• Buradasın

    İdari işlemler hangi hallerde sona erer?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    İdari işlemler, çeşitli nedenlerle sona erebilir:
    • Sürenin dolması 15. İdari işlemler genellikle belirli bir süre sınırlaması olmaksızın yürürlüğe girer, ancak bazı işlemler belirli bir süre için geçerli olacak şekilde düzenlenebilir 5. Bu süre sona erdiğinde işlem kendiliğinden yürürlükten kalkar 15.
    • İnfisahi şartın gerçekleşmesi 15. İdare, bir işlemi infisahi şarta bağlı olarak gerçekleştirebilir 5. Belirtilen şartın yerine gelmesiyle işlem, alındığı tarihten itibaren yürürlükten kalkar 5.
    • İptal 5. İptal, bir mahkeme kararıyla gerçekleşir ve işlemi geriye dönük olarak, yani alındığı tarihten itibaren tüm hüküm ve sonuçlarıyla geçersiz kılar 5.
    • Maddi sebepler 5. Bir idari işlemin konusu ortadan kalkarsa ya da işlemin muhatabı olan kişi vefat ederse işlem geçerliliğini yitirir ve hüküm ve sonuçları son bulur 5.
    • Geri alma 135. Geri alma, bir idari işlemin, idarenin yapacağı bir işlemle geçmişe dönük olarak yürürlükten kaldırılmasıdır 5.
    Ayrıca, idarenin iradesi dışındaki sebepler de idari işlemleri sona erdirebilir 5.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    İdari işlem ne zaman hükümsüz hale gelir?

    İdari işlem, idari yargı organlarınca verilen iptal kararlarının kesinleşmesiyle hükümsüz hale gelir. Ayrıca, idari işlemin hükümsüz hale geldiği durumlar şunlardır: Hukuka aykırılık. Kazanılmış hakların ihlali. İdari işlemin hükümsüz hale gelmesiyle, bu işlemin doğurduğu tüm hukuki sonuçlar da geçersiz olur.

    İdari dava türleri nelerdir?

    İdari dava türleri şunlardır: İptal davası. Tam yargı davası. İdari sözleşmelerden kaynaklanan uyuşmazlıklara ilişkin davalar. Ayrıca, vergi mahkemelerinde görülen vergi davaları da idari yargı sisteminde önemli bir yere sahiptir.

    İdare hukuku nedir?

    İdare hukuku, temeli anayasada belirlenen, idarenin faaliyet ve örgütlenmesine ilişkin kurallar öngören, kamuya tanınan üstünlük ve ayrıcalıklar ile bireye tanınan hak ve hürriyetlerin dengelenmesini sağlayan hukuk dalıdır. İdare hukukunun temel ilkeleri: Hukuk devleti ilkesi: İdarenin tüm işlem ve eylemlerinin hukuka uygun olması gerektiğini ifade eder. Sosyal devlet ilkesi: Devletin temel hizmetleri ücretsiz sağlaması ve dezavantajlı grupların ihtiyaçlarını karşılaması gerektiğini belirtir. Eşitlik ilkesi: İdarenin herkese eşit şekilde hizmet sunması gerektiğini vurgular. İdarenin kanuniliği ilkesi: İdarenin tüm işlem ve eylemlerinin yasal dayanağı olması gerektiğini belirtir. Merkezden yönetim - yerinden yönetim ilkesi: Türk idari yapılanmasındaki iki temel yönetim sistemini ifade eder. İdarenin bütünlüğü ilkesi: Tüm idari kuruluşların bir bütün olarak idareyi oluşturduğunu belirtir. İdare hukukunun kaynakları: Anayasa; Kanunlar ve kanun hükmünde kararnameler; Tüzükler; Yönetmelikler; Diğer düzenleyici işlemler; Doktrin (öğreti); İçtihatlar; Teamüller; Genel ilkeler. İdare hukukunun uygulanmasından doğan uyuşmazlıklar, idari yargıda (idare ve vergi mahkemeleri, bölge idare mahkemeleri, Danıştay) çözümlenir.

    İdari işlem iptalinde zamanaşımı süresi ne kadardır?

    İdari işlem iptalinde zamanaşımı süresi, genel olarak 60 gündür. Ancak, bazı özel durumlarda bu süre değişebilir, örneğin vergi davalarında süre 30 gündür.

    İdari işlem tebliğ tarihinden itibaren kaç gün içinde dava açılabilir?

    İdari işlem tebliğ tarihinden itibaren 60 gün içinde dava açılabilir. Vergi mahkemelerinde ise bu süre 30 gündür. Dava açma süresi, özel kanunlarda farklı bir süre belirtilmediği sürece geçerlidir.

    İdari davalarda 6 ay kuralı nedir?

    İdari davalarda 6 ay kuralı, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 20. maddesinin 5. fıkrasında yer alır. Ancak bu süre hak düşürücü değildir. Ayrıca, idari davalarda dosyanın karara bağlanması için öngörülmüş azami süre, tekemmül tarihinden itibaren 6 aydır. İdari davaların ne kadar süreceği, işin niteliğine ve yüküne göre değişir.

    İdari işlem sebep ve konu yönünden denetlenebilir mi?

    Evet, idari işlemler sebep ve konu yönünden denetlenebilir. Sebep yönünden denetim, idari işlemin dayandığı maddi olayların veya hukuki nedenlerin hukuka uygun olup olmadığını inceler. Konu yönünden denetim ise idari işlemin doğrudan hukuki bir sonuç doğurması gereken konuya sahip olup olmadığını değerlendirir.