• Buradasın

    İdari yargılama usulü kanunu nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    İdari Yargılama Usulü Kanunu (İYUK), Danıştay, bölge idare mahkemeleri, idare mahkemeleri ve vergi mahkemelerinin görevine giren uyuşmazlıkların çözümünü düzenleyen kanundur 123.
    Kanunun bazı temel maddeleri:
    • Kapsam ve nitelik 123. Danıştay, bölge idare mahkemeleri, idare mahkemeleri ve vergi mahkemelerinde yazılı yargılama usulü uygulanır ve inceleme evrak üzerinde yapılır 123.
    • İdari dava türleri 123. İdari işlemler hakkında yetki, şekil, sebep, konu ve maksat yönlerinden biri ile hukuka aykırı olduklarından dolayı iptalleri için açılan iptal davaları, idari eylem ve işlemlerden dolayı kişisel hakları doğrudan muhtel olanlar tarafından açılan tam yargı davaları ve bazı istisnalar dışında tahkim yolu öngörülen imtiyaz şartlaşma ve sözleşmelerinden doğan uyuşmazlıklar bu kanuna tabidir 123.
    • İdari yargı yetkisi 123. İdari mahkemeler, yerindelik denetimi yapamaz ve idarenin takdir yetkisini kaldıracak biçimde yargı kararı veremez 123.
    • Davaların açılması 123. İdari davalar, Danıştay, idare mahkemesi ve vergi mahkemesi başkanlıklarına hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle açılır 123.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    İdare hukuku nedir?

    İdare hukuku, temeli anayasada belirlenen, idarenin faaliyet ve örgütlenmesine ilişkin kurallar öngören, kamuya tanınan üstünlük ve ayrıcalıklar ile bireye tanınan hak ve hürriyetlerin dengelenmesini sağlayan hukuk dalıdır. İdare hukukunun temel ilkeleri: Hukuk devleti ilkesi: İdarenin tüm işlem ve eylemlerinin hukuka uygun olması gerektiğini ifade eder. Sosyal devlet ilkesi: Devletin temel hizmetleri ücretsiz sağlaması ve dezavantajlı grupların ihtiyaçlarını karşılaması gerektiğini belirtir. Eşitlik ilkesi: İdarenin herkese eşit şekilde hizmet sunması gerektiğini vurgular. İdarenin kanuniliği ilkesi: İdarenin tüm işlem ve eylemlerinin yasal dayanağı olması gerektiğini belirtir. Merkezden yönetim - yerinden yönetim ilkesi: Türk idari yapılanmasındaki iki temel yönetim sistemini ifade eder. İdarenin bütünlüğü ilkesi: Tüm idari kuruluşların bir bütün olarak idareyi oluşturduğunu belirtir. İdare hukukunun kaynakları: Anayasa; Kanunlar ve kanun hükmünde kararnameler; Tüzükler; Yönetmelikler; Diğer düzenleyici işlemler; Doktrin (öğreti); İçtihatlar; Teamüller; Genel ilkeler. İdare hukukunun uygulanmasından doğan uyuşmazlıklar, idari yargıda (idare ve vergi mahkemeleri, bölge idare mahkemeleri, Danıştay) çözümlenir.

    İdari yargılama usulü kanunu 25. madde nedir?

    İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 25. maddesi, kararların saklanması ve tebliğini düzenler: Kararın mahkeme başkanı ve üyeleri veya hakimi tarafından imzalı asıllarından biri, karar dosyasına, diğeri de dava dosyasına konur. Mahkeme mührü ve başkan yahut hakim, Danıştay'da daire veya kurul başkanı veya görevlendireceği bir üye imzasıyla tasdikli birer örneği de taraflara tebliğ edilir.

    İdari Yargılama Usulü Kanunu'na göre idari yargıda ilk derece mahkemeleri nelerdir?

    İdari Yargılama Usulü Kanunu'na göre idari yargıda ilk derece mahkemeleri şunlardır: 1. İdare Mahkemeleri: Genel görevli ilk derece mahkemeleridir. 2. Vergi Mahkemeleri: Vergi ve benzeri mali yükümlülüklerden kaynaklanan uyuşmazlıklara bakarlar. Ayrıca, bazı uyuşmazlıklar için doğrudan ilk derece mahkemesi olarak Danıştay'a dava açılması da mümkündür.

    İdari Yargılama Usulü Kanunu'na göre iptal davası nedir?

    İdari Yargılama Usulü Kanunu'na göre iptal davası, idari işlemlerin yetki, şekil, sebep, konu ve amaç yönlerinden biri ile hukuka aykırı olmaları nedeniyle menfaatleri ihlal edilenler tarafından açılan bir idari dava türüdür. İptal davasının bazı özellikleri: Dava açma süresi: Danıştay ve idare mahkemelerinde 60 gün, vergi mahkemelerinde ise 30 gündür. Görevli mahkemeler: İdare mahkemesi, vergi mahkemesi, bölge idare mahkemesi ve Danıştay. Sonuç: İdari işlemin tesis edildiği andan itibaren tüm sonuçlarıyla birlikte geçmişe etkili bir biçimde yürürlükten kalkması. Yerindelik denetimi yasağı: İdari mahkemeler yerindelik denetimi yapamaz.

    İdari yargıda hangi usul uygulanır?

    İdari yargıda yazılı yargılama usulü uygulanır ve inceleme evrak üzerinde yapılır. İdari yargıda uygulanan bazı özel usuller: İvedi yargılama usulü: İhale işlemleri, acele kamulaştırma, özelleştirme Yüksek Kurulu kararları gibi belirli işlemler hakkında açılan davalarda uygulanır. Temyiz: Danıştay Başkanlığına hitaben yazılmış dilekçelerle yapılır. İstinaf: İdare ve vergi mahkemelerinin kararlarına karşı, başka kanunlarda farklı bir kanun yolu öngörülmemişse, kararın tebliğinden itibaren otuz gün içinde başvurulur.

    Basit yargılama usulü ve yazılı yargılama usulü arasındaki fark nedir?

    Basit yargılama usulü ve yazılı yargılama usulü arasındaki temel farklar şunlardır: Dilekçeler Aşaması: Yazılı yargılama usulünde, davacı dava dilekçesi, davalı ise cevap ve cevaba cevap (düplik) dilekçesi verir. Basit yargılama usulünde, davacı dava dilekçesi, davalı ise cevap dilekçesi sunar ve cevaba cevap dilekçesi verilmez. İddianın ve Savunmanın Değiştirilmesi: Yazılı yargılama usulünde, bu yasak, cevap dilekçesinin verilmesiyle başlar. Basit yargılama usulünde, bu yasak, dava dilekçesinin verilmesiyle başlar. Dosya İşlemden Kaldırılması: Yazılı yargılama usulünde, dosya en fazla iki defa işlemden kaldırılabilir. Basit yargılama usulünde, dosya en fazla bir defa işlemden kaldırılabilir. Duruşma Sayısı: Yazılı yargılama usulünde, duruşma sayısı sınırlanmaz. Basit yargılama usulünde, tahkikat aşaması ilk duruşma hariç en fazla iki duruşmada tamamlanır. Delil Sunumu: Yazılı yargılama usulünde, delillerin ikamesi için taraflara iki haftalık süre tanınır. Basit yargılama usulünde, deliller dava veya cevap dilekçesinde sunulmalıdır.

    İdari yargıda süreler ne zaman işlemeye başlar?

    İdari yargıda süreler, tebliğ, yayın veya ilan tarihini izleyen günden itibaren işlemeye başlar.