• Buradasın

    Elektronik defter genel tebliği nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Elektronik Defter Genel Tebliği, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ile 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu uyarınca tutulması zorunlu olan defterlerin elektronik ortamda oluşturulması, kaydedilmesi, muhafazası ve ibrazına ilişkin usul ve esasları düzenler 124.
    Bu tebliğ kapsamında:
    • Elektronik defter (e-defter), şekil hükümlerinden bağımsız olarak Vergi Usul Kanunu ve Türk Ticaret Kanunu hükümleri gereğince tutulması zorunlu olan defterlerde yer alması gereken bilgileri kapsayan elektronik kayıtlar bütünüdür 12.
    • Elektronik defter beratı, elektronik ortamda oluşturulan defterlere ilişkin olarak, Başkanlık tarafından belirlenen standartlara uygun bilgileri içeren ve Başkanlık Mali Mührü ile onaylanmış elektronik dosyadır 4.
    • Açılış onayı, hesap döneminin ilk ayına ilişkin olarak alınan elektronik defter beratıdır 4.
    • Kapanış onayı, hesap döneminin son ayına ilişkin olarak alınan elektronik defter beratıdır 4.
    Ayrıca, 14 Şubat 2025 tarihli Resmî Gazete'de yayımlanan "İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğ" ile pay defteri, yönetim kurulu karar defteri, müdürler kurulu karar defteri ve genel kurul toplantı ve müzakere defterinin elektronik ortamda tutulması zorunlu hale getirilmiştir 35.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Defter Beyan ile e-Defter arasındaki fark nedir?

    Defter-Beyan ve e-Defter arasındaki temel farklar şunlardır: 1. Kapsam ve Kullanım Amacı: - Defter-Beyan, serbest meslek erbabı, işletme hesabı esasına göre defter tutan mükellefler ve basit usule tabi mükelleflerin kayıtlarının elektronik ortamda tutulmasını sağlar. - e-Defter, işletmelerin tüm muhasebe kayıtlarını elektronik ortamda tuttuğu bir sistemdir ve yasal olarak tutulması zorunlu olan yevmiye defteri ve büyük defter gibi defterlerin dijital halidir. 2. Saklama ve Erişim: - Defter-Beyan, vergi beyannameleri, bildirimler ve dilekçelerin elektronik olarak verilmesine olanak tanır. - e-Defter, defterlerin dijital ortamda saklanması ve Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından doğrudan izlenebilmesini sağlar. 3. Düzenleme Sıklığı: - Defter-Beyan, işlemlerin günlük olarak kaydedilmesini gerektirir. - e-Defter, aylık dönemler itibarıyla oluşturulur ve her bir işlem için düzenli kayıt tutmayı sağlar.

    E defter girişi nasıl yapılır e-devlet?

    e-Defter uygulamasına e-Devlet üzerinden giriş yapmak için aşağıdaki adımlar izlenebilir: 1. GİB e-Defter Uygulamasına, Dijital Vergi Dairesi kullanıcı kodu ve şifresinin yanı sıra e-Devlet Kapısı şifresi ile de giriş yapılabilir. 2. Giriş sayfasında bulunan alan üzerinden Dijital Vergi Dairesi kullanıcı kodu ve şifresi ya da e-Devlet Kapısı şifresi ile e-Defter uygulamasına giriş yapılır. 3. Elektronik imza ve mali mühür kullanılarak sisteme giriş tamamlanır. e-Defter uygulamasına giriş için web tarayıcısının en az Chrome 13, Firefox 5, Opera 9 ve Safari 5 olması ve sisteminizde Oracle JRE 1.6 ve üzeri bir yazılım geliştirici kurulu olması gerekmektedir. e-Defter uygulamasına giriş ve kullanım ile ilgili daha fazla bilgi için edefter.gov.tr adresi ziyaret edilebilir.

    E defterde hangi muhasebe fişleri kullanılır?

