• Buradasın

    Montrö Boğazlar Sözleşmesi'nin maddeleri nelerdir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Montrö Boğazlar Sözleşmesi'nin bazı önemli maddeleri:
    1. Ticari Gemilerin Geçiş Rejimi: Barış zamanında, ticaret gemileri bayrak ve yük ne olursa olsun Boğazlardan geçiş özgürlüğünden yararlanacaktır 13.
    2. Savaş Zamanında Geçiş: Türkiye savaşta değilse, savaşan devletlerin savaş gemileri de Boğazlardan geçiş özgürlüğüne sahip olacaktır 13. Türkiye savaşta ise, hangi gemilerin geçip geçmeyeceğine kendisi karar verecektir 2.
    3. Savaş Gemilerinin Tonajı: Boğazlardan aynı anda en fazla 9 adet gemi geçebilecek ve belirli tondan büyük savaş gemilerinin geçişi yasaklanacaktır 2.
    4. Karadeniz'deki Savaş Gemileri: Karadeniz'e kıyısı olan devletlerin savaş gemileri, Boğazlardan geçiş yapabilir ancak Karadeniz'de en fazla 2 gün kalabilirler 2.
    5. Asker ve Silah: Boğazların her iki tarafında asker ve silahtan arındırılmış bir bölge oluşturulacak ve Türkiye bu bölgede savunma yapabilecektir 2.
    6. Fesih Şartları: Sözleşme, yürürlüğe giriş tarihinden başlayarak 20 yıl sürecektir, ancak geçiş özgürlüğü ilkesinin süresi sonsuz olarak belirlenmiştir 12.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Boğazlar sorunu nasıl çözüldü?

    Boğazlar sorunu, Montrö Boğazlar Sözleşmesi ile çözülmüştür. 20 Temmuz 1936'da imzalanan bu sözleşme ile: Ticaret gemileri ve uçakları barış zamanında Türk Boğazları'ndan geçiş serbestisine sahip olmuştur. Savaş gemileri için barış zamanında Boğazlardan geçiş serbestisi tanınmış, ancak Karadeniz yönüne geçişte bazı kısıtlamalar getirilmiştir. Savaş zamanında, Türkiye muharip değilse, tarafsız devletlerin ticaret gemileri düşmana yardım götürmedikleri sürece geçebilecek, savaştığı devletin gemilerine karşı ise Türkiye her türlü hakkını kullanabilecektir. Boğazlar çevresinde belirli bölgeler askerden arındırılmıştır. Antlaşmanın öngördüğü düzene uyulmasını, başkanı Türk olan bir komisyon denetleyecektir.

    Boğazlardan geçiş ücreti ne zaman zorunlu oldu?

    Boğazlardan geçiş ücreti, 1936 yılında imzalanan Montrö Boğazlar Sözleşmesi ile zorunlu hale gelmiştir. Türk boğazlarından uğraksız geçen gemilerden alınan ücretler, 7 Ekim 2022, 1 Temmuz 2023 ve 1 Temmuz 2025 tarihlerinde güncellenmiştir. 7 Ekim 2022: Cumhurbaşkanlığı kararı ile ücretlerde güncelleme yapılarak, gemilerden net ton başına alınan ücret 4,08 dolara çıkarılmıştır. 1 Temmuz 2023: Ücret, 4,42 dolar olarak yeniden güncellenmiştir. 1 Temmuz 2025: Altın Frank değeri %15 artırılarak 5,83 dolara yükseltilmiştir.

    Boğazlar Antlaşması'nı kim imzaladı?

    Montrö Boğazlar Sözleşmesi, 20 Temmuz 1936 tarihinde Türkiye'nin yanı sıra Bulgaristan, Fransa, İngiltere, Avustralya, Yunanistan, Japonya, Romanya, Sovyetler Birliği ve Yugoslavya tarafından imzalanmıştır. Sözleşmeyi imzalayan diğer ülkelerin temsilcileri ve görevleri şu şekildedir: Bulgaristan: Doktor Nicolas P. Nicolaev, Orta Elçi. Fransa: Henri Ponsot, Fransa Cumhuriyeti Ankara Fevkalâde Büyük Elçi ve Murahhası. Romanya: M. Nicolas Titülesco, Hariciye Nazırı. Sovyetler Birliği: Merkezî İcra Komitesi. Yugoslavya: M. Vespasien Pella, Lâhi Fevkalâde Murahhas ve Orta Elçisi. Türkiye'yi ise Hariciye Vekili Dr. Rüştü Aras, Paris Fevkalâde Büyük Elçisi Suad Davaz, Büyük Elçi Numan Menemencioğlu, Genelkurmay İkinci Başkanı Korgeneral Asım Gündüz ve Akvam Cemiyeti nezdinde Daimî Murahhas Sivas Mebusu Necmeddin Sadak temsil etmiştir.

    Lozan Antlaşması ve boğazlar antlaşması aynı mı?

    Lozan Antlaşması ve Boğazlar Antlaşması aynı değildir. Lozan Antlaşması, 24 Temmuz 1923'te imzalanan ve Türkiye'nin devlet sınırlarını belirleyen, tam bağımsız ve egemen bir devlet kurulmasını amaçlayan bir barış antlaşmasıdır. Boğazlar Antlaşması ise, 1923 Lozan Boğazlar Sözleşmesi'dir.

    Montrô Boğazlar Komisyonu neden kaldırıldı?

    Montrö Boğazlar Komisyonu, 1936 yılında imzalanan Montrö Boğazlar Sözleşmesi ile kaldırılmıştır. Bu sözleşme ile Türkiye'nin Boğazlar üzerindeki egemenliği tam olarak tesis edilmiş ve Boğazların askerileştirilmesi ile Boğazlar Komisyonu’na dair kısıtlayıcı hükümler kaldırılmıştır.

    Boğazlar sorunu ilk ne zaman ortaya çıktı?

    Boğazlar sorunu, ilk kez 1770 yılında Rusya'nın Çanakkale Boğazı'na saldırmasıyla ortaya çıkmıştır. Bu tarihten önce, Osmanlı Devleti Karadeniz'i yabancı gemilere kapatmıştı.

    Montré Boğazlar Sözleşmesi neden önemli?

    Montrö Boğazlar Sözleşmesi'nin önemli olmasının bazı nedenleri: Türkiye'nin egemenliğini ve güvenliğini koruması. Uluslararası barış ve istikrarı desteklemesi. Ticaret gemilerinin geçiş serbestisini sağlaması. Mevcut düzenin sürekliliğini sağlaması.