır: Karar alma yetkisinin yerel birimlere devredilmesi. Yönetsel özerklik. Merkezden yönetim vesayeti. Hızlı ve etkili karar alma. Katılımcılık.

    Merkezden yönetimin sakıncaları nelerdir?

    Merkezden yönetimin bazı sakıncaları şunlardır: Bürokrasi ve kırtasiyeciliğe yol açar. Zaman kaybına sebep olur ve hizmetler gecikerek yürütülür. Teknik personel sıkıntısı yaşanır. Yerel ihtiyaçlar yeterince dikkate alınamaz. Demokratik ilkelere uygun değildir. Taşrada görev yapan memurlara kendi alanlarında fazla bir inisiyatif tanınmaz. Merkezi hükümetin taşradaki gereksiz işlerle uğraşmasına neden olur.