• Buradasın

    İdarenin sınırsız takdir yetkisini hangi ilke sınırlar?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    İdarenin sınırsız takdir yetkisini sınırlayan temel ilkeler şunlardır:
    • Hukuka uygunluk: İdare, takdir yetkisini hukuk kuralları çerçevesinde kullanmak zorundadır 12.
    • Kamu yararı: Takdir yetkisi, nihai olarak kamu yararına hizmet etmelidir 34.
    • Yerindelik denetimi yasağı: İdare, yerindelik denetimi yapamaz; yani bir işlemin sadece ihtiyaca uygun olup olmadığını değerlendiremez 15.
    • Ölçülülük ilkesi: Kararlarda oranlılık, elverişlilik ve gereklilik dengesine dikkat edilmelidir 2.
    • Eşitlik ilkesi: Takdir yetkisi, nesnel ölçütlere göre ve eşit şekilde kullanılmalıdır 14.
    Ayrıca, Anayasa'nın 125. maddesinin 4. fıkrasında yer alan "Yargı yetkisi, idari eylem ve işlemlerin hukuka uygunluğunun denetimi ile sınırlıdır" hükmü de idarenin takdir yetkisini sınırlar 35.

    Konuyla ilgili materyaller

    İdarenin hangi kararları takdir yetkisidir?

    İdarenin takdir yetkisi, belirli durumlarda karar verme özgürlüğü tanır, ancak bu yetki keyfilik anlamına gelmez. İdarenin takdir yetkisine sahip olduğu kararlardan bazıları: Sebep unsuru ile ilgili kararlar. Konu unsuru ile ilgili kararlar. Yabancılara yönelik kararlar. Takdir yetkisi, aşağıdaki durumlarda kullanılamaz: Yetki unsuru. Şekil unsuru. Amaç unsuru.

    Yetki genişliğinin temel ilkeleri nelerdir?

    Yetki genişliğinin temel ilkeleri şunlardır: Hiyerarşi: Valiler, kendilerine verilen gücü kullanırken hiyerarşiye tabi olmalıdır. Merkeze Bağlılık: Yetki genişliği verilmiş olsa da kamu kudreti hala merkezi idarede bulunur. Bütçe ve Gelirlerin Merkezi İdare Bütçesine Aktarılması: Yetkinin kullanımı ile hizmet giderleri sadece merkezi idarenin bütçesinden sağlanmalı, yürütülen hizmet dolayısıyla elde edilen gelirler ise merkezi idare bütçesine aktarılmalıdır. Merkezin Denetimi: Yetki genişliği ile yetkilendirilen makamlar, merkezin hiyerarşik denetimindedir ve emir-komuta zinciri devam eder. Tekil Yetki: Yetki genişliği, merkez adına kullanılır, kişisel yetki olarak kullanılamaz.

    İdare hukuku nedir?

    İdare hukuku, temeli anayasada belirlenen, idarenin faaliyet ve örgütlenmesine ilişkin kurallar öngören, kamuya tanınan üstünlük ve ayrıcalıklar ile bireye tanınan hak ve hürriyetlerin dengelenmesini sağlayan hukuk dalıdır. İdare hukukunun temel ilkeleri: Hukuk devleti ilkesi: İdarenin tüm işlem ve eylemlerinin hukuka uygun olması gerektiğini ifade eder. Sosyal devlet ilkesi: Devletin temel hizmetleri ücretsiz sağlaması ve dezavantajlı grupların ihtiyaçlarını karşılaması gerektiğini belirtir. Eşitlik ilkesi: İdarenin herkese eşit şekilde hizmet sunması gerektiğini vurgular. İdarenin kanuniliği ilkesi: İdarenin tüm işlem ve eylemlerinin yasal dayanağı olması gerektiğini belirtir. Merkezden yönetim - yerinden yönetim ilkesi: Türk idari yapılanmasındaki iki temel yönetim sistemini ifade eder. İdarenin bütünlüğü ilkesi: Tüm idari kuruluşların bir bütün olarak idareyi oluşturduğunu belirtir. İdare hukukunun kaynakları: Anayasa; Kanunlar ve kanun hükmünde kararnameler; Tüzükler; Yönetmelikler; Diğer düzenleyici işlemler; Doktrin (öğreti); İçtihatlar; Teamüller; Genel ilkeler. İdare hukukunun uygulanmasından doğan uyuşmazlıklar, idari yargıda (idare ve vergi mahkemeleri, bölge idare mahkemeleri, Danıştay) çözümlenir.

    İdare hukukunun temel ilkeleri nelerdir?

    İdare hukukunun temel ilkeleri şunlardır: Yasallık ilkesi. Eşitlik ilkesi. İdari işlemlerin gerekçeli olması. İdarenin kanuniliği ilkesi. Merkezden yönetim ve yerinden yönetim ilkesi. İdarenin bütünlüğü ilkesi. Hukuk devleti ilkesi. Sosyal devlet ilkesi. Kamu yararı ilkesi.

    İdarenin sorumluluğu nedir?

    İdarenin sorumluluğu, idarenin işlem ve eylemleri nedeniyle kişilere verdiği zararın, idare tarafından tazmin edilmesidir. Hizmet kusuru (kusurlu sorumluluk), idarenin yürütmekte olduğu bir hizmetin kurulmasında, düzenlenmesinde ve işleyişindeki bozukluk ve aksaklıklardır. Kusursuz sorumluluk, idarenin davranışı hukuka uygun olsa bile, bazı özel ve olağan dışı zararların tazmin edilmesidir. Anayasanın 125. maddesine göre, "İdare, kendi eylem ve işlemlerinden doğan zararı ödemekle yükümlüdür".

    İdarenin hüküm ve tasarrufu ne demek?

    İdarenin hüküm ve tasarrufu, "Devletin hüküm ve tasarrufu altında" olma deyimiyle ifade edilir ve kamu malları üzerindeki kamu mülkiyeti ilişkisini tanımlar. Devletin hüküm ve tasarrufu altında olma, şu anlamlara gelir: Denetim ve gözetim yetkisi. Kamu yararı. Özel mülkiyete yasak.

    Yetki türleri nelerdir?

    Yetki türleri iki ana grupta incelenir: 1. Kaynaklarına göre yetki türleri: Geleneksel yetki. Karizmatik yetki. Rasyonel yetki (yasal yetki). 2. Biçimsel organizasyon ilişkilerine göre yetki türleri: Komuta yetkisi. Kurmay yetki. Fonksiyonel yetki.