    E-defterde kullanılan muhasebe fişleri üç ana türde sınıflandırılır: 1. Tahsil Fişi: İşletmenin kasasına giren paraların nerelerden, hangi nedenlerle alındığını ve hangi hesaplara alacak kaydedileceğini gösterir. 2. Tediye Fişi: İşletmenin kasasından çıkan paraların hangi nedenlerle ödendiğini ve hangi hesaplara borç kaydedileceğini gösterir. 3. Mahsup Fişi: Kasa hesabını ilgilendirmeyen, tamamı nakit olmayan işlemler için düzenlenir. Ayrıca, e-defter uygulamasına dahil olan mükellefler tarafından elektronik ortamda oluşturulan muhasebe fişlerinin, XML, PDF içi XML, PDF, TXT, CSV, JSON gibi standart belge formatlarında olması gerekmektedir.

    E deftere geçiş için tebliğ yayınlandı mı?

    Evet, e-deftere geçiş için tebliğ yayınlanmıştır. 14 Şubat 2025 tarihli ve 32813 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan “İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğ” ile bazı şirketlerin ticari defterlerini elektronik ortamda tutmaları zorunlu hale gelmiştir. Tebliğ, 1 Temmuz 2025 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

    E-defter sorgulama nasıl yapılır?

    E-defter sorgulama işlemi için aşağıdaki adımlar izlenebilir: 1. E-defter görüntüleyici yazılımının indirilmesi ve kurulması. 2. E-defter görüntüleyici yazılım açıldıktan sonra “Başvuru Sorgulama” sekmesine gidilmesi. 3. Gerekli bilgilerin (e-defter numarası, vergi levhası numarası, vergi levhası şifresi, vergi levhasının son 6 hanesi) ilgili alanlara girilmesi. 4. Bilgiler doğru girildiyse, e-defter görüntüleyici yazılım vergi mükellefinin e-defter başvuru durumunu gösterecektir. Ayrıca, e-defter başvuru sorgulama işlemi için edefter.gov.tr adresi de kullanılabilir. E-defter sorgulama işlemiyle ilgili daha fazla bilgi almak için bir uzmana danışılması önerilir.

    Bilançoda elektronik defter nasıl tutulur?

    Bilanço esasına göre elektronik defter tutmak için aşağıdaki adımlar izlenir: 1. Sisteme Geçiş: Kuruluşundan itibaren elektronik ortamda defter tutacak şirketlerde defterler, ticaret siciline tescil ile birlikte eş zamanlı olarak Elektronik Ticari Defter Sistemi'nde (ETDS) oluşturulur. Fiziki ortamda defter tutarken elektronik ortama geçiş yapan şirketlerde, yükümlülüğün doğduğu tarihten itibaren en geç iki ay içinde notere başvurularak kapanış onayı yaptırılır. 2. Yetki Belirleme: Sistem kullanıcısı ve yetkileri, şirket yönetim organı veya yönetici ortaklar tarafından belirlenir. 3. Defter Tutma: Yevmiye defteri, defter-i kebir ve envanter defteri gibi işletmenin muhasebesiyle ilgili defterler elektronik ortamda tutulur. 4. Kayıt ve Yükleme: Defterlere kaydedilecek işlemler, sistem kullanıcısı tarafından elektronik ortama yüklenir. 5. Saklama ve İbraz: Sistem üzerinde oluşturulan defterler, şirketlerin kullanımına hazır halde elektronik defter dosyası formatında Ticaret Bakanlığı’nın bilgi sisteminde muhafaza edilir. Elektronik defterlerin tutulması, kaydedilmesi, onaylanması, saklanması ve ibrazında kullanılacak yazılımın, Başkanlıktan uyumluluk onayı almış bir yazılım olması gerekir.

    Defter beyanda tutulan defterler yasal defter yerine geçer mi?

    Evet, Defter-Beyan Sistemi üzerinden tutulan defterler, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu kapsamında geçerli kanuni defter olarak kabul edilir. Ancak, Defter-Beyan Sistemi'ni kullanmakla yükümlü olan mükelleflerden defter tutmak zorunda olanların kâğıt ortamında tuttukları defterlerin hukuki geçerliliği bulunmamaktadır.