• Buradasın

    Kentsel Dönüşüm Kanunu'na göre riskli yapı nasıl tespit edilir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Kentsel Dönüşüm Kanunu'na göre riskli yapı tespiti şu şekilde yapılır:
    1. Maliklerin Başvurusu: Bina sahipleri veya kanuni temsilcileri, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından yetkilendirilmiş kuruluşlara başvurabilir 13.
    2. İdarenin Talebi: Bakanlık, belediyeler veya il özel idareleri de riskli yapı tespiti yaptırabilir 1.
    3. Mahkeme Kararı: Maliklerin anlaşmazlığa düşmesi halinde, yargı sürecinde alınan bilirkişi raporları ile de risk tespiti yapılabilir 1.
    Tespit süreci sonucunda bina "riskli" olarak raporlanırsa, bu durum tapu müdürlüğüne bildirilir ve tapuya şerh konulur 1.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:
  • Konuyla ilgili materyaller

    Kentsel Dönüşüm öncesi ve sonrası nasıl anlaşılır?

    Kentsel dönüşüm öncesi ve sonrası arasındaki farklar şu şekilde anlaşılabilir: Öncesi: 1. Riskli Yapılar: Eski, kullanılmaz hale gelmiş veya risk taşıyan yapılar mevcuttur. 2. Yetersiz Altyapı: Mevcut yapılar yetersiz kalabilir ve çevresel sorunlar yaşanabilir. 3. Plansız Şehirleşme: Şehir planlaması ve mimari açıdan düzensizlikler görülür. Sonrası: 1. Modern ve Güvenli Yapılar: Eski yapılar modern, sağlıklı ve güvenli yaşam alanlarına dönüştürülür. 2. Fonksiyonel Şehirleşme: Şehir daha estetik ve fonksiyonel hale gelir, yaşam kalitesi artar. 3. Sürdürülebilirlik: Çevresel ve sosyal boyutlarda iyileştirmeler yapılır.

    Kentsel dönüşüm nedir kısaca?

    Kentsel dönüşüm, şehirlerin mevcut fiziksel, sosyal ve ekonomik yapılarının yeniden ele alınarak modernleştirilmesi sürecidir.

    Kentsel Dönüşüm Kanunu'nda hangi değişiklikler yapıldı?

    Kentsel Dönüşüm Kanunu'nda (6306 sayılı) yapılan bazı değişiklikler şunlardır: 1. Yönetimde Değişiklikler: Kentsel dönüşüm süreçlerini daha merkezi ve koordineli hale getirmek için "Kentsel Dönüşüm Başkanlığı" kavramı devreye sokuldu. 2. Rezerv Yapı Alanları: Rezerv yapı alanlarının belirlenmesi sürecinde koordinatlı haritalar ve uydu görüntüleri gibi bilgilerin sunulması zorunlu hale getirildi. 3. Riskli Yapıların Tespiti: Riskli yapı tespit süreci, elektronik yazılım programlarıyla entegre edilerek hızlandırıldı ve maliklerin doğrudan başvuru yapabilmesi sağlandı. 4. Tahliye ve Yıkım Süreçleri: Riskli yapılar için tahliye ve yıkım süreçlerinde belirlenen sürelerin netleştirilmesi ve ek yaptırımların devreye girmesi sağlandı. 5. Kira Yardımı: Tahliye edilen maliklere sağlanan kira yardımı, riskli alanlarda ve rezerv yapı alanlarında 48 aya kadar uzatılabiliyor. 6. Karar Yeter Sayısı: Kentsel dönüşüm kararları için salt çoğunluk (%50+1) yeterli hale getirildi. 7. Danışmanlık Kuruluşları: Kentsel dönüşüm süreçlerinin daha şeffaf ve profesyonel bir şekilde yürütülmesi için danışmanlık ve müzakere kuruluşları eklendi.

    Kentsel dönüşüme giren bina nasıl anlaşılır?

    Bir binanın kentsel dönüşüme girip girmediğini anlamak için aşağıdaki adımları izlemek gerekir: 1. Riskli Yapı Tespiti: Binanın riskli olup olmadığını belirlemek için Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından lisanslı bir kuruluşa başvurarak "riskli yapı raporu" alınmalıdır. 2. Resmi Bildirim: Riskli yapı tespiti sonucunda, idare tapuya bildirimde bulunur ve tapu dairesi tapuya "riskli yapı" şerhi koyar. 3. Tebligat: Ev sahiplerine, riskli yapı olduğu ve on beş gün içinde itiraz edebilecekleri yönünde tebligat yapılır. 4. Kentsel Dönüşüm Süreci: Eğer itiraz edilmezse, bina için kentsel dönüşüm süreci başlar ve kat maliklerinin üçte ikisinin onayıyla bina yıkılarak yerine depreme dayanıklı yeni yapılar inşa edilir.

    Kaç yıllık binalar kentsel dönüşüm kapsamına girer?

    6306 Sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkındaki Kentsel Dönüşüm Kanununda binalar için yıl veya yaş kısıtlaması bulunmamaktadır. Dolayısıyla, her yaştan eski binalar kentsel dönüşüm kapsamına girebilir.

    6306 kentsel dönüşümde hak sahipliği nasıl belirlenir?

    6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun kapsamında kentsel dönüşümde hak sahipliği, aşağıdaki kriterlere göre belirlenir: 1. Tapu Sahipleri: Riskli yapıda veya riskli alanda taşınmazı bulunan tapu malikleri, hisseleri oranında hak sahibi sayılırlar. 2. Kiracılar: Kiracılar, doğrudan mülkiyet hakkına sahip olmasalar da, dönüşüm sonrası inşa edilecek konutlardan satın almada öncelik hakkı tanınabilir. Ancak, oy hakları bulunmaz ve anlaşma süreçlerinde söz sahibi değillerdir. 3. Sınırlı Ayni Hak Sahipleri: Tapu kütüğünde mülkiyet hakkı dışında, intifa (kullanım) hakkı, sükna (oturma) hakkı gibi sınırlı ayni haklara sahip olanlar da hak sahipliği kapsamında değerlendirilir. 4. Gecekondu Sahipleri: Tapusu olmayan, ancak Hazine arazisi veya başkasının arazisi üzerinde izinsiz yapı inşa etmiş kişilerin durumu, yapının yapım tarihi ve kullanım süresi gibi kriterlere göre idare tarafından belirlenir. Hak sahipliğinin tespiti, idare tarafından yürütülen teknik ve hukuki bir süreçtir ve bu süreçte riskli yapı tespiti, tapu kayıtlarının incelenmesi ve değerleme çalışmaları yapılır.

    Eski bina kentsel dönüşüme nasıl girer?

    Eski bir binanın kentsel dönüşüme girmesi için aşağıdaki adımlar izlenmelidir: 1. Risk Tespiti: İlk olarak, bina sahipleri, oturdukları binanın risk tespitine tabi tutulması için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından yetkilendirilen bir kuruluşa başvurmalıdır. 2. Riskli Yapı Kararı: İnceleme sonucunda bina riskli yapı olarak tespit edilirse, bu durum Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na bildirilir ve bina hakkında "Riskli Yapı" kararı verilir. 3. Tahliye ve Yıkım: Riskli yapı kararı çıktıktan sonra bina sakinlerine bu durum tebliğ edilir ve belirli bir süre içinde binanın tahliye edilmesi ve yıkılması istenir. 4. Yeni Proje: Bina yıkıldıktan sonra, arsa sahipleri arasında uzlaşma sağlanarak yeni bir yapı projesi hazırlanır. 5. İnşaat ve Teslim: Yeni bina inşa edildikten sonra, hak sahibi maliklere teslim edilir ve malikler yeni binalarına taşındıktan sonra kentsel dönüşüm süreci sona ermiş olur.