• Buradasın

    Yetki genişliği ilkesi hangi yönetimlerde uygulanır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Yetki genişliği ilkesi, merkezden yönetim sistemlerinde uygulanır 13.
    Bu ilke, yalnızca il idaresinde valiye tanınmış karar alma ve uygulama yetkisidir 1.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Yetki devri ve yetki genişliği arasındaki fark nedir?

    Yetki devri ve yetki genişliği arasındaki temel farklar şunlardır: Yetki Devri: Üst kademe bir yöneticinin, kendi iradesiyle bazı yetkilerini alt kademedeki yöneticilere devretmesidir. Devredilen yetkiler, yöneticinin iradesine bağlı olarak her an geri alınabilir. Yetki Genişliği: Merkezdeki kuruluşların, merkezden uzakta bulunan bir örgüte, belli işlevleri yerine getirmelerine yetecek yetkileri devretmesidir. Bu yetki, taşradaki yöneticilerin, merkez adına karar alma ve uygulama yetkisini içerir. Yetki genişliği, genellikle valiler ve kaymakamlar gibi taşra teşkilatındaki yöneticiler için geçerlidir. Özetle, yetki devri genellikle aynı kurum içinde gerçekleşirken, yetki genişliği merkezden uzaktaki taşra teşkilatlarına yetki devrini ifade eder ve bu yetki, merkez adına karar alma yetkisini içerir.

    Yönetimin 4 temel ilkesi nedir?

    Yönetimin dört temel ilkesi şunlardır: 1. Adillik (Eşitlik). 2. Şeffaflık. 3. Hesap Verebilirlik. 4. Sorumluluk.

    Kesin yetki ve kesin olmayan yetki nedir?

    Kesin yetki ve kesin olmayan yetki, hukuk muhakemelerinde mahkemelerin yetkisine ilişkin iki farklı durumu ifade eder. 1. Kesin Yetki: Bu, kanunla belirlenmiş tek veya sınırlı sayıda mahkemenin yetkili olduğu durumları ifade eder. 2. Kesin Olmayan Yetki: Bu, genel yetkili mahkemenin yetkisinin korunduğu ve yetkili mahkemelerin yasada sınırlı sayıda olmadığı durumları ifade eder.

    Yetki genişliğinin temel ilkeleri nelerdir?

    Yetki genişliğinin temel ilkeleri şunlardır: Hiyerarşi: Valiler, kendilerine verilen gücü kullanırken hiyerarşiye tabi olmalıdır. Merkeze Bağlılık: Yetki genişliği verilmiş olsa da kamu kudreti hala merkezi idarede bulunur. Bütçe ve Gelirlerin Merkezi İdare Bütçesine Aktarılması: Yetkinin kullanımı ile hizmet giderleri sadece merkezi idarenin bütçesinden sağlanmalı, yürütülen hizmet dolayısıyla elde edilen gelirler ise merkezi idare bütçesine aktarılmalıdır. Merkezin Denetimi: Yetki genişliği ile yetkilendirilen makamlar, merkezin hiyerarşik denetimindedir ve emir-komuta zinciri devam eder. Tekil Yetki: Yetki genişliği, merkez adına kullanılır, kişisel yetki olarak kullanılamaz.

    İdari işlemin yetki unsuru nedir?

    İdari işlemin yetki unsuru, idari işlemi gerçekleştirme gücüne sahip olan makamın yasal olarak sahip olduğu yetki ve yetki alanını ifade eder. Bu yetki, genellikle anayasa, kanunlar, tüzükler, yönetmelikler veya diğer mevzuat hükümleri tarafından belirlenir.

    Yönetimin 7 temel ilkesi nedir?

    Yönetimin yedi temel ilkesi şunlardır: 1. İş Bölümü: Uzmanlaşma yoluyla verimliliği artırır. 2. Yetki ve Sorumluluk: Yöneticilere emir verme hakkı tanır ve bu yetkiyle orantılı sorumluluk yükler. 3. Merkezileşme: Kararların alınacağı seviyeler belirli duruma bağlı olmalıdır. 4. Hiyerarşi: Örgütsel hiyerarşideki tüm seviyeler ve yetki hatları açıkça belirlenmelidir. 5. Disiplin: Kuruluşun kurallarına ve politikalarına saygı göstermeyi içerir. 6. Komuta Birliği: Astlar yalnızca bir amirden emir almalıdır. 7. Ücretlendirme: Çalışanlar ve üstler için adil ve tatmin edici olmalıdır. Bu ilkeler, Henry Fayol tarafından ortaya konmuştur.

    Yetki genişliği nedir?

    Yetki genişliği, merkezi yönetimlerin taşrada doğru olarak işlemesi adına yalnızca il idarelerinde valiye tanınmış olan karar alma ve uygulama yetkilerine verilen isimdir. Bu yetki, taşrada hizmetlerin gecikmeden yürütülmesi amacı ile verilmektedir. Yetki genişliği ilkesinin bazı özellikleri şunlardır: Valiler, kendilerine verilen gücü kullanırken hiyerarşiye tabi olmalıdır. Kamu kudreti hala merkezi idarede bulunmaktadır. Hizmet giderleri sadece merkezi idarenin bütçesinden sağlanmalıdır. Yürütülen hizmet ile elde edilen gelirler, merkezi idarenin bütçesine aktarılmalıdır. Yetkinin yürütülmesi amacı ile tahsis edilen mallar, merkezi idarenin hüküm ve tasarrufu altında bulunmalıdır